Chupa chups Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Var på leketreff med toåringen hos ei venninne i dag. Gutten min var litt sur og gretten, noe som er sjeldent for han. Ville ha lekene for seg selv og gråt når han datt, osv. Saken er, at når han oppførte seg sånn, så kom venninna mi og en annen pappa med kommentarer til gutten min: ´Du som går i barnehage burde lært deg å dele på lekene´, og ´Makan til streng gutt´... Jeg ble litt satt ut og visste ikke om jeg skulle forsvare han, eller om det er normalt å kommentere sånn? Ville ikke falt meg inn, jeg har alltid prøvd å skryte av andre sine barn fordi jeg vet selv hvor stolt jeg blir når andre skryter av barnet mitt! Det endte med at jeg sa ingenting.... Hva syns dere?
Mor&barn Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Litt usikkert ang situasjonen og hvor godt man kjenner hverandre, men jeg kunne lett kommentert feks "er du sutregutt i dag da?" Eller "nå må dere rampegutter dele på lekene" Hadde ikke ment noe vondt med det av den grunn, noe jeg heller ikke trodde andre kunne oppfattet det som. Min har da sine sutredager han og som alle unger har
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Er sjeldent jeg kommenterer andre barn med mindre det faller naturlig, og da er det stort sett positive kommentarer, evt irettesettelse av barnet dersom foreldrene ikke gidder å reagere. Syns den siste kommentaren var helt unødvendig, den første vet jeg jo ikke om det var belegg for, men syns kanskje den hørtes veldig unødvendig ut den også ja.
Supermamm Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Nei, man skal vel være ytterst forsiktig med å kommentere andres barn på den måten. Men det kommer vel litt ann på hvor godt man kjenner barna også og på hvilken måte det blir sagt/ment? Jeg regner med at du som mor hadde kontroll på situasjonen og pratet med gutten din om deling av leker etc?
Tøysetipp Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Du skulle sagt noe som: du som voksen vet vel at det og gå i barnehagen ikke er ensbetydende med at man er en kløpper på å dele, og at man som 2 - åring fremdeles har liten erfaring til livet. Jeg synes det var unødvendig. Kommenterer sjeldent noe om andres barn. Heller ikke om min nevø. Tar han som oftest i forsvar;-p Andre venners barn også. Om de er sutrete, klengete eller lite medgjørlige den dagen. Foreldrene er som regel oppgitt, og jeg trekker på smilebåndet og tenker at de er barn. Eller forklarer på en ordentlig måte at de må dele, eller kommer med noen manøvreringskunster. Jeg synes du har rett til og synes at det var teit!
*dum&deiLig*™ Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Dette var da ikke ille? Hva skal man si når barna krangler da? Passer ikke å "dikke og dille" i alle situasjoner. I situasjoner hvor barn ikke deler eller krangler, synes jeg det er helt greit å gi beskjed til barna om å dele og be dem om å slutte å krangle.
Chupa chups Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2009 Joda, jeg mener jeg hadde rimelig god kontroll på gutten min. Det føltes bare så sårende å få slengt sånne kommentarer etter han, den ene gangen han er litt grinete... Men det var kanskje ikke så hardt ment. Må innrømme at jeg er og alltid har vært litt hårsår når det gjelder kommentarer fra rappkjefta folk (mobbing på ungdomsskolen har nok skylda), så dette overføres på gutten min også....
dansejentes mamma Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Jeg forstår ikke hvorfor du kommer her og tar det opp istedenfor å si til veninna di i situasjonen, at nå synes jeg du er unødvendig streng mot ham, han er ikke helt seg selv i dag for han pleier ikke å være slik, det vet du jo.
Chupa chups Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2009 Jeg ble SATT UT, hvilket betyr at jeg visste ikke hva jeg skulle si. Jeg må bare beklage hvis du syns innlegget mitt var unødvendig. Kan du sende meg retningslinjene for hva jeg KAN ´komme her og ta opp´??? ******
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Skjønner godt at du ble satt ut! Det er mandag i dag. Mange barn er "slik" hver eneste mandag. Veldig mange bhg lar mandagen stå "fritt" nettopp fordi de vet at veldig mange av barna er ute av lage på slike dager. For mange bunner det nok i endring av rutiner i helgen..... En kjent problemstilling At det har vært 17mai i tillegg kan jo sette enhver ut av spill en dag eller to etterpå! All spenningen knyttet til happeningen, isen, det å gå i tog osv. Jeg kjenner selv på kroppen i dag at søndagen i går var en søndag med mer happening enn ellers. Ikke rart barn kjenner mer på det. Det at barn ikke vil dele er en læreperiode de må igjennom også. På lik linje med feks den berømte trassen. Jeg sier ikke at det er ok og at vi bare skal la det gå sin gang - det er vår oppgave å lære dem at det er slik og at det tilslutt blir helt okay. De får jo igjen leken. Har det ikke noe med det å gjøre at de oppdager at det faktisk er "sitt" og at de kan "bestemme" over det selv? Skjønner godt at du ble satt ut, hadde nok blitt det selv. Etterpå hadde jeg angret på at jeg ikke kom med en av de mange kommentarene jeg uten problem kunne kommet med. Basert på kunnskap om barn og kjennskap til mitt eget barn Har ikke venninnen din opplevd "slike" dager med sitt eget barn enda, vil hun nok oppleve det veldig tungt/hardt den dagen det kommer. Det er et sunnhetstegn det
Chupa chups Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2009 Takk, nyttnick. Det var en god forklaring på det hele
Vilja<3 Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 Jeg synes kommentarene var ytterst unødvendige. Kunne aldri funnet på å si noe slik til en 2-åring. Jeg ville heller har sagt, er du trøtt idag? eller noe i den dur. Det er jo typisk for 2 åringer både å være sutrete innimellom og ikke ville dele på lekene sine. Forstår godt at du reagerte jeg.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 hadde nok ikke sagt noe sann nei. men hadde gjerne tenkt det og fortalt mannen min senere...
CMH Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Kommenterer aldri andres barn, men blir litt satt ut når andre gjør det med mitt. Litt usaklig kanskje, men vi var på kjøpesenteret og jenta mi hadde litt for mye klær på seg i vogna, så letta på dyna hennes så hun ikke skulle bli grinete. En vilt fremmed dame sa " Næmmen staakkar, hun har jo ALTFOR mye klær på" For det første, så visste jeg jo det. Ellers ville jeg jo ikke ha letta på dyna. For det andre synes jeg ikke folk generelt har rett å kommentere andre sine unger. Så synes det er litt frekt ja.
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Om jeg hadde sittet på gulvet med ungene(og jeg kjente dem godt) og en av dem var grinete og egen kunne jeg nok sagt i en vennlig tone at "XX, nå må du også dele på lekene" eller "uffda vennen, er du litt sinna i dag?". Hadde jeg og de andre voksne sittet i sofaen hadde jeg ikke sagt noe, da jeg regner med at de andre voksne klarer å passe på sitt eget barn. Skryter stort sett av andre sine barn, men om jeg som voksenperson er en del av en lekende barnegruppe (sitter blant barna og deltar/passer på) kan jeg irettesette andres barn dersom de oppfører seg dårlig overfor de andre barna (f.eks slår eller tar leker så et annet barn blir lei seg). Men å bare slenge kommentarer fra sofaen blir litt feil synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå