Gå til innhold

Hindrer p-piller eggløsningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer altså på om den prevansjonstypen stanser eggløsningen, eller om man faktisk har eggløsning til samme syklus som man ville hatt uten piller?

Om pillene ikke stanser eggløsningen, hvordan hindrer de da graviditet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg ikke si noe sikkert, men jeg tror de hindrer at sæd befrukter ett egg... For når jeg gikk på ppiller fikk jeg el slim..

Sluttet på ppiller, og syklusen min er litt lengre i dager, men jeg får el på samme dag.. Helt sprøtt.. :P Før fikk jeg elslim hver 4 fjerde helg, og mensen kom på en tirsdag.. Nå er det forskjøvet 1-2uker, men fortsatt på samme dager

Skrevet

Mini-pillen fungerer i form av at den hindrer egget å feste seg,

P-pillen hindrer i itillegg også eggløsning

Skrevet

P-piller hindrer bare at egget fester seg i livmoren, så de stanser ikke eggløsningen de lager bare et "uvelkomment" miljø for eggene!!

Skrevet

"P-piller hemmer eggløsning og follikkelmodning i eggstokkene. Østrogenkomponenten gir negativ tilbakemelding på hypofysen og hemmer utskillelse av follikelstimulerende hormon (FSH). Dette bidrar til at follikelmodningen i eggstokkene ikke stimuleres. Progestinet bidrar tilsvarende til hemming av utskillelse av luteiniserende hormon (LH) fra hypofysen, dermed får ikke eggstokkene noe signal om å sette i gang eggløsningen. Østrogenet og progestinet bidrar i kombinasjon til å gjøre endometriet mindre mottakelig for et eventuelt befruktet egg. I tillegg bidrar progestinet til at sekretet i livmorhalsen blir mindre gjennomtrengelig for sædceller."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...