malingus Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Tror dere vi er en homogen gruppe? At alle som er imot abort mener akkurat det samme, og at vi er imot abort UANSETT? Er det virkelig mulig å tro at alle abortmotstandere står utenfor abortklinikker og kaster ketchupfostere på kvinner som skal ta abort? At alle abortmotstandere er ekstreme fanatikere? Og hvorfor er man skinnhellig fordi man mener abort er galt? Har da massevis av feil og mangler dere kan ta meg på! Hvorfo er man mindre intelligent fordi man mener noe er galt? "De sinnsyke abortmotstanderne her i verden bomder og dreper mennesker fordi et foster er like hellig som et levende menneske. Finner du en feil?Abortmotstandere kaller motstanderne mordere, de sender ketchupbefengte fosterdukker i posten til folk, de demonstrerer og terroriserer kvinner i vanskelige livssituasjoner. " Er det virkelig slik dere tror alle abortmotstandere er? For jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen! Selv om enkelte motstandere kommer med litt for raske uttalelesr og er ekstreme i sine påstander, kan dere ikke dermed si at !alle abortmotstandere er korte i nepa" som ei her skrev. (Morsomt uttrykk:)) Nei, er det noen som er korttenke så må det da være de som som tror at alle abortmotstandere er gale, umennesklige, dumme mennesker, eller hur?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Vi abortmotstandere er nok akkurat like forskjellige som aborttilhengere. Men jeg synes det er mange sinte folk som tar abort, og etterpå forsvarer det de har gjort. Men så har du de som angrer seg. De er ydmyke. Det er den gruppen jeg har så vondt av og tar til mitt hjerte. Og det er dem som får tilgivelse fra Gud, som ber om det. Jeg ser på livet som hellig helt fra begynnelsen.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Får tilgivelse fra Gud? Nå kan jeg ikke annet enn å le av deg, jeg angrer ikke. Og har heldigvis ikke et behov for å be om tilgivelse. Begynner å bli en farse dette.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Ja, alle abortmotstandere er like, i hvert fall i mange abortforkjemperes øyne. Alle abortmotstandere forstyrrer jo forkjemperens "rett" ved spørre om/så tvil om berettigelsen av det de gjør......
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Vi leser dette veldig forskjellig. Jeg leser at de sinnsyke abortmotstanderne bomber og dreper, men alle er jo ikke sinnsyke. Abortmotstandere kaller folk mordere, hvilket jo er sant for nesten alle abortmotstandere jeg noengang har hørt fra. Og noen abortmotstandere sender da vitterlig dukker i posten folk. Jeg ser ikke generaliseringen du mener er der.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Hvilken generalisering? At dere ønsker å tvinge kvinner til å bringe frem barn bare for fosterlivets skyld? At dere kaller kvinner mordere? Hva er det som ikke er homogent med det? Dere _ER_ jo gale.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 ---men du er jo ikke ute etter å "spøre" eller så tvil dersom du er abortmotstander. Du er ute etter å forby. Du er ute etter å begrense andre menneskers valgmuligheter og livsbetingelser. Du er rede til å tvinge sårbare kvinner til å gå gjennom svangerskap de ikke ønsker. Du er rede til å la millioner av unge, fortvilte kvinner dø i livsfarlige forsøk på abort i usikre omgivelser. Du vil, men loven i hånd, stå klar til å dømme og fordømme kvinner som av ulike grunner ikke ønsker å bli mødre. Du må gjerne være mot abort - men ikke gjem deg bak et falsk "jeg vil bare spørre"- skall.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Teline! Du skriver (1655): "bortmotstandere kaller folk mordere, hvilket jo er sant for nesten alle abortmotstandere jeg noengang har hørt fra." Og alle forkjempere av kvinnes rett til selv å avgjøre fosterfordrivelse" sier at fosterfordrivelse ikke er mord, så langt jeg har registrert: Er alle forkjempere av kvinnens rett til selv å avgjøre fosterfordrivelse like av den grunn?
malingus Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2009 Åja... Du har heeelt rett ano 16:58! Jeg er jo imot abort, ergo er jeg gal! Åssen kunne jeg glemme det? Må ha vært rammet av et øyeblikks sinnsforvirring...
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Selvsagt ikke, men jeg har da heller ikke sagt at alle abortmotstandere er like
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #11 Skrevet 18. mai 2009 Teline, jeg er abortmotstander, men kaller ikke de som har tatt abort for mordere. Jeg tror rett og slett ikke de vet hva de gjør.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 16:59 Så kom svaret! Ved å stille (kritiske) spørsmål rundt og "så tvil" om kvinnens rett til fosterfordrivelse ved å hevde at jeg ikke er enig i at denne retten er "soleklar og udiskutabel" er jeg altså ute etter "å begrense andre menneskers valgmuligheter og livsbetingelser", og "dømmer og fordømmer" Om jeg forstår deg rett, mener du at ingen skal ha rett til å stille kritiske spørsmål rundt kvinnens ubetingede rett til fosterfordrivelse - og ytre disse spørsmålene? Og GJØR man det likevel, er man automatisk "et gufs fra fortiden" som vil "begrense andre menneskers valgmuligheter", dømme og fordømme". Har jeg forstått deg rett? Hvorfor mener du denne retten er så soleklar at andre ikke kan være av en annen mening, og ta konsekvensen av det?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Teline: Spørsmålet var "Er alle abortmotstandere like" og ditt svar "Jeg ser ikke generaliseringen der"
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Nei. Jeg tror dere er like forskjellige som andre grupper som har en felles grunnholdning til noe, det være seg religion, interesser, politiske preferanser og annet.
malingus Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. mai 2009 Hvilket "jeg vil bare spørre" skall? Jeg gjemmer meg ikke. Men jeg lurer på om noen i fulleste alvortror alle abortmotstandere er like og like ekstreme! EllaBella, jeg dømmer ikke kvinnene som tar abort. Enhver kvinne som kommer i en slik situasjon har min fulle sympati og forståelse. MEN, det jeg dømmer er valget de tar. Handlingen de utfører. Som jeg har sagt tidligere, kaller jeg ikke folk som tar abort for mordere for å såre. Hvis noen blir såret av det er det beklagelig. Men her snakker jeg utifra det jeg ser som fakta -man tar livet av et levende menneske. Gjør man det, er man jo en morder. Høres fælt ut, men du kaller da alle som dreper mennesker for mordere du og? Det jeg derimot ikke gjør, og ikke vil anklages for, er å slenge dette i trynet på folk som har tatt eller vurderer abort. Jeg skjeller ikke ut folk. Jeg bare ytrere min mening. Og det må da være lov uten å bli kalt gal? Jeg kaller ikke abortforkjempere gale, enda jeg mener de tar feil og av og til er helt på jordet! "Du er ute etter å forby. Du er ute etter å begrense andre menneskers valgmuligheter og livsbetingelser. Du er rede til å tvinge sårbare kvinner til å gå gjennom svangerskap de ikke ønsker. Du er rede til å la millioner av unge, fortvilte kvinner dø i livsfarlige forsøk på abort i usikre omgivelser" Det jeg er ute etter er å kjempe for barnets rett til å forsvare seg. For meg er det i utgangspunktet viktigere enn å forsvare moren. Det handler for meg også litt om å ansvarliggjøre kvinnen. Jeg tror de færreste bruker abort som prevensjon, men på den annen side, når man vet man har den muligheten, er det ikke livsviktig om man gjøre en feil og glemmer kondomet. Jeg vet det finnes et fåtall kvinner som ikke tåler prevensjon, en liten del der prevensjonen svikter og (heldigvis!) et fåtall som blir gravid etter en voldtekt. Men jeg tror ikke dette gjelder de fleste som tar abort. De fleste har tatt sjanser, hoppet av i svingen, glemt en p-pille og sist men ikke minst valgt å ha sex. Altså, de kunne i mange tilfeller forhindret det uønskede svangerskapet. Jeg synes faktisk man må ta konsekvensene av de valgene man tar. Høres nok strengt ut, men det mener jeg. Og er man i en situasjon hvor man vet at man ikke tåler prevensjon eller den har sviktet deg før, og man er helt sikker på at man ikke på noen måte vil ha barn nå, så kan man avstå fra sex til ønsket om barn evt endrer seg. Klart det må være kjipt å måtte avstå fra sex. Men hvis man VIRKELIG ikke nsker barn, og det er jo dette sex ofte fører til, så bør man gjøre ALT i sin makt for å sikre at en ikke blir gravid. Og avholdenhet er jo som kjent 100% sikkert. Har man sex vet man at det finnes en sjanse (om aldri så liten) for at man kan bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Alle med normal intelligens forstår vel såpass? Jeg er imot abort selv. Jeg er det fordi jeg ser på fosteret som et lite LIV. Vi har alle vært nettopp der. Fosteret er lite. Det er det som er bakdelen til fosteret. Det er så fryktelig, mikroskopis lite til å begynne med. Og derfor har det så lite det skulle ha sagt. Men det er uansett et liv. Og alt er dannet og ferdig utviklet, og skal bare vokse, når det fremdeles er lovlig å ta abort i landet vårt. Det er ikke annet enn trist.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Ja, enhver som er mot selvbestemt abort er jo pr definisjon gal. Han stiller jo spørsmål rundt selve den høye, hellige og udiskutable BERETTIGELSEN av at mor selv skal kunne avgjøre abortspørsmålet etter eget forgodtbefinnende, og påpeker konsekvensene av å anta denne berettigelsen som høy, hellig og udiskutabel.
malingus Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #18 Skrevet 18. mai 2009 Teline, hvis du leser på noen av de andre trådene her som omhandler abort, ser du en klar generalisering fra enkelte. Ikke fra alle, men fra en god del!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #19 Skrevet 18. mai 2009 Det er godt å få tilgivelse fra Gud for de som trenger det. Du skal ikke ta for lett på den følelsen for mange som har tatt abort, og som trenger det, bare fordi ditt eget hjerte ikke trenger det!
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 Hvis du leser svaret en gang til vil du se at jeg ikke ser generaliseringen i sitatet Malingus stiller spørsmålet utfra.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #21 Skrevet 18. mai 2009 For alle som har det vondt: http://web1965.web17.talkactive.net/tro/frelst.htm
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 18. mai 2009 #22 Skrevet 18. mai 2009 "Hvorfor mener du denne retten er så soleklar at andre ikke kan være av en annen mening, og ta konsekvensen av det?" Vel, for meg er konsekvensen av å være uenig i retten til abort, å la være å ta abort, ikke å innskrenke andre menneskers rett til å velge noe annet. Enkelt og greit. Mener du virkelig at din religiøse/politiske/personlige overbevisning bør gjelde som universell lov for alle kvinner i alle land til alle tider? Jeg mener ikke mitt syn skal være en universell lov heller - jeg ønsker valgfrihet. Ingen skal tvinges til abort, ingen skal tvinges til mødreskap.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 18. mai 2009 #23 Skrevet 18. mai 2009 "Hvilket "jeg vil bare spørre" skall? Jeg gjemmer meg ikke. Men jeg lurer på om noen i fulleste alvortror alle abortmotstandere er like og like ekstreme! " Nå var det ikke deg spesielt jeg siktet til Malingus, men til den anonyme som gikk i fistel over å få kritikk for å stille uskyldige spørsmål. Og nei, for å klargjøre, jeg mener ikke at alle abortmotstandere er sprøyte gale. Men det fins en god andel slike også, blant abortmotstandere som i alle andre dypt engasjerte leire :-) "Som jeg har sagt tidligere, kaller jeg ikke folk som tar abort for mordere for å såre. Hvis noen blir såret av det er det beklagelig. Men her snakker jeg utifra det jeg ser som fakta -man tar livet av et levende menneske. Gjør man det, er man jo en morder. Høres fælt ut, men du kaller da alle som dreper mennesker for mordere du og?" Det gjør jeg. Men jeg kaller ikke embyroer mennesker, og følgelig er ikke kvinner som tar abort mordere i mine øyne. Kvinner som kaller andre kvinner mordere er i mine øyne ufine, selv om de ikke mener å såre. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å mene at det er galt å ta abort. Det jeg ikke klarer å forstå er hvordan du mener dette følgelig skal gjelde alle kvinner i alle land til alle tider. Hvordan du ønsker å gjøre dine følelser og oppfatninger av når et liv begynner, hva liv er og hvordan reproduksjon og seksualliv skal foregå til universell lov. Kort sagt: hvordan du er villig til å ofre kvinners liv for din personlige oppfatning av etikk og moral. Det er og blir for meg uforståelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå