Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 hos kristne? Er det en synd å gå på p-piller, hormonspiral osv.? Har lagt merke til at de kristne ofte får mange barn, er det fordi de må ta i mot alle de får?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Kommer vel an på hvor "kristen" man er. Men det er da også ikke-kristne som får mange barn, og regner med at de fleste "kristne" kan velge fritt, akkurat som de ikke-kristne som får mange barn gjør.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Det kommer an på hvilken retning i kristendommen en tilhører. Langt de fleste kristne er kristne man ikke kan "se at er det". De går i kirken, har troen for seg selv og er som deg og meg. Enkelte frimenigheter mer mer ortodokse og konservative, men det er da ulike grader av det også.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Er vel helst katolikkane som er i mot prevansjon. Trur og kanskje Smiths venner er i mot det av den grunn du nemner om å ta i mot dei ein får, men for dei fleste kristne i Norge er familieplanlegging heilt greit. Eg kan ikkje seie at eg synes mine mange kristne vener har fleire barn enn andre. Kjenner nokon barnerike familiar, men der går det meir på kva verdiar ein legg vekt på i livet, og for dei er det gleda ved å ha mange barn heller enn ei god karriere og god økonomi. Har rett nok høyrt at nokon er i mot spiral, pga det hindrar eit befrukta egg å feste seg og dei reknar det difor som ein tidleg abort, men ikkje motstand mot prevansjon generellt.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Ikke alle kristene kan bruke pr. midler nei. Endel katolske retninger forbyr det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå