Gå til innhold

Et litt hypotetisk bunad spørgsmål ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes bunad er veldig fint, og kunne kanskje tenke meg det engang om ganske mange år når vi ikke er fattige småbarns foreldre mere :)

Jeg er dansk, men gift med en nordmann og bor i Norge... hadde det da vært mest riktig med bunad fra her vi bor og min svigerfamilie bor? Eller fra der min norske oldemor kom fra? (Hun giftede sig med min oldefar og flyttede til danmark).

Tusen takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si der du bor. Men du kan jo velge den du syns er finest.

Skrevet

Ville sagt det du føler mest tilknytning til - begge deler var egentlig like naturlig syns jeg, for du har jo tilknytning til begge steder.

Skrevet

Fra der du bor, iallefall hvis du ikke har annen tilknytning til steder der din oldemor er fra en at hun faktisk er født der.

Bunad handler om tilhørighet - ikke om hvilken som er finest:)

Skrevet

Takker for svar :D Jeg vet ikke hvordan noen av de ser ut, så det går ikke på hvilken som er finest forresten :)

Skrevet

Heg ville sagt det du føler deg mest tilknyttet til :)

Må jo ikke ha fra der du bor. Er jo mange som flytter og fortsatt har sine bunader fra der de kom fra også :)

Barna mine bruker bunader som har gått i arv, de er fra steder hvor min mormor vokste opp eller hadde annen tilknytning til :)

Bunad er et flott plagg. Gled deg til den dagen du får en i eie selv :)

Skrevet

Hm..jeg vil si du har like stor "rett til" å velge din oldemors hjemsteds drakt som der du bor nå sin. For meg hadde det blitt mer personlig å velge den som min oldemor kunne ha valgt, derfor ville JEG ha gjort det :o) Bunad er fint!

Skrevet

Jeg har Valdresbunaden fordi hele slekten min på morssiden kommer derfra. Jeg kommer fra Follo, men jeg ville ikke ha Follobunaden fordi jeg ikke synes den er noe fin. Når jeg først skulle velge en bunad ville jeg iallefall ikke bruke penger på en jeg rett og slett synes er stygg :P Du har like stor rett til å velge bunad fra det stedet oldemoren din kommer fra, som det stedet du bor på nå :)

Du kan jo sjekke ut begge bunadene og velge den du synes er penest ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...