Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 7+2 på vei.

Har akkurat funnet ut at lavt stoffskifte kan være skadelig for fosteret. Har bittelitt lavt stoffskifte, men har ikke tatt medisin de siste tre månedene. Visste ikke at det var skadelig. Er så bekymret nå... Noen som kan berolige meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Vi ligger visst ganske likt i løypa... Jeg er 6+3 og har lavt stoffskifte. Dette er ikke noe du skal behøve å bekymre deg for mye om, såvidt jeg har forstått så forsyner det blivende barnet seg med det det trenger av tyroksin, det er eventuelt deg det går ut over... Når det er sagt, så er det likevel viktig å følge godt med på stoffskifteverdiene for sikkerhets skyld, særlig nå i første trimester. Endel kvinner som bruker Levaxin må justere dosen underveis i svangerskapet. Så det er nok best at du kommer deg til legen og får sjekket stoffskiftet ditt. Du har krav på ekstra oppfølging.

Men hvorfor har du begynt og så sluttet på stoffskiftemedisin?

Ønsker deg alt godt!

Skrevet

Med fare for å uroe deg ytterligere (for det finnes en del underlige skruer der ute i nettverdenen), men også for at du kan finne det motsatte, trøst og oppmuntring: Du kan jo også titte på Sonjas stoffskifteforum. Siden om stoffskifte og graviditet finner du her:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forumdisplay.php?f=34'>http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forumdisplay.php?f=34

Hovedsiden her:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info

Men bruk internett med måte og gode klyper salt... Som alltid! Ta det opp med legen din. Lykke til!

Skrevet

Det var flere grunner. En av grunnene var fordi jeg ikke har så veldig mye for lite og følte lite eller ingen effekt av medisinen. Visste ikke at dette var viktig når jeg var gravid. Tenkte faktisk også at jeg ville holde kroppen min mest mulig fri for medisin, vet at det ikke skader, men trodde alikevel at det var greit å holde meg unna. Derfor hater jeg meg selv akkurat nå for at jeg ikke sjekket faren...

Skal til legen i morgen og sjekke det. Fikk heldigvis time... har ikke hatt det særlig bra i dag etter at jeg sjekket det. Forhåpentligvis har jeg ikke så veldig lavt og at baby er frisk... Føler meg så kynisk for jeg ønsker ikke et hjerneskadd barn, håper nesten at den dør hvis det er noe galt med det... er så trist og lei.

Skrevet

Hei igjen!

Synes ikke du skal piske deg selv for dette, det er jo slett ikke sikkert at det får noe å si! Du sier jo at det var litt lavt bare (selv om jeg er usikker på hva det betyr). Det er nok ikke så få som har blitt gravide uten å vite om sine eventuelle stoffskifteproblemer og det har da som oftest gått helt bra!

Levaxin som man får mot lavt stoffskifte er ikke egentlig en medisin på samme måte som mye annet. Den erstatter manglende egenproduksjon av stoffskiftehormon, noe vi må ha for at kroppen skal fungere i smått og stort. Hvis Hashimotos (autoimmun infeksjon i skjoldkjertelen) er årsaken til at man har lavt stoffskifte, så vil egenproduksjonen ugjenkallelig synke med tiden fordi skjoldkjertelen reduseres og da vil man måtte ta Levaxin ellers blir ikke tilværelsen mye morsom... Snakker av egen erfaring ;) Det er forresten helt trygt å ta Levaxin under svangerskap og amming osv, osv., det må faktisk til.

Vær forberedt på at det tar en uke før du får svar på blodprøven. Kjedelig i din situasjon... Og du må ikke ta Levaxin samme dag som du skal ta blodprøve!

Lykke til hos legen i morgen!

Klem!

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte, og blitt medisinert for dette, i mange år. Nå i graviditeten har stoffskiftet endret seg (veldig vanlig), så dosen med Levaxin måtte økes noe. Viktig at du ikke har for lavt stoffskifte de første mnd av svangerskapet, for fosteret starter ikke å produsere tyroxin selv før i 16.uke.

Ser du får en del varierende svar her, men jeg har nettopp vært til utredning hos spesialist på sykehuset, og vil derfor påstå at dette stemmer.

Det eneste du trenger å gjøre er å ta en blodprøve, sist fikk jeg svar etter to dager (tok blodprøven på sykehuset).

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...