Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg var gravid var det to i magen min. Da var oppfølgingen veldig hyppig både hos jordmor og på sykehuset, og jeg syntes det var veldig betryggende.

Nå som jeg "bare" har en i magen, så virker oppfølgingen på meg så veldig fraværende. Det er lenge mellom hver gang og man sjekker ikke veksten på fosteret og slike ting. Synes det er så skummelt å hele tiden vite så lite. I dag har jeg termin og føler at jeg ikke har peiling på om alt er som det skal der inne. Kjenner bevegelser og hjerte slår som det skal.......man hva med alt det andre som kan skape problemer enten for fosteret eller for meg bl.a under fødsel. Kjenner jeg blir mer og mer bekymret for hver dag som går. Sist fødte jeg 11 dager før termin, nå vil jeg jo tydeligvis gå over. Hadde jeg kunnet velge ville jeg blitt satt i gang i dag. Føler jeg har null kontroll over den lille når han er i magen min.

Er det slik over alt at man ikke er innom sykehuset i det heletatt for kontroller før man er på overtid (om man ser bort fra ord. UL)? Virker som jeg ikke skal dit før jeg evnt. føder eller blir satt igang. Er det ikke da litt sent om man skulle oppdage faremomenter......?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei man har desverre ikke så bra oppfølging om alt er bra på vanligekontroller.

Ingen kontroll på sykehuset før du er på overdtid.

Om man ikke har en form for rissikosvangerskap.

Jeg har bebi i seteleie og må derfor til jevnlig kontroll p åsykehuset, pga størrelse på bebi og leie..

Men du kan jo ringe opp å si att du er bekymret, så kansje de tar en kontroll på deg, men de gjør ikke annet enn å sjekke bl, og ta en ctg som regel..

Uansett lykke til:)

Skrevet

Jeg har gått til JM og fastlege annenhver gang. Har gått en gang i måneden. Skal gå en gang i uken når jeg har igjen en måned. Men JM jeg har brukt har alltid hatt tid til en ekstra sjekk hvis jeg har vært bekymret for/lurt på noe. Mulig at hun kan gjøre dette da jeg bor på et mindre sted så det ikke er så mange som trenger å gå til JM. På sykehuset har jeg kun vært til UL og skal på en kontroll+omvisning nå en måned før terminen.

Så jeg har vel egentlig vært en av de heldige, for jeg hører om mange som ikke synes oppfølgingen er god nok.

Skrevet

Tanken bak svangeskapsoppfølgingen er vel at evt faremomenter skal bli oppdaget på ordinær ultralyd, da er alle organer mer eller mindre ferdige og skal bare modnes. Både fosterskader og skader på morkake sjekkes da, og hvis alt er greit, så skal jo babyen bare vokse og modnes resten av graviditeten. Og dette sjekkes greit av jordmor ved å måle sf-målet. I tillegg sjekker jm/fastlege hjerterytmen som sier veldig mye om hvordan babyen trives i magen. Dersom jm/fastlege oppdager avvik fra det som regnes som gjennomsnittet henvises man ekstra UL. Er enig i at det er vanskelig å ikke "ha kontroll på" det som skjer inni der, men vi vordende mødre får streng beskjed om å ta kontakt dersom bevegelsesmønsteret til babyen endrer seg, så sånn sett har vi litt kontroll likevel.

Dersom du er fryktelig engstelig ville jeg spandert på meg en privat UL.

Ønsker deg lykke til videre! :o)

Skrevet

jeg har aldri fått beskjed om å følge med på sparking eller å gi beskjed om mønstret endrer seg.. verken nå eller forrige svangerskap. men vet at andre har det. ( to forskjellige JM.)

kanskje jm ikke har sagt det til meg fordi jeg er på sykehuset en gang i mnd alikevel, var det forrige gang også.

jeg føler ihvertfall at jeg har bra nok oppfølging, men det er fordi jeg er på sykehuset. hadde det "bare" vært hos jm og legen hadde jeg ikke syntes det...

uansett syns jeg at en omvisning på føden og et lite kurs i hva man gjør når fødselen starter burde vært obligatorisk.

Skrevet

Så vidt jeg vet har alle fødesykehus tilbud om omvisning. Så da får det jo være opp til hver enkelt om man ønsker seg det eller ikke. Ta kontakt med sykehuset ditt hvis du lurer

Veldig rart og dumt at ikke alle får lik info ang. babyens spark i magen. Det syns jeg jm/fastlegen pliktes i å opplyse om. Min jm sa at det var viktig å kjenne liv hver dag fra uke 28 (tror jeg) og gi beskjed dersom mønsteret endret seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...