nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 har kjøpt inn smokker til veslebaby som er ventet om 3 uker. Er usikker på om jeg skal ta de med på sykehuset, for jeg vil gjerne koke de først og holde de så rene som mulig. Hvordan evt oppbevare kokte smokker før bruk?
Gjest mphs Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Om du har tenkt å amme bør du vente med å innføre smokk til ammingen er godt i gang. Gjerne noen uker. Det er heller ikke sikkert dere trenger å bruke smokk. Det slapp vi heldigvis med ungen nr.2 Første begynte da hun var 5 uker(hadde kolikk og stort sugebehov). Om du har med smokk på sykehuset blir det lettere å ty til de når brystene blir såre enn å heller få i gang ammingen. Men om du likevel skal ha de med koker du de og har de i en plastpose, gjerne med zipp lukking.
Gjest mphs Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Eller en slik. http://www.navnesutten.dk/Products.aspx?SalesArticleID=3010 Som er kjekk når du skal ha med smokker i stellevesken. Og finnes i mange varianter.
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2009 Hadde egentlig vært greit å ikke ha smokk, men må innrømme at det har vært utrolig deilig med smokk til nr 1 (enda vi hadde bestemt at hun iallefall IKKE skulle få smokk)... Har jo hørt at man bør få i gang amming før man begynner med smokk, så vi får se hva det blir til...
Gjest mphs Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Ja det er bare så kjekt å slippe den smokken nå med nr.2. Nr.1 var så utrolig avhengig av den. Nå er yngste snart 14 mnd men jeg setter enda pris på at hun ikke bruker smokk. Hun bruker heller ikke tommel. Har bare ammet mye, men nå har vi kuttet det meste og har kun kvelds ammingen igjen. Unasett blir det koselig med ny baby. Ikke leng igjen for dere å vente nå)
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Vi fikk etter litt overtalelse lov å koke dem på sykehuset i en mikro. De var ikke helt blid for at jeg ville gi smokk etter bare 2 dager, men jeg hadde fått melk og ungen diet fint, så var ikke noe problem for vår del. Tvert i mot, var det en fin avlasting for puppen siden babyen fikk dekket sugebehovet sitt uten at jeg trengte å bli for sår. Hører jo forskjell på sulten-gråt og annen gråt, og smokk var jo bare i kombinasjon med trøst :-)
*søtesmå* Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Vi måtte ut og kjøpe smokk etter første natta til lillegutt... Etter råd fra jordmor og barnepleier. Han hadde et enormt sugebehov og sov kun når han hadde enten pappas eller mammas finger i munnen. Vi fikk kokt smokken der:) Hvis du har barn fra før, og har ammet, så mente jordmor at det ikke var noe i veien for å gi smokk med en gang dersom behovet er der. Finnes forresten "nyfødt"-smokker av Mam som er mindre enn de 0-6 mnd som du får kjøpt på apoteket!
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2009 tar dem med i pakka jeg da, så får vi se hva som skjer. Utrolig hva man skal bekymre seg over og tenke på... hehe
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. mai 2009 #9 Skrevet 18. mai 2009 Har kjøpt en pakke, kokt de og pakka inn i plastpose som jeg knøyt igjen. Tar de med på sykehuset og kommer til å bruke dem om det blir nødvendig. Er barn nummer 2... Sist hadde jeg med, men hadde hørt at de var veldig mot det- og ikke likte det overhodet, som førstegangs torde jeg ikke bruke de før en ukes tid etter vi kom hjem...
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Vi hadde også en med stort sutte behov. Han fikk sin første smokk da han lå i lyskasse, der lå han i flere dager... Jeg var glad jeg valgte å putte en i fødebaggen.
Gulosten™ Skrevet 18. mai 2009 #11 Skrevet 18. mai 2009 Vi fikk bare kjeft på Ullevål da jeg putta i smokk på lille bølla... Er det dit du skal....? Hvis jeg hadde skullet føde på Ullevål denne gangen hadde jeg hatt med sutt og brukt den når ikke de så det... Haha. Hun spiste MASSE mat med en gang og hadde aldri noe problem med å suge. Så hvis det samme skjer med din lille er det godt å avlaste med tuss.
Trollemor75 Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 Morsomt det der med smokk og sykehus. På barselhotellet fikk vi beskjed om må vente lengst mulig med å bruke smokk, for ikke å sette ammingen i fare. De fikk det til å høres ut som om å bruke smokk var første skritt til MME og deretter Barnevernet... På nyfødtintensiven fikk han smokk med en gang han kom inn, ingen som spurte hva vi mente om saken eller som nevnte noe om ammingen...De gjør det sikkert for å holde babyene roligere. Han fikk ingen problemer med sugetaket.
CMH Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Hadd ikke smokk med til mitt gull da hun ble født, men hun fikk smokk da hun var 4 dager gammel og melka var kommet igang Det gikk fint faktisk. Avent sine smokker tror jeg det er, med et "håndtak" foran har sånne suttebeskyttere som hører med i pakningen..
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 18. mai 2009 Jepp, skal på Ullevål. Og denne gangen skal jeg være frisk, så da regner jeg med at ammingen kommer fint i gang... Tar de nok med, så får vi se hva som skjer. Jeg bryr meg ikke om hva sykehuset mener om smokk altså... ;o)
little old lady hoo Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Ang det å være imot smokk på sykehuset. Jeg har to store barn som begge brukte smokk fra de var noen uker. Syns nå at det var mye hysteri ang smokk og flaske. Nå med nr tre, ga jeg henne smokk og mme etter noen dager, og jammen ble det tull med amming. Da jeg begynte å lese om dette, står det at det som oftest går greit med de fleste, men de som blir sugeforvirret, er vanskelig å få tilbake, og at det er vanskelig å forutsi hvilke barn som vil håndtere dette. Vi droppet uansett alt annet, og ammingen kom seg innen en ukes tid med veiledning.
mamman til to gutter Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Jeg hadde ikke med smokk til sykehuset, men trengte jo ofte å ha dem med nykokte og rene likevel. Vi brukte MAMsmokker og kokte den boksen de kommer i og la dem i den til mini trengte dem. De er nok ikke helt sterile da, men helt sikkert rene nok. Årsaken til at de ofte får smokk på nyfødtintensiv (som en skrev lengre opp), er at de barna stort sett ikke kan dekke sugebehovet sitt ved å suge på puppen til mammad og da må de dekke behovet på en annen måte.
Sylteflesk Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Vesla lå på nyfødtintensiven på Ullevål, der puttet de smokk i munnen på ungene uten å høre med foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå