Gå til innhold

Huff.. :( Soppinfeksjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg har en soppinfeksjon som ikke vil gå over....! :(

En uke til termin.. Er det "farlig"..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det er det ikke :)

Skrevet

Men må jeg gå til lege nå før fødsel for å bli kvitt det, eller kan det vente til etter fødsel....??

Skrevet

Fikk beskjed av jordmor at man helst ikke burde ha det under fødsel pga overføringsfare til barnet.

Da kan barnet igjen overføre det til brystene, og det er visst her problemet kommer inn.

Mye ubehag for deg, men slettes ikke farlig for noen av dere. Slik jeg forsto.

Du trenger ikke dra til lege for å få det fjernet, kjøpe en pakke med engangsbehandling av Canesten eller Pevaryl på apoteket, kvitt det på 2-5 dager.

Tror det er bedre enn å ha det ved fødsel.... + er jo et helvete å gå rundt med.

Lykke til!

Skrevet

du kan bare gå på apoteket og kjøpe canasten, da bruker du ikke staven for å føre tabletten inn men bare dytter den inn med fingrene, og deretter bruker kremen. Jeg har gitt opp jeg tror jeg har tatt en kur i mnd nå hele 2009 og det funker ikke, nå har jeg 11 dager igjen til terminen og jeg tenker at det skal jeg overleve :) hadde ikke villet behandle hvis slimproppen har gått, da hadde jeg villet spurt lege først

Skrevet

Ops=P

Leste ikke den delen med at den IKKE vil gå over så nøye.

Beklager.

Da ville jeg ringt å hørt med jordmor eller legen din, sikkert ikke noe særlig å ta sånne svelgepiller uansett?

Men det er ikke farlig ved fødsel, bare fare for ubehag og en ond sirkel, slik at du aldri blir kvitt den.

Skrevet

Jeg også tar noe sånt som en kur i mnd eller noe...

Slitsomt, men sikkert verdt det=)

Skrevet

Leste på nett nå om det:

Det er også slik at om du har denne infeksjonen når barnet blir født, (og det har en stor andel gravide,) kan barnet få litt småplager i form av ufarlig trøske. Dette er en mild soppinfeksjon med belegg i munnen til barnet. Den forsvinner av seg selv.

Skrevet av sykepleier Elisabeth Lofthus

vist nok :)

For å overleve de værste plagene nå så bruker jeg kun canesten kremen slik at jeg ikke klør meg i hjel

Skrevet

Takk for svar :)

Har egentlig gitt opp canesten.. Sikkert ikke en mnd siden siste kur engang. Kanskje jeg skal prøve pevaryl..

Uff.. er så utrolig plagsomt!! (har vært plaget med dette i mange år egentlig..)

Kan klø meg til blods om nettene innimellom.... :/ (i halvsøvne)

Men da skal jeg stikke på apoteket etterpå tror jeg.. hvis jeg kommer meg opp fra sofaen :)

Skrevet

Når du får ut ungen så kjøper du deg grapefruktkjerne ekstrakt på helsekost butikk det sverger min svigermor til, hun ble ikke kvitt infeksjonen, men sier at etter hun begynte med det så forsvant det, og blusser det opp igjen så tar hun bare det og da blir det borte. Men sjekk at det kan brukes under amming. Har ikke prøvd dette selv siden jeg kun har hatt det da jeg har vært gravid, men det er jo verdt et forsøk hvis du er mye plaget ellers også :)

Skrevet

Takk for tipset sier jeg også=)

Har vært plaget av det helt siden jeg begynte med sex!

Utrolig slitsomt for sexlivet... Er det ikke sopp, så er det mensen eller noe annet herlig plagsomt!....=/

Det skal prøves når tulla har ankommet.

Skrevet

Samme her Lille Trille...! Begynner å bli noen år, gitt..

Sinnsykt plagsomt!

Skrevet

Kanskje grapefrukt er vidunderkuren jeg har lett etter:P

Har hvertfall prøvd det meste av all annet.

*krysser fingrene for begge 2*

Skrevet

Håper det funker for dere :)

Skrevet

Jeg har vært plaget av jevnlige soppinfesksjoner i mange år, og ble immun mot canesten. Hadde soppinfeksjon så ofte som annenhver uke noen ganger på det verste. Jeg fikk da resept på Diflucan tabletter som jeg skulle ta en gang i mnd. Dette tok det med en gang, eller holdt det på avstand. Tips til dere som sliter med hyppige infeksjoner, men skal ikke brukes av gravide, så det må vente selvfølgelig.

Men til deg HI ville jeg heller brukt Pevaryl, synes den hjelper mye bedre enn canesten og er mer behagelig. Kjøp en engangs-stikkpille som du fører inn med fingeren, ikke den staven som følger med. Så er du kanskje kvitt plagene før fødselen starter.

Ellers husk å bruke store bomullstruser istedet for string, romslige bukser og lå underlivet få luftet seg om natten:)

Skrevet

Kan man ta Diflucan hver mnd?

Har tatt det en gang, og det hjalp en stund, men så kommer jo j*vlen tilbake...

Men hvis jeg kan ta en hver mnd så er det kanskje anderledes?

Skrevet

Jeg skulle hvertfall ta det en gang i mnd før jeg ble gravid. Rakk ikke så mange mnd med dette før jeg ble gravid da. Skulle ikke være noe farlig det i følge min lege.

Skrevet

Da har jeg vært på apoteket og kjøpt pevaryl!

Håper jeg blir kvitt "dritten"!!

Så blir det "lufting" hver natt fremover :)

Skrevet

Jeg har i 2 år før jeg ble gravid vært plaget av HYPPIGE soppinfeksjoner, som har til tider gjort sånn at jeg verken har fått sovet eller slappet av på noe vis, og at jeg bare har ligget på sofaen og grått meg halvt ihjel for jeg synes det har vært så fælt! det har klødd så grådig at det så og si har vært helt umulig å la være å klø på det, noe som igjen har ført til at det er blitt forferdelig sårt, blodig og irritert der nede:( Jeg har også prøvd det meste av "vidunder.kurer", alt fra canesten i skjeden,kremer, youghurter osv..

Min redning ble disse diflucan tablettene, som man skal ta 1 tab. i uken i x antall uker etter hverandre(jeg tok 4 uker etter hverandre da jeg var så plaget, men tro du også kan bare ta en osv..)

Den første gangen tok det infeksjonen med en gang, men kom tilbake igjen etter en mnd. tid. så var det ny kur på gang, og slik forsatte det, men det ble lengre og lengre mellom hver kur.

Tilslutt kjøpte jeg også pevaryl på apoteket, og begynte først å ta en slik tablett i skjeden når jeg "ante" at det var noe på gang(gikk aldri lange stunden før det ble voldsomt irritert), også tok jeg kanskje bare en tablett av diflucanen dagen derpå for sikkerhets skyld.. Fikk gjerne resept på en 4-6 pakning, slik at jeg hadde en del tabletter liggende til en annen gang... Hadde de alltid klar sånn i tilfelle, i hvertfall resepten:)

Dette har i hvertfall hjulpet meg veldig, og nå når jeg har vært gravid, har jeg kjøpt en "naturkrem" på apoteket som heter bioclin Activ.. Den har jeg smørt på når jeg har vært redd for at det kanskje var noe på gang, har ikke enda hatt infeksjon i løpet av disse mnd! Jeg er 37+6 i dag...

Kan også være et tips å sove naken om natten og lufte "greiene", i tillegg til å unngå stringtruser(dette MÅTTE jeg kutte helt ut, var jo snop for soppen!) ikke for stramme og ubehagelige bukser... Var på GU lenge før jeg ble gravid, var redd for at jeg kanskje hadde noe herpes eller noe siden infeksjonene stadig kom igjen(ikke at jeg skjønte det, var jo i et annet fast forhold på den tiden også, men man vet jo aldri...), og hun rådet meg til dette her.. Og unngå klamme silketruser!! Bomull er det beste!!

Og når man først har fått infeksjon, kan det være greit å unngå å vaske seg med intimsåpe, helst bare vann.. Man kan gjerne vaske seg med intimsåpe ellers, gjerne fra apoteket, men man bør ikke "trigge" så altfor mye på soppen når den herjer, gjør bare vondt verre etter mine erfaringer...

Og sist men ikke minst: Unngå samleie når man har infeksjon. Er ikke en seksuell overførbar sykdom, men kan bare gjøre at infeksjonen slår ut i full blomst!!(Har prøvd dette en rekke ganger,anbefales ikke, selvom man ikke har så mye infeksjon...)

Alt jeg sier her er fra egne erfaringer, hvor jeg har prøvd det meste i samråd med lege. Selvom man ikke kan ta diflucan i svangerskapet, kan det være greit å gjøre andre ting for å holde soppen unna, samtidig som man kan behandle den.. Dette har vært et så stort problem for meg tidligere, at det er så verdt det lille ekstra som kreves for å holde den unna!!:) tro mine ord!!!

Håper dette var til noe hjelp:)

Skrevet

Men kan man ta diflucan når man ammer..?

Skrevet

Husk å behandle mannen også! :)

Skrevet

Det er jeg usikker på, men ta det opp med legen din!

Jeg har forresten spurt på lege og gynekolog om mannen trengs å behandles, og da har jeg fått til svar at det behøves ikke, men ville spurt om det! Er jo ikke en seksuell overførbar sykdom, så i utgangspunktet skal vel den ikke "smitte" ved samleie..? Men dette er legen sitt område:) Kan jo også høre på apoteket hva de råder til.

Skrevet

Fant det i felleskatalogen.. Kan ikke brukes når man ammer.. Det var dumt. Men hvis dette fortsetter når jeg er ferdig med å amme, skal jeg en tur til legen og få resept!

Skrevet

Men..

Er det greit å bruke stikkpiller så nærme termin? 8 dager til..(kan jo skje når som helst)

Greit å være på den sikre siden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...