Gå til innhold

Venn i fosterhjem...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør her siden jeg ikke veit så mye om fosterhjem og hvordan det fungerer...

 

Min sønn har en god kamerat som har havnet i fosterhjem i en annen kommune. I denne kommunen har jeg familie så det hender vi er der på besøk. Hvordan vil det bli tatt i mot om vi spør om sønnen min kan få komme og besøke kameraten sin når han er i fosterhjemmet? Om vi får adresse/telefonnummer fra moren hans? Kan det kanskje bli litt vanskelig for moren hans om vi drar og besøker ham....? Har allerede spurt moren om vi kan få adressen slik at gutten min kan skrive brev og den skulle hun finne fram bare hun fant den igjen (hun driver og flytter). Har ikke lyst å såre noen heller om vi drar og besøker ham...

 

Setter stor pris på å få

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

 

Tenkte jeg kunne svare litt på dette da jeg akkurat har gått gjennom lignende ting på PRIDE-opplæringen.

 

Din sønn sin kamerat har nå flyttet. Fra det meste han kjente som trygt, altså hjemmet sitt, nettverket sitt, skolen/barnehagen, omgangskretsen og ikke minst foreldrene sine. Uansett grunn, vil nok denne gutten føle det som å miste det som han er mest glad i, og han vil nok ha det både tøft og vanskelig den første tiden i fosterhjem.

 

En viktig ting for oss fosterforeldre, er å beholde kontakten med biologiske foreldre, men også nettverket til gutten.

Har dere noen som helst mulighet for å besøke denne gutten, så synes jeg så absolutt dere skal gjøre det. Jeg tipper han vil sette kjempestor pris på alle de relasjonene han kan vedlikeholde!

At dere har slekt i nærheten og kan besøke han er utrolig bra!

 

Her er det desverre ikke den biologiske moren som burde stå i fokus. Er dette bra for gutten, synes jeg så absolutt dere skal gjøre det, og jeg kan ikke skjønne at det skal være noe annet!!!

 

Får dere ikke noen adresse av mor, ville jeg faktisk kontaktet barnevernet, og sagt det som det var, og hørt om de kunne hjelpe dere!! :-D

 

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Grunnen til at jeg ikke har lyst å såre moren i utgangspunktet er i tilfelle han får komme hjem igjen - da kan det være fornuftig å ha et godt forhold til henne for gutta sin del. Ved å kunne avlaste henne litt med å ha gutten på overnatting en gang iblant kan det jo være at det slipper å gå så langt som fosterhjem seinere (hun er aleinemor). Uten at jeg egentlig veit noe om grunnen til at han er i fosterhjem selv om jeg har mine mistanker om grunnen...Jeg liker også gutten veldig godt og det har vært deilig når han har vært på besøk - de leker nemlig bra sammen og det er aldri noen problemer med ham. Selv om det er noen måneder siden han flyttet merker jeg på sønnen min at savnet er der fremdeles...

Skrevet

Ang grunnen og tilbakeføring, så er det alltid prøvd andre hjelpetiltak før ett barn flyttes i fosterhjem, så jeg ser for meg at det er prøvd endel ting før han har måttet flytte i fosterhjem (med mindre det har vært krise, men da havner barn ofte i beredskapshjem først).

 

Barnevernet jobber alltid for at barn skal komme tilbake til sine biologiske foreldre, og noen ganger lar det seg gjøre- andre ganger ikke.. Uansett, så vil han aldri flytte tilbake uten at barnevernet har en "finger med i spillet" i begynnelsen, og hun vil nok fortsatt få tilbud om hjelp.

 

Kjempeflott du er så interessert i å hjelpe henne, men jeg tviler på at hun ser på det som sårende at dere har kontakt med sønnen, uansett hvor han bor hen. Det er jo ikke fosterforeldrene dere vil ha kontakt med, men gutten! :-)

 

Hun er nok bare glad til, men kanskje noe sårende at hun ikke selv får ha kontakt med han så mye hun vil, men det har jo ingenting med dere å gjøre! :-)

 

Iallefall så burde hun være glad sønnen har så gode venner, og at folk er villige til å besøke han tross avstand! :)

Skrevet

da har jeg ringt barnevernstjenesten i kommunen og fikk telefonnummer til fosterfamilien :D så da skal jeg ringe dit i ettermiddag og høre om vi kan komme på besøk en gang :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...