Kæmma og trultene Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Sist kom jenta på UL-termindato en uke etter min egen termin, og var skrumpa inn og tørr dvs hadde ligget lenger enn termin iflg jordmor. Denne gangen er jeg allerede 1 uke over egen termin som sist, UL-temrin er på lørdag og jeg skal i utgangsounktet ike settes igang før 6.juni dersom ingenting skjer. Dvs en måned etter egen menstermin. HJELPE MEG!! Så nå begynner jeg virkelig å bekymre meg litt her, for at hun skal bli der inne for lenge. Har time hos jm idag og kommer til å ta det opp med henne igjen (snakket med henne om det i starten, for dette har jeg tenkt på siden jeg ble gravid). Noen med erfaringer??
mortilgutt Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Hei! Bare hugs på at det er UL-termin sjukehuset går ut frå som den "egentlige" termin, pluss at dei ikkje reknar deg på overtid før dag 15 etter UL-termin! Men eg syns du skal snakka med jm om dette. Det er dine følelsar og tankar, og alt har du lov til å ta opp med dei! Lukke til!!!!
Ettervinterkommervår Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Her i Bergen (trodde det var likt over hele landet) regner de overtid 12 dager etter ul-termin og ikke 15... Med førstemann fikk jeg ul-termin 8 dager etter menstermin, og gikk 13 dager over ul-termin, hvilket vil si 21 dager over menstermin. Jeg stoler mest på ul-termin i hvert fall...
Kæmma og trultene Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2009 Hun sa at hun sjekker "ståa" der nede neste uke (da er jeg 2dager over UL.termin) og ringer for å få en samtale med en lege på Ahus. Jeg vet at de går etter UL-termin, det gjorde jeg og sist, men siden min første kom på UL-termin og var ligget lenge (som sagt, tørr og skrumpet) stemte min egen termin bedre. Dersom den gjør det denne gangen også, vilbebisen ligge der inne lenge.... Hun har ikke vokst noe særlig siden sist, og hodet er ikke festet.
eplepeple Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Er i samme båt her. Er i dag 11 dager over min menstermin og 2 dager over ULtermin. Fastlegen ringte til sykehuset i dag og ville ha meg inn på overtidsvurdering denne uka, på grunn av sprik mellom terminene. Jeg hørte ut ifra telefonsamtalen at sykehuset ikke var spesielt samarbeidsvillige. De så ingen grun til at jeg skulle dit nå. Men legen insisterte. Jeg har allikevel ikke fått time. Sykehuset kontakter meg når de finner det for godt. Skjønner ikke at de tør!!! Jeg vet når jeg ble gravid og at menterminen er riktig. Jeg stoler ikke på ULterminen min. Jeg er kjempe bekymret for å måtte gå frem til 30.mai før de setter meg i gang. Da har jeg vært gravid i 43,5 uker. det er uforsvarlig. Har dessuten 2 cm åpning, slimproppen har gått og hatt tak i magen siden tirsdag, Trenger bare det siste puffet for at riene skal sette skikkelig i gang. har mista troa da og grenser til å bli deppis... Media har belyst akkurat dette temaet i det siste. Faren er jo å miste barnet. Jeg er iallefall bekymret for barnet mitt.
Kæmma og trultene Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2009 Huff ikke moro....det er dumt de er såå bastante på UL-terminene, iallefall når mne har hatt et tilfelle før!! Er fælt å gå og vente og kjenne og bekymre seg. Kan du ikke mase mer på sykehuset? Jeg var hos jm idag, fikk ny time mandag da er jeg 2 dager iover UL-termin og to uker over mensermin. Da skulle hun også ringe lege på sjukehuset, og prøve å få meg inn til samtale og ULom ikke annet. Rart de ikke kunne tilby deg iallefall en ultralyd for å sjekke, siden du er veldig bekymra? Min jm saat hun iallefall kunne få til det. Men kunne ikke love igangsetting før 6.juni - da er jeg nesten en måned over egen termin!!!!!!! Får håpe du starter av deg selv snart da, siden du har åpning og har hatt litt tak i magen...lykke til!!!
Heidi29 Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har 8 dager igjen til UL termin, og har egentlig ingen menstermin jeg er helt sikker på da jeg hadde hormonspiral til 11.august i fjor, men jeg veit at jeg hadde en blødning i slutten av juli og tok positiv test 1.september og dette kan gi en termin 13 dager før UL terminen. Grunnen til at jeg er usikker er at sist ble jeg satt igang 2 dager før ULtermin, etter å ha gått nesten 2 uker med lite eller ikke noe fostervann (hvor to forskjellige leger bare sjekket fosterlyd og sendte meg hjem med beskjed om at hun sikkert bare sparte energi til hun skulle ut). Da jeg fødte, dagen før ULtermin, sa de som tok i mot henne at hun ikke hadde annet å bo i enn egen avføring og at det helt tydelig var overtid. Forresten så hadde jeg menstermin jeg var sikker på den gangen, og UL flyttet terminen 11 dager lenger vekk. Alle sier at babyen kommer ut når den er klar, men burde ikke da kroppen min skjønt at det var på tide mot slutten av sist svangerskap?? Jeg spurte JM om det kunne være at kroppen min rett og slett ikke tar signalene og skjønner at det burde settes igang fødsel og hun svarte bare st det kunne jo være, men i de fleste tilfeller så går det av seg selv. Jeg skal på kontroll igjen dagen før ULtermin og da skal hun ringe sykehuset for overtidskontroll pga historien fra sist, men jeg frykter jo at de enten nekter eller at de bare tar en UL og gir meg ny time når det har gått 14 dager over. Det koster sikkert mer penger med en indusert fødsel kontra en som starter naturlig, men når alternativet er at man må gå hjemme og være usikker i kanskje 2 uker, og iløpet av den tiden kanskje henvender seg til sykehuset pga f.eks lite liv et par ganger, så har de vel alikevel ikke spart stort vil jeg tro. Og du får meg ikke til å tro at 14 dagers grensen har med noe annet enn økonomi å gjøre, ihvertfall ikke nå som en del sykehus har begunt å korte inn på den tiden pga forskning som har vist at overtid kan være skadelig for barnet. Håper det skjer noe snart av seg selv, eller ihvertfall at de gjør noe før det har gått 14 dager over! Lykke til!
eplepeple Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Nei ble ikke så mye som en UL engang. Jeg kjenner bra med liv og er i god form. Men det som bekymrer meg er at plutselig så kan det snu. Man skal ta kontakt dersom det blir mindre liv osv. Men da kan det være for seint. Synes det er så dumt at sykehuset stoler mer på teknologi enn det jeg sier. Trist... Jeg blir rystet av det dere skriver av tidligere erfaringer. Synes at noe må gjøres i forhold til dette. Og er det økonomi det er snakk om så er keisersnitt det dyreste iallafall. det kan fort ende med det dersom vi er for slitne til å føde barna våre. Huff, får håpe at dere slipper samme opplevelser igjen og at vi alle føder innen for det som er forsvarlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå