Gå til innhold

Hvordan spiser dere gjetost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde 17. maifeiring hjemme hos oss i dag, og svigermor (fullblods amerikaner) troppet opp men laks og ekte gjetost. Som hun angrep med stor kniv og skar i tykke skiver (gjetosten, altså).

Jeg løp etter en ostehøvel og prøvde å skjære de tykke skivene i tynnere skiver og la noen havrekjeks ved siden av, mens en av de andre gjestene (også amerikansk (alle er amerikanske)), tok en av de tykke og la den oppå salaten sin. "Har du smakt det før?" spør jeg i ren forferdelse. "Oh yeah" sier hun, "Har du ikke smakt min potet- og gjetostsalat som jeg pleier å lage?"

Min 4 år gamle datter tok senere flere tykke skiver med ekte gjetost og spiste som om det var godteri.

Jeg så noen av de andre barna også gomle gjetost.

Vi har en økologisk matbutikk i byen som gir ut et nyhetsbrev, og i det lærte jeg en gang at nordmenn spiser gjetost som en snack når vi går på ski.

Det gjorde ikke vi - gjør dere?

Men kanskje det går an å være litt mer kreativ med gjetost enn min familie var? Hos oss var det brød, kjeks eller lefse med tynne ostehøvlede skiver. Ikke noe annet.

Hvordan spiser dere det? Er dere kreative? Gudbrandsdalsost selges i de fleste store supermarkeder i USA, så det må jo være forholdsvis populært, uten at de som kjøper det nødvendigvis kjenner til de norske tradisjonene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser det ikke, samboern spiser, men forbeholdt tynne ostehøvel skiver på brødskive. Har aldri hørt om den måten å spise på som du beskriver. Sikkert et amerikansk fenomen? ovstehøvelen er jo som kjennt en norsk oppfinnelse.

Skrevet

Æsj! Er det brun ost det er snakk om? Har de det i salaten??

Hm ja ja jeg får jo også høre at jeg har noen rare vaner innimellom =)

Jeg spiser brun ost på skiva, på knekkebrød, på vaffler og pannekaker og bruker den i brune sauser.

Nå fikk jeg faktisk lyst på vaffler. Er ikke den vanskeligste å friste idag nei... =P

Skrevet

Spiser det på brødskiva i tynne skiver skjært med ostehøvel.

Skrevet

Det er brunost jeg snakker om, ja. Jeg har nå bestemt meg for å la dem spise det som de selv vil, hvis de liker det sånn. For de hører jo ikke på meg likevel ;-)

Skrevet

He he =) Kanskje du kan vise dem hvordan det gjøres?

Skrevet

Jeg har prøvd det, men de er jo så kjappe! Ordner opp, skjærer og spiser, og ikke minst liker det, så da er det ikke noe jeg skal ha sagt. Det er tydeligvis ingen som liker å bli rettet på når det gjelder måten de spiser på.

Jeg mener, hvor mange nordmenn ville sluttet å spise taco på måten de er blitt vant til, om en meksikaner kom og fortalte dem at de gjorde det helt feil?

Skrevet

Har aldri tenkt på å ha brun ost i salat, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Men jeg liker veldig godt brunost, kan spise det eneste. Liker godt å spise litt ekstra brunost når jeg skjærer opp:) Men prøver jo å ikke gjøre det. Er jo bare sukker og karamell pent innpakka i en brunost:)

Skrevet

Brunost kan brukes til mye, f.eks i muffins!

Jeg legger ut noen oppskrifter på Kokebok for dere som er interessert!

Skrevet

Jeg liker ikke brunost, men mellomste her spiser det bart og elsker det. Mannen spiser det paa den vanlige norske maaten, tynne skiver paa broed, vafler ol.

En venninne av min soester derimot ( hun er gresk, bor her nede i midtoesten ) har faatt smake brunost hjemme hos mine foreldre og det er naa det beste hun vet. Skive med makrell i tomat og brunost , jupp begge deler paa en gang....Toemmer mamma og pappas norske lager.

( man faar ikke slikt paa supermarkedene her i landet )

Skrevet

Er litt begrepsforvirret her nå! Snakker vi om brun geitost, om geitost (alle typer) eller om brunost (ser "kvasiproduktet" Gudbranddalsost nevnt, dette er IKKE geitost, men brunost med spor av geit....)? Reine nødprovianten når annet ikke er tilgjengelig!

Selv rører jeg nødig annen brunost enn GEITost, helst "stølstypen". Denne spiser jeg på grovt brød (gjerne sammen med makrell i tomat, men ingen betingelse...), på grovt knekkebrød (gjerne sammen med bringebærsyltetøy, men heller ingen betingelse). på vafler (innimellom, liker vel så godt jordbærsyltetøy og litt rømme her), på havrekjeks (masse!) og på potetkaker (en tykkere variant av det man østpå kaller "lomper"). I tillegg som snaks (nam-nam, pus er HELT enig...) og i saus og gryteretter (av den "norske" sorten, og gjerne sammen med einebær). Sammen med litt (godt) røkt laks, sennep (mild og søt) og eggerøre gjør den seg også. Kan også brukes revet som dryss på havregryn (da helst en "søtere" brunostvariant enn geitosten, og gjerne litt "inntørket", så den er lett å rive), på boller (naturell eller sammen med litt naturell Snøfrisk). Som dessert sammen med (rørte) tyttebær gjør den seg også. Sikkert i andre sammenhenger med, men skulle ha fått med meg det grøvste nå....

At utlendinger viser kreativitet og bruker brunost/geitost på nye måter synes jeg bare er positivt (og jeg skal selv prøve salatvarianten - tror det blir en engangsforeteelse, men kanskje har jeg gått glipp av en kulinarisk nytelse - potetsalaten har jeg mer tro på). Hvordan skulle det bli utvikling i kokkekunsten om man ikke prøvde nye og "vågale" kombinasjoner? Flertallet er mislykket eller måtelige, men noen ganger skyter man blink....

Bare så synd utlendingene tror brunost/gudbranddalsost er GEITost, og dermed går glipp av det beste. Og bare så synd at mange nordmenn ikke vet at hvit geitost er vel så god som den brune. TINE har mye å ta ansvar for her, gitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...