Gå til innhold

noen konstruktive spm til abortmotstanderene og andre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere sier at siden hjertet slår i uke 3/4, derfor er det et liv og derfor er det mord ?

da lurer jeg på, siden døden blir erklært etter hjernedød, og hjernedøde mennesker med et hjerte som slår blir lovlig koblet fra maskiner slik at de dør, hvordan forholder dere til det?

og hjordan kan dere kalle et embryo et liv, når hjerneaktiviteten styrer liv og død på en levende menneske?

på hvilken måte har et embryo, følelser, kognitiv tankegang, evnene til å tenke logisk, eller i det hele tatt evnen til å tenke?

hjerte til et embryo pumper blod ut i kroppen, hovedfunskjon er å opprettholde sirkulasjonen i blodårene. har jo ingenting med følelser, skjel eller noe. ikke engang i levende livet- hjertet pumper blod, og ja vi kan ikke leve uten det, men det kan vi ikke med lungene heller- og de blir jo ikke utviklet helt før etter fødselen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor/hvem hadde du vært i dag, om du ikke var et embryo først?

Og bare for å ha sagt det; hjernen er ikke ferdig utvikler før en er ca 25 år;)

Skrevet

nei det er ikke snakk om å ha en ferdig utviklet hjerne, men en hjerne som blir brukt,sanser opplever følelser!

og det var ikke snakk om det, det var hvorfor er abort drap- og blir omtalt som drap bare fordi hjertet slår- gir ikke noe logisk grunn da ikke hjertet avgjør døden- men hjernen!

Skrevet

Igjen; Hvor/hvem hadde du vært i dag, om du ikke hadde vært et embryo tidligere? Hva er det som egentlig avgjør at et menneske blir skapt? Er det fødselen, eller er det som de fleste vil mene; at egget møter en sædcelle? Eller er det om en ønsker seg barnet eller ikke når en først er gravid?

Det er her det hele ligger, serru;)

Jeg er ikke en innbitt abortmotstander, og mener vi skal ha abortloven som den er i dag. Men likevel mener jeg at et liv starter ved unnfangelsen i mors liv.

Jeg er bare abortmotstander for min egen del, jeg;)

Skrevet

Et menneske som er hjernedødt vil aldri kunne få et liv igjen. Et embryo som ikke har utvilet hjerne, vil (om ingenting er galt) utvikle en hjerne. Det er dermed forskjell på å avslutte noe som aldri kan bli et liv og det å ta bort spiren til et lite menneske.

Når dette er sagt er jeg for abortloven. Jeg mener det er mange situasjoner der abort føles nødvendig. Jeg er heldig og har aldri vært i en slik situasjon og vet at fra jeg var seksuelt aktiv så ville jeg aldri valgt abort (hvis det ikke var fare for mitt liv eller fosteret ikke var levedyktig). Det er forskjellig når folk ser på et embryo/foster som liv. For meg er det et liv fra unnfangelse. Det er bare ikke ferdig utviklet enda.

Skrevet

"Konstruktivt" oppfatter jeg ikke spørsmålene dine. Men jeg skal likevel forsøke å gi et svar. Og så vil spørsmålet hvorvidt du aksepterer at jeg faktisk HAR gitt et svar avgjøre om jeg ser noen hensikt å gå videre i en "konstruktiv debatt".

Svaret på ditt spørsmål 3 og 4 finner du her: http://www.ehd.org/resources_bpd_illustrated.php?page=7&language=32

Jeg henviser særlig til kapittel 13.

Svaret på ditt spørsmål 1 har jeg redegjort for på annen tråd, og jeg henviser til denne. Trenger du hjelp til å finne tråden, vennligst si fra.Her finner du for så vidt også ytterligere detaljer mht spørsmål 4 om du synes dette er utilfredsstillende i linken jeg gav deg.

Svaret på spørsmål 2 overlater jeg til deg selv å utlede, ut fra de andre svarene du har fått.

Som sagt, trenger du henvisningshjelp for tråd skal jeg følge opp. Ellers ser jeg det slik at om du ikke aksepterer svaret jeg har gitt, er du ikke interessert i svar på konstruktive spørsmål (du behøver ikke akseptere mitt svar, men da har jeg ikke "mer svar" å gi deg), men om et svar som du, ut fra ditt ståsted, finner PASSENDE, og ønsker en debatt for å "vinne støtte". En slik debatt har jeg IKKE tenkt å delta i. Kort og godt fordi du i tilfelle ønsker en debatt, men ikke MOTPARTENS SVAR.

Skrevet

jeg ser ikke på embryo som et liv. jeg mener det er et liv da de er store nok til å kunne leve uttafor mor sitt liv uavhengig om det er med eller uten medisinsk hjelp.

men jeg vil ha abortloven som det er, men ser ikke på det som drap å ta abort i uke 12. da mye fordi det er ikke akkurat et levedyktig liv på det tidspunktet.

Skrevet

ok.

jeg trenger ikke debatt, tror spm mitt egentlig holdt med hvorfor hjertet blir brukt som argument for at abort er drap- fordi hjertet = liv. ?men jeg skal se på linkene du ga meg, tidligere innlegg gidder jeg ikke lete frem eller lese- står så mye piss innimellom det lille fornuftige som kommer frem.

takk for svar.

Skrevet

Og hva hadde emryoet/fosteret vært om det fikk være der det var i en del måneder til? Like "hjernedødt"?

Alt liv på jorden starter med frø. Også mennesker. Det må jo starte et sted. Samme som trær, gress, grønnsaker og alle andre dyr så starter også mennesket som frø.....

Når en tynner i grønnsaksåkeren, så tar en vekk det som kunne blitt grønnsaker. Slik er det med aborter, også; en tar vekk det som ville blitt et menneske. En dreper spiren til liv..... Setter seg til doms over hvilke frø som skal ha livets rett. Akkurat som med drap ellers.......

Ingen form for å fjerne spirer er å la naturen gå sin gang. Hadde en latt naturen gå sin gang, så hadde de spirene som var for ødelagt til å bli noe, blitt fjernet på naturlig måte.

Skrevet

nå har jeg lest innlegget, og sett på nettsiden.

eg kan vere helt enig i at DNA er livskoden og utgjør egentlig et menneske da 30timer etter unnfangelsen- for DNA er jo koden vår:)

det at hjernens 3 "primitive" deler er påvisbar i uke 4 (var det ikke?) er jo ikke det samme som at embryoet er istand til å sende nerveimpulser og formidle beskjeder- men derimot i uke 16 så hadde de påvist at nerveimpulsene utløst ved berøring forårsaket utskillelsen av hormonet adrenalin og en til, viser mer tegn på et nervesystem som kan formidle beskjeder. reflekser skjer på impuls, styrt av nerver- ja men uten sammarbeid med hjernen.

og at lungene er utviklet og synbare er ikke det samme som at de er brukande, er en grunn til at fødene som er i fødsel får en sprøyte med noe som skal stimulere lungene til barnet til å kunne fungere uttafor livmoren- og for det krevst det at alveolene klarer å blåse seg opp- først da får du et pustende barn.

den listen din ramser du bare opp hva som skjer- og alt er jo vel så vesentlig når dette embryoet skal bli et foster og baby, men når det er snakk om abort så er jo mere funksjonsevnen til disse ulike organene på det tidsrommet frem til 12 uker vesentlig. for meg iallefall er det ikke godt nok at hjertet slår. at de like organene er formet er jo ikke = yteevne.

Skrevet

Skal man virkelig pirke på definisjoner av hva liv er så kunne vi jo gått helt ned til cellenivå å kalle både sædceller og eggceller liv. At disse to cellene smelter sammen, deler seg og utvikler seg gir -muligheten- for et nytt menneske i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...