Gå til innhold

Trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 23 år...Har 1 jente på 8 mnd nå!

Har vært gift i snart 2 år,men vi har vært sammen i 8 år i år :)

Før vi ble sammen hadde jeg en *kjærest* første året på ungdomskolen.

For å gjøre en ekstremt lang historie kort..

Jeg ble mishandlet av denne kjæresten får nå 9 år siden...

Jeg har aldri annmeldt det å har heller ikke fortalt dette til andre enn en kompis av meg og mannen min..

Jeg har heller aldri navngitt mannen som presset seg på meg pga stor fare for hevn etter drapstrusler etter det skjedde.

Kompisen min(den jeg betrodde meg til) tok meg med til nærmeste legekontor for full undersøkelse å sying.

Legen spurte aldri om noe men tror han skjønte det.

Problemet mitt nå har jeg fått høre at det er en sak mot han der 2 kvinner har annmeldt ham for voldtekt. De har ikke mye bevis å jeg vet med sikkerhet at det er samme mann.

Jeg har ikke sagt noe til mannen min om dette ennå å vet ikke om jeg burde. Jeg har et barn...

Men sjansen er stor for at han tror det er jeg som har annmeldt ham å at han ønsker hevn om han går fri..

Ønsker virkelig å høre meningene deres..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg, og skulle gjerne gitt deg råd. Jeg kan kanskje råde litt....

Han vil ikke få vite hvem som står bak en anmeldelse. Han vil evt få vite dersom det blir reist sak. Og BLIR det reist sak, er det jo fordi politiet mener det er overveiende sannsynlig at han vil bli dømt - for "ditt" tilfelle.

Ved å levere en anmeldelse vil du styrke de andres sak. Du kan nok bli innkalt som vitne i en slik sak. Men det er DU selv som avgjør hvor mye du vil gå inn på i forhold til din egen sak. Og, så vidt jeg vet, kan du få vitneførsel uten mannen til stede dersom du kan begrunne på en måte domstolen aksepterer hvorfor du ikke kan vitne "åpent".

Å si noe til mannen du har vært sammen med i 8 år nå, ser jeg ingen grunn til. Dette skjedde før han kom inn bildet. Velger du å anmelde, og blir du innkalt som vitne, blir forholdet et annet. Det er bedre at han hører fra deg det som skjedd enn fra andre.

Håper dette kan hjelpe deg litt i vurderingene. Men valget må du ta sev.

Skrevet

Takk for svar...

Jeg har overhodet ikke noe problem med å si ifra til mannen..Er bare redd for å rippe opp i mange minner for hans del!

Det tok oss årevis å komme til et * jeg stoler på deg* stadiet.

Har slitt med spiseforstyrrelser,selvskading å har hatt posttraumatisk stress syndrom..Jeg vet ikke om jeg orker å gå gjennom alt dette på nytt,om han makter den kampen en gang til.

Dessuten er det 9 år siden å jeg tror ikke bevisene holder så lenge.

Kompisen min har i ettertid fortalt meg at han ba om full undersøkelse pluss GU(er ikke sikker på hva som er vanlig av tester).

Om noen vet så gjerne fortell.

Jeg har aldri som sagt nevnt navn til mannen min eller noen...Men om denne saken kommer opp blir navn nevnt om det blir rettsak.

Så vidt jeg forstod er det allerede opprettet rettsak..Jeg har lyst,for de 2 andre jentene sin del..Men jeg vet bare ikke!!

Jeg vil ikke gå videre fordi jeg er gift og har barn å jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere..

Skrevet

dytter denne opp

Skrevet

Det viser fin omtanke for mannen at du ikke vil rippe opp i for mange minner. Men det du skriver mener jeg kan tale for at du bør informere mannen dersom du velger å stå fram og det blir en sak for din egen del. Om du må vitne i en annen rettssak, synes jeg ikke det er grunn til å nevne noe annet enn at du har en vitneforklaring å avgi, ut fra ting du "tilfeldigvis" kjenner til før dere kom sammen og at dette ikke har noe som helst med dagens situasjon å gjøre. Derfor må du ha kontakt med rettsvesenet. Ville i tilfelle være nøye med å understreke at du er VITNE. Du har kunnskap - kunnskap som rettsvesenet trenger.

Vær klar over følgende. Ditt navn behøver ikke å bli nevnt i rettssak, det finnes noe som heter bevisopptak utenfor rettsak. De argumentene du har nevnt her på tråden er generelt gode argumenter for rett til å gi bevis utenfor rettssalen, men det er ALLTID dommeren som avgjør. På den andre siden: Du har alltid rett til å avvise å "stå i vitneboksen" dersom dette kan utsette deg for fare eller noen av dine nærmeste for alvorlige ulemper. Dette gjelder hele tiden - helt til du står i vitneboksen. Ethvert spørsmål kan avvises med den begrunnelsen som jeg nevnte. Flere varianter av bevisopptak utenfor retten finnes, men den vanligste er at man skriver sin forklaring i en dommers og politiets nærvær, og signerer denne. Så legges denne frem i rettsaken som bevismateriale. Dommeren avgjør om navn skal nevnes og/eller motpartens advokat få en kopi av forklaringen, alt etter hvilken risiko dommeren er overbevist om for din del.

Politiet eller en advokat kan råde deg. En advokat best (siden de ikke er part i saken), men politiet billigst (gratis, men disse har jo "egne interesser" i saken).

Men husk: Du behøver ikke anmelde for å drøfte dette med politiet.

Bevisene vil holde, så lenge du tenker alder. I en sak etter voldtektsparagrafen holder de i minimum 10 år. Og selv om bevisene ikke holder for din egen sak, kan de godt brukes i en "indisiumskjede" i annen sak.

Er det foretatt "full undersøkelse og GU" skal legen ha skrevet journal. Denne har du både innsynsrett i og rett til kopi av journalen (med mindre legen kan påvise at det er uforsvarlig å gi deg innsyn - da må du oppnevne en fullmektig som skal få se saken på dine vegne). Journalen er sikkert proppfull av "medisinlatin", men enhver lege kan hjelpe deg med å forstå den. Også politilegen. Så kan du og dem du rådfører deg med sammen vurdere "styrken" i bevisene. Politiet kan være til god hjelp her.

Håper dette kan være litt til hjelp i vurderingene dine. Men valget må du ta selv.

Skrevet

Etter en lang natt,morgen og ettermiddag sitter jeg(mannen til kvinnen som har skrevet dette innlegget).

I går var hun ute på kino sammen med 3 veninner litt sent på kvelden.

Jeg fikk telefon rundt 22.30 fra sykehuset der vi bor å fikk fortalt at konen min lå på intensiv-avdelingen med store skader på kroppen etter å ha blitt overfalt av en mann.

Hun er stabil nå men beregnes å måtte være på sykehuset i ca 1 uke.

Mannen er arrestert å i dag er hver test i boken tatt å denne gangen skal han ikke slippe unna.

Mannen var hennes x-kjærest som hun har skrevet om over.

Fikk beskjed om å si ifra og takke for mange fine innlegg.

Takket være dere hadde hun satt seg på telefon i går ettermiddag å snakket med politiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...