Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 17. mai 2009 #1 Skrevet 17. mai 2009 Hvor fort etter fødselen ble dere gravide? Ammet du? Hvor fort er det "forsvarlig" kropslig sett å bli gravid igjen? Vi har ikke helt bestemt oss (mest pga penger, jobb, flytting osv) for om vi skal prøve på to tette eller vente et års tid. Jeg er 29 og dette er min første og vi vil gjerne ha i alle fall 3 kanskje 4 eller 5 (vi tar det litt som det kommer foreløpig, må jo se om vi duger som foreldre i det hele tatt først, he he). Men vil jo gjerne ha dem før jeg blir alt for gammel, helst før jeg er 35, men det kan jo holde hardt!
Gjest Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Kommer jo an på din definisjon av tett-i-tett ;-) Jeg har en gutt født oktober 02, en i septmber 04, en i juni 07, og venter nå ei jente rundt 9.august. Altså 4 barn på litt under 7 år, eller 3 barn på vel 4,5 år. Er ikke kjempetett, men ganske tett syns jeg. Jeg kan i hvertfall anbefale ca 2år mellom barna, kanskje litt tettere også, syns de har mer glede av hverandre enn de hvor det er større adersforskjell. Jeg har ammet mine i 8,5 mnd, 11 mnd og 8 mnd (de korteste var fordi babyen selv nektet å die lenger) og ikke fått mensen, og da også eggløsning, igjen før omtrent ved ammeslutt på hver av dem. Kroppslig ville jeg vel uansett ventet til ca 1 år etter fødselen før jeg ble gravid igjen, er den tiden de lærde påstår at det tar for kroppen å komme i lage igjen etter et svangerskap og en fødsel, men det går sikkert greit å hive seg på det før også :-) Er jo dem som får igjen mensen etter bare 6-7 uker selv om de fullammer. Vær bare litt obs på at det kan føles mye tyngre og tøffere å gå gravid når du har barn fra før, jeg merker det i hvertfall godt nå med nr 4, og det er mye dårlig samvittighet ovenfor de tre vi har fordi jeg har så lite overskudd og er i for dårlig form til å orke helt å leke skikkelig med dem. Lykke til da! :-)
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har syv år mellom mine to, og oppdaget på fredag at vi venter en til. Jeg aner ikke når vi ble gravide, for jeg fikk aldri mensen igjen etter fødselen 1. okober. :-) Jeg fullammet til minsten var omtrent 5,5 mnd og begynte da med grøt. Nå er han 7,5 mnd, spiser 3 måltider for dagen og ammer fortsatt minst hver 3 time på dag og natt! Vi tenkte at vi skulle prøve på en til nyåret, men det gikk visst fortere enn vi regnet med. De fleste legene jeg har vært borti sier at det ideelle for kroppen er å få hvile 2 år mellom svangerskapene, og fastlegen mener det er galskap å få barn med mindre enn 2 års hvile, så jeg gleder meg til å høre hva han sier når jeg ringer om 10 min og sier jeg trenger time til svangerskapskontroll. ;-) Lykke til når dere bestemmer dere for å gå inn for ny baby! :-)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2009 Galskap med mindre enn 2 år mellom? Det hørtes jo litt drastisk ut. Jeg har vært i Afrika og der er det et problem at kvinnene får mange barn veldig tett pga livmoren ikke klarer å trekke seg sammen godt nok mellom hver fødsel og det skaper problemer når de skal føde feks. Men det var når de kom opp i over 4 barn tett i tett. To år mellom synes jeg er alt for lenge å vente. Jeg tenkte mer å vente kanskje 6 mnd til 1 år før vi prøvde på nytt. Det er jo ikke sikkert nestemann sitter på første forsøk slik som denne...
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2009 Afrika i mitt tilfelle = Tanzania.
Sånn kan det gå Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Galskap med mindre enn 2 års hvile for kroppen mellom hvert barn, nesten 3 år mellom barna altså...? Ja, fastlegen din hadde vel fått anfall om jeg hadde vært pasienten hans da... Har i underkant av 2 år mellom de fleste av våre 8 barn og synes det en super aldersforskjell. De to mellomrommene vi har som er større enn to år er henholdsvis 2 år og 8 mnd og 2 år og 5 mnd.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Sønnen min var 6 måneder da jeg fikk den ene mensen igjen, og ble gravid med engang. hadde gått på zeracette i 3 måneder, men slutta fordi vi planlagte 2 tette... Slutta å amme rett før jeg ble gravid igjen. Jeg var 28 når sønnen min ble født, ble 29 rett etterpå. Ville bli ferdig fort siden vi bare skal ha to barn (ja faktisk selv om alle sier vi ombestemmer oss om noen år) så er det greit å få de unna tett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå