Gå til innhold

fødselspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :) lurer på om noen vet hvilke rettigheter man har når man bare er ekstrahjelp? ifh til fødselspenger, og eventuelt hvordan det blir beregnet? og hvordan er det med eventuelt sykepenger dersom man må sykemeldes i svangerskapet?har man krav på dette og hvordan regnes det isåfall ut? blir veldig glad for svar :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg er ekstra hjelp, eller det vil si jeg har 2 helger fast i måneden og så tar jeg på meg vakter utover det.

Siden det ikke er en fast stilling % å gå ut i fra når dem skal regne fødselpenger, blir det gjenomsnittet av lønnen de 6 beste månedene du har hatt det siste året før du går ut i permisjon.

Hvis du blir sykemeldt så har du krav på sykepenger. (vet ikke helt hvor lenge du må ha jobbet for å ha krav på sykepenger).

Og hvis du blir 100 % sykemeldt regnes gjenomsnittet av lønnen du har fått de 3 siste månedene før du blir syk.. Månedene du eventuelt er sykemeldt regnes også som "lønna" måneder så de blir tatt med i beregningen av fødselspenger...

Det er hvertfal den situasjonen jeg er i nå, så har ringt og forhørt meg med nav en del ganger ;)

Skrevet

takk for svar :) Men vet du om d kun kan være de tre siste mnd de regner ut fra? tenker på at da tør jeg jo nesten ikke ta noe ferie iår...har fått utbetalt feriepenger for iår da jeg sluttet i det forrige vikariatet i mars... så dermed er det jo bare vanlige lønninger som vil være utbetalt... og tar jeg fire uker ferie i juli vil det påvirke to lønninger slik at både i august og september vil jeg bare få halv lønn... har termin i desember... de kan ikke se på de siste 6 eller 9 mnd? eventuelt at man kan levere inn de lønningsslippene man vil fra d siste 3/6 eller 9 mnd?

Skrevet

De regner ut et gjennomsnitt, men fiinnes ingen konkret regel på hvor mange mnd de skal beregne det ut i fra. Noen tar de siste 3 mnd, mens andre gjør der annerledes. Jeg fikk gjennomsnittet av det siste året da jeg kun jobbet ekstra ( uten noen form for stilling).

Fødselspenger og sykepepenger regnes ut på samme måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...