Gå til innhold

Pappaperm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når Pappan har pappaperm så tar jeg ferie mens han har perm slik at vi er hjemme sammen. Har jeg forstått det riktig da at HAN mottar foreldrepenger i denne perioden, mens jeg ikke mottar noen ting? (Annet enn feriepengene mine fra jobben self.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig. Det er det samme for NAV om du tar ut ferie eller om du er i jobb. Jeg tror også du kan ta ulønnet permisjon denne perioden uten at far mister foreldrepengene.

Skrevet

Ja,du har forstått riktig.

Men jeg vil ikke anbefale at du er hjemme når pappa har sin permisjon.

Da får han jo ikke vært alene med barnet, lære hvordan det er å ha eneansvar, knytte bånd, gjøre ting på sin måte.

En utrolig mulighet for pappa og en viktig mulighet for foreldrene til å være likestilt. Tror også det er veldig bra for parforholdet.

Skrevet

Hehe! Pappan skal renovre leilighet til oss i pappapermisjonen, så noen må passe ungene mens han holder på. Hihi...

Skrevet

Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten?

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

http://www.nav.no/page?id=805311849

Skrevet

Det er IKKE det pappaperm er ment til...

Og dersom dere tar perm samtidig, mister dere total tid (frem til barnet skal f.eks. i barnehage).

Skrevet

Da foreslår jeg at DU renoverer leiligheten og at han passer ungen.

For også du klarer å løfte en drill, slå i en spiker, sparkle vegger osv.

Høres ut som dere er skikkelig gammeldagse, men hvis det er det du vil ha ut av et forhold er det jo greit.

Skrevet

For noen fordømmende mennesker noen av dere her inne er..

Er vel kjekt for familien å ha en ok leilighet å bo i også, er det ikke? Kanskje de ikke har råd til å leie inn hjelp i stedet?

Og så si at forholdet mann-barn-hustru er dømt til å mislykkes pga dette. Må nesten bare le.

Vi var hjemme samtidig sist da far hadde fedrekvoten sin. De har verdens beste forhold uansett, og han er den type mann som tar sin del, og nesten mer enn det, her hjemme. Han lager mat og gjør rent etc. Bilen leverer vi inn til reparasjon, den kan ingen av oss :-).

Vi skal gjøre det samme denne gangen, og gleder oss som unger til å være sammen hele familien på 4.

Ikke alle som ønsker å jobbe dagen lang, når man kan bygge gode forhold som en HEL familie. Er ikke SÅ mye ferie man får ellers i livet til det, de fleste har vel 3 uker sammen til året.

Skrevet

HI Her: Nettopp på grunn av at det går ut over den totale tiden hvis vi tar ut permisjon samtidig, kommer jeg til å ta ut ferien min mens far har permisjon.

Hva vi velger å bruke pappapermisjonen vår til bestemmer vi selv. Dersom det passer med vår livssituasjon at han bruker pappapermen til å renovere leilighet til familien så er det ett valg vi tar. Han er en utmerket far på alle måter, og den leiligheten kommer alle til gode. Han er kjempeflink til å delta i barneoppdragelsen og ta ansvar for barna selv om han ikke går hjemme alene her i seks uker. Jeg har i flere år jobbet skift så han er vant til å styre skuta alene. Nettopp pga. pappapermen har vi mulighet til å gjennomføre dette prosjektet nå uten at det går for hardt utover familien. Synes det er en glimrende måte å bruke pappapermen på vi ihvertfall. Så blir vi ferdig med oppussing og flytting på en smidig måte i forhold til barna.

Skrevet

Haha! Skal jeg rive ut vegger, tak og gulv på badet og bygge det opp fra grunnen av?! Med nytt stenderverk, støping av gulv, legge gips, flislegge, legge varmekabler...Rive ut den gamle kjøkkeninnredninga, rive vegger og tak på stua, gangen og fire soverom! Lydisolere alle tak, skifte 9 vinduer, 11 dører, legge MDF plater på alle veggene og parkett på gulvene, montere varmepumpe og skru opp nytt kjøkken på to måneder!? Haha! Da foretrekker jeg faktisk å passe ungene istedenfor. Og hjelp har vi leid inn, men ikke til alt. Tror det er best far tar seg av dette. Litt sparkling og maling greier jeg alltids, men det er litt mer enn det vi har begitt oss ut på.

Skrevet

Du skriver:

HI Her: Nettopp på grunn av at det går ut over den totale tiden hvis vi tar ut permisjon samtidig, kommer jeg til å ta ut ferien min mens far har permisjon.

Du har ikke skjønt dette. Dere kan ikke ta ut full permisjon samtidig, men den ferien du bruker mens far har "pappaperm" kunne du brukt etter at han var ferdig med ukene sine, ergo lenger tid hjemme for ungen.

Hvordan skulle forresten vi her lukte at dere har et totaloppussingsobjekt. Hørtes jo ikke sånn ut på et tidligere innlegg.

Skrevet

...Fordi jeg skrev at pappan skulle renovere leilighet til oss:)

Hva skal jeg gjøre mens pappan har permisjon da? Ulønnet permisjon fra jobben? Eller skal jeg jobbe i de ukene? For å få det forlenget mener jeg...

Skrevet

Du skal jobbe ja;) Hvis du vil ha lengre tid med barnet. Tar du ferie mens han har pappaperm har du jo (brukt mye av) ferien og må enten ta ulønnet permisjon etterpå eller gå ut i jobb.

Skrevet

Synes dere kan gjøre det som dere selv vil. Hvem som er i permisjon og hvem som tar ferie spiller da ingen rolle. Å ha et godt hjem til barnet er da sikkert mer viktig enn de fire ukene med mindre hjemmetid ungen får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...