Gå til innhold

Haddde dere turd å ta sjansen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har fått tilbudet om å overta en resturant som har gått konkurs. I utganspunktet innebærer det en leiekontrakt over et år, hvor vi betaler 15000 i mnd for å leie lokaler. Vi har tenkt til å bare jobbe der vi to, slik at vi ikke trenger å ansette andre. Samboeren min kommer derfor til å si opp jobben sin. Jeg er i fødselspermisjon frem til november. Vi har gjeld på tot 1,3mill (hus og biler), så er jo så klart avhenig av å få det til å gå rundt. Men dersom vi jobber godt nok, kan det gå(har jo mine perm penger noen mnd til hvertfall). Ville dere tatt sjansen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor vil ikke også dere gå konkurs?

Skrevet

nei! hvorfor har de forige eierene gått konkurs da??? kanskje markedet ikke er helt ideellt akkurat der f.eks

Skrevet

15000 i mnd er mye. Hvilke andre kostnader blir det. Mange løpende kostnader ihvertfall slik som mat, annonsering og diverse. I tillegg må dere gå 2 mndslønninger i pluss hver mnd ( ca 40-50 000) og det er mye med tanke på at utgifter og leie skal betales først. I tillegg vil dere merke at det er kjempetungt å drive restaurant og MASSE arbeid utover 08-16. Dere har kanskje åpent på kveldene også?

I tillegg, puh, skal dere fungere sammen BÅDE på jobb og i hjemmet.

Dette ble veldig mye "aber" men likevel verdt å tenke på før man hiver seg ut i det ;-)

Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen:

-hvorfor gikk forrige eier konkurs?

-har dere erfaring fra restaurantbransjen? Er f.eks en av dere kokk?

-har dere drevet for dere selv tidligere?

-har dere sparepenger å leve av en periode?

Du gir oss alt for lite infomasjon.

I utgangspunktet er jeg veldig skeptisk, restaurantbransjen er tøff, særlig også nå med finanskrise

Skrevet

Du har ikke lov til å jobbe og samtidig motta permisjonspenger.

Skrevet

takk for svar. Jeg prøvde å skrive innlegget i håp om å få nøytrale tilbakemeldinger. Tingen er det at det er sambo som er giret, han er av den typen som får innfall, og da MÅ det skje der og da. Han lever av den holding av at alt ordner seg tilslutt.

Men- Vi sliter veldig i forholdet vårt, jeg tviler på at dette hjelper, da vi ikke kommer til å se mye til hveranre. Ikke minst får vi enda en ting å krangle om.

Vi sliter økonomisk, pga tidigere "øknomiske problemstillinger" han har fra fortiden. Det går akkurat rundt hver mnd. Vi har ingen sparepenger.

Vi har en sønn på 5mnd, jeg vil ikke "rote vekk" permisjonstiden min, hvor skal han være når vi jobber? Hva skjer om vi går konkurs? Og ingen av oss har jobb?

Forrige eier gikk konkurs pga markedet i hovedska, i tilegg er beliggenheten elendig.

Men siden samboer allerede har tatt besluttningen over hodet på meg, er det bare å gjøre det beste ut av det:

HI

Skrevet

hvis dere har det tøft for tiden ville jeg ALDRI gjort det...å ha en baby på 5 mnd er slitsomt og det kan tære på et forhold. dere trenger overhodet ikke en ny"baby" å ta vare på..

Skrevet

Du sier det jo slev... elendig beliggenhet.. Hva i alle dager skal dere gjøre bedre enn de forrige eierne når beli ggenheten er ræva... Pluss at markedet ikke var der. Sønn på 5 mnd samt etraknende forhold. Nei styr unna.... Om saboern din har tatt besluttning overhodet på deg skulle jeg hatt det skriftlig svart på hvitt at du ikke er økonomisk ansvarlig overhodet! Jobbe bare dere to?? Det er da ikke mulig. Skal dere aldri ha ferie? Hva om dere blir syke??

Høres ut som typen din er født bak i låvedør asså! Dette hørtes ut som ei lite gjennomtenkt gjeldfelle....!

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke tatt sjangsen på, og jeg er litt vågal av meg. Kutte inntekter og øke utgiftene like etter en har fått en ny baby. ikke lurt. Opparbeide dere gjeld om det gå adundas. Det kan svi lenge, om dere ikke mustser huset av all galskapen.

Skrevet

Det hadde jeg ALDRI tatt sjansen på!!

Hadde leia vært mye lavere, og hatt en hel familie til å hjulpet meg, gratis, kanskje.

Styr unna.

Skrevet

Ikke bli med i dragsauget når han går økonomisk konkurs. Ha totalt separat økonomi og ikke si opp jobben din.

Dette er dømt til å misslykkes.

Skrevet

Sett foten ned jente! Er det for seint for ham å snu? Jeg er så avhengig av stabil økonomi at min elskede mann hadde fått et ultimatum her.

Skrevet

Adri i livet, ikke med en som lar seg rive med uten å tenke konsekvenser. Heller ikke midt i permisjonen. Ville heller ikke prøvd å starte opp en så tung bedrift når en har barn (hadde tatt nok krefter fra familien om bare en av dere hadde gjort det). Slik dette høres ut for meg vil dette med 95% sansynlighet være drepen for forholdet deres og den daglige økonomien så lenge dere driver. Jeg frykter også at dere setter dere i økonomisk klemme i framtida.

Skrevet

Nei, men vi er hverken kokker eller liker å ta sjanser når vi har barn å forsørge.

Setter dette hjemmet deres i fare på noen måte? Vil dere klare å førsørge barnet/ barna deres? Hva slags kundegrunnlag. Hvorfor endte det i konkurs? Mye dere bør sette dere inn i og tenke over før dere hopper på noe sånt. Resturantdrift er veldig avhengig av flere forhold for at det skal gå godt rundt. Mange krav som skal være oppfulgt.

Er man ikke utdannet kokk så bør man heller ikke starte med resturantdrift....men kansje en av dere er kokk?

Skrevet

Huff, etter å ha lest tråden vil jeg fraråde dere på det sterkeste. Hvis ikke så er jeg redd dere ender opp som et lignende tilfelle som de i Luksusfellen, eller Hellstrøms kjøkken er jeg redd.

Mennesker med lite gjennomtenkte innfall lykkes skjeldent etter hva jeg har sett i hvertfall. Si nei, blånekt!

Skrevet

-Og hvor skal babyen være når dere begge skal jobbe på restauranten?

Restaurantarbeidstid passer sannsynligvis dårlig med barnehagens åpningstider?

Skrevet

Takk for enda flere svar. Svaret er nei til alle spørsmålene deres, vi har belånt over 100% av husets verdi pga hans økonomiske bakgrunn. I tillegg har vi 500 000 i studielån. Har lån til ørene. Ingen av oss har erfaring med hverken mat,salg, eller markedsføring.

Vi har ingen barnevakt, og må enten jobbe om en annen, eller han han med på jobb. Dette er dødens dømt, men sambo mener han kan gjøre det til en gullgruve.

Gjest Sauen er fødeklar!
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde tatt den sjansen! Bruk ikke mer krefter og penger enn du har råd til å tape sier bare jeg! Og her tror jeg ikke dere har store marginen på hva som kan tapes. En restaurant som allerede har gått konkurs pga dårlig beliggenhet og marked, som skal drives av 2 personer uten erfaring innen mat og markedsføring? Neppe. Restauranter er uansett sjelden big business. Man kan klare seg så det går helt greit liksom, men hvordan har han tenkt å trekke kunder?

Be ham sette opp en plan for budsjettering (korttids og langtids), forventede inntekter, plan for salg og markedsføring osv. Man ser fort at inntektene blir lave, utgiftene høye og markedet vanskelig å komme seg inn på.

Skrevet

HØRES UT SOM EN FRYKTELIG DÅRLIG IDÉ!!!

Skrevet

Sånn (u)økonomiske krumspring er det vel gjerne som har satt dere i den situasjonen dere er i nå, og hvorfor skulle det gå annerledes denne gangen?

Synes samboeren din virker utrolig egoistisk og tankeløs, og han kommer til å være grunnen til at dere ender unde tvungen gjeldsordning i løpet av veldig kort tid. Jeg hadde pakket tingene mine og flyttet hjem til foreldrene mine, det der hadde jeg faen ikke godtatt!

Ønsker deg virkelig lykke til, det trenger du. Og du skal ha for å prøve å støtte samboeren din, men her har han gått langt over streken.

Skrevet

Er det fremdeles like aktuelt å gjøre dette etter å ha hørt andres synspunkter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...