Gå til innhold

(Bunad-)skjortestryking (og et bunadsvaskspørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fy med strykekant på ermene? På alle skjorter eller bare bunadskjorte i så fall?

Har fått irr fra sølvet på skjorta (ikke spør hvordan jeg fikk det til - oppdaget det ikke før etter første vask som ble tatt på hurtigkjempeskåneprogram med biotex hvitt), har denne gang prøvd vanlig Blenda sensitive for hvitt tøy i håndvask, skrubbet litt med neglebørsten på det uten hell. Siden skjorta likevel er flekkvis ødelagt prøvde jeg med litt Vanish spray for deretter å gnikke med neglebørsten igjen, fortsatt ikke gått bort. Går det an å prøve klor rett på flekken og vaske med en gang? Eller finnes det noe annet som tar det? Ser ikke at flekkene har blitt bleket det minste etter forsøkene mine...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er fy med strykekant på skjorteermene! :)

"For fjerning av påtegning eller flekker bunadskjorte, kan en bruke en sitronsyreblanding.

En rører ut en spiseskje sitronsyre i en kopp kokt vann, lar blanding avkjøles litt.

Dynker så tørr skjorte med blanding på linninger og splitt. Lar det virke i 20-30 minutter. Legger så skjorta i bløt og vasker skjorta i nøytralt vaskemiddel."

"Irr, metall: Vaskbare stoffer: Børst. Gni inn flytende oppvaskmiddel. Skyll godt. Flekkresten fjernes med rustfjerner."

Det var det jeg fant. Er skjorta av bomull eller lin? Du kan jo google litt, "flekkfjerning lin" eller "flekkfjerning bunadskjorte", "irrflekk bunadskjorte" osv.

Skrevet

Svigermor brukte klor på en liten flekk på sin skjorte og det gikk veldig bra. Hun brukte q-tips med klor rett på flekken og så vasket hun den med en gang. Er du sikker på at det syns hvis det er etter sølja? Tenker på at det kanskje dekkes av sølja når du tar på den igjen og da er det jo ikke så farlig om det er der...

Skrevet

Jepp, er fy med kant på ermene, du må "rundstryke" dem :-)

Skrevet

Aner ikke vaskespørsmålet;o)

Men det er fy med strykekant;o) Måten å unngå det på er å styke armen dobbelt, men ikke å stryke helt ut til kanten. Ta så å vri ermet litt, og stryk der du ikke fikk strøket første gangen. Høres veldig enkelt ut, men etter å ha strøket min og mannens bunadskjorter 3 ganger nå, så har jeg begynt å utvikle et hatforhold til skjorta;o)))))))

Lykketil. (hadde kanskje prøvd med klor på flekken, hvis skjorta ikke er brukenes.) Men vær ops på at det kan etse hull.

Skrevet

Noen har skjorter det skal være strykekant på faktisk.

Jeg har linskjorte, den skal "rundstrykes".

Lykke til med flekken, ser du har fått litt råd over her :)

Skrevet

Lin skjorter skal ikke klores. Kloren løser opp det "limet" som er i fiberen og som gir linen den flotte glansen.

Hvis en klorer kan resultatet bli en matt og "flosset" skjorte.

Det du kan gjøre (for sent mtp i morgen men...) er å putte skjorta i en stor vaskepose og vaske den på 60 grader, evnt med forvask, og Blenda hvitt. Bruk forsiktig sentrifugering.

Det er rådet som ble gitt der jeg jobbet (Heimen i Oslo) for gule og flekkete skjorter.

Er det en bomullskjorte er det bare å klore i vei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...