Gå til innhold

Kjenner noen til dette: Rhophylac og MA

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to dager fikk jeg konstantert min andre MA på 3 måneder:( Etter utskrapningen fikk jeg en sprøyte med Rhophylac, da det viste seg at jeg er Rhesus negativ (blodtype). Sykepleieren som ga meg sprøyten, forklarte at siden jeg er Rhesus negativ, og faren er Rhesus positiv, er det stor sjangs for at babyen også er Rhesus positiv, (i og med at ca 85 % av befolkningen er positive) og at det da ligger en fare i at min kropp kan produsere antistoffer mot barnets blod, noe som kan ødelegge forsters blodlegemer, og lede til abort.

Hun mente at siden jeg hadde MA i uke 7-8, KAN årsaken ha vært at ingen tidligere hadde tatt blodprøve på meg og gitt meg en slik sprøyte.

Jeg kan liksom ikke tro at leger i dag kan være så uvitende, er det noen av dere som kjenner til dette? I så fall er det utrolig skremmende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Så vidt jeg har forstått kan man kun danne antistoffer mot foster nr 2, altså hvis man har fått et barn, er rhesus negativ og barnet er positiv så kan man danne antistoffer som gjør at du ikke klarer å bli gravid igjen. Men mulig dette gjelder ved MA også. Jeg har funnet ut at det er mange leger der ute som ikke er oppdatert, går derfor til en spesialist, hun er dyr, men jeg føler at jeg blir tatt på alvor hos henne.

Håper det ordner seg for dere nå! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...