Mamma's Magic Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Hei! Jeg setter dette innlegget inn her også. For to dager fikk jeg kontantert min andre MA på 3 måneder:( Etter utskrapningen fikk jeg en sprøyte med Rhophylac, da det viste seg at jeg er Rhesus negativ (blodtype). Sykepleieren som ga meg sprøyten, forklarte at siden jeg er Rhesus negativ, og faren er Rhesus positiv, er det stor sjangs for at babyen også er Rhesus positiv, (i og med at ca 85 % av befolkningen er positive) og at det da ligger en fare i at min kropp kan produsere antistoffer mot barnets blod, noe som kan ødelegge forsters blodlegemer, og lede til abort. Hun mente at siden jeg hadde MA i uke 7-8, KAN årsaken ha vært at ingen tidligere hadde tatt blodprøve på meg og gitt meg en slik sprøyte. Jeg kan liksom ikke tro at leger i dag kan være så uvitende, er det noen av dere som kjenner til dette? I så fall er det utrolig skremmende!
morsomjente Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Man skal få sprøyte når man mister...hvis dere er rhesus pos og rhesus neg...det er helt riktig...Men dette har ingen ting med det å gjøre at du mistet igjen.....Det har jeg ikke noe tro på, har lest ganske mye om dette siden jeg er rhesus minus og min mann er rhesus positiv. Ene som denne sprøyten gjør er at senere i svangerskapet kan det bli litt komplikasjoner, at barnet kan få anemi (blodfattig)...Men disse legene er flinke, det skal tas blodprøve i uke 11-12....18, så 4.hver uke etter det(hvis dere er rhesus pos og neg) !!! Jeg har mistet for mange år siden, jeg gikk på pilla å hadde ikke peiling at man skulle få denne sprøyten, visste heller ikke at jeg var gravid før jeg mistet. Men jeg har aldrig hørt om at man kan få MA på grunn av det....Første svangerskap går stortsett altid veldig bra...jeg dannet litt antistoffer med datteren min men det var bare på slutten av gravideten(ikke noe farlig), men nå går jeg under tett kontroll 2.hver uke til å sjekke om det går bra med barnet. Veldig ofte går det bra med barnet, hvis ikke da pleier de å gi blodoverføring via navlene (det er ikke så skummelt som det høres ut som, de gjør det 50x i året), hvis alt går bra pleier de å igangsette fødselen i uke 37 (som de kommer til å gjøre med meg, så lenge alt går bra neste ukene)...de vil ikke riskere noen ting, å da er også barnet klart til å komme til verden :=) -Jeg hadde ringt på riksen eller ullevål å spurgt mer om dette, fordi jeg har lest alt om rhesus som jeg kommer over å aldrig hørt om MA pga dette !! Jeg har altid blitt gravid ved første forsøk, å aldri mistet....syns du har krav å få vite om dette er sant eller ikke !! Men vær så snill ikke vær urolig pga dette, de er kjempe flinke å tar godt vare på pasientene sine Ønsker deg masse lykke til videre å håper det blir et lite nurk på deg snart.... (jeg skal til spesialisten min på onsdag, han jobber bare med sånne pasienter å jeg kan høre med han om dette er sant, hvis du vil??Vil ikke blande meg inn i dette, men kan spørre hvis du vil?? klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå