Gå til innhold

MA og Rhophylac, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Setter dette innlegget inn her også:

For to dager fikk jeg konstantert min andre MA på 3 måneder:( Etter utskrapningen fikk jeg en sprøyte med Rhophylac, da det viste seg at jeg er Rhesus negativ (blodtype). Sykepleieren som ga meg sprøyten, forklarte at siden jeg er Rhesus negativ, og faren er Rhesus positiv, er det stor sjangs for at babyen også er Rhesus positiv, (i og med at ca 85 % av befolkningen er positive) og at det da ligger en fare i at min kropp kan produsere antistoffer mot barnets blod, noe som kan ødelegge forsters blodlegemer, og lede til abort.

Hun mente at siden jeg hadde MA i uke 7-8, KAN årsaken ha vært at ingen tidligere hadde tatt blodprøve på meg og gitt meg en slik sprøyte.

Jeg kan liksom ikke tro at leger i dag kan være så uvitende, er det noen av dere som kjenner til dette? I så fall er det utrolig skremmende! Jeg oppfordrer alle som ikke er sikre på blodtypen sin til å snakke med legen sin om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så utrolig trist at noe så enkelt som en sprøyte kunne ha hjulpet deg!

Du har rett i at det er viktig å kjenne sin egen blodtype, spesielt i slike tilfeller.

De tar oss jo ofte ikke inn på kontroll og tar prøver før vi er 8-12 uker... Lurer på hvor mange som gjennomgår 3 SA/MA før de blir utredet som egentlig kunne ha fått en slik sprøyte og fullført svangerskapet.

Signerer denne altså! Alle som ikke vet hvilken blodtype de er bør finne det ut!

Jeg vet at jeg er A+, så heldigvis ingen problemer med det.

Skrevet

jeg er selv resus negativ og kan litt om dette.

mitt første barn va resus positiv og da fikk jeg en slik sprøyte. visst jeg ikke hadde fått det kunne jeg risikert og ikke kunne klare og bære fram et barn til. men hvordan det er når man bare er gravid i 1 tri. er jeg ikke sikker på men siden du har fått sprøyte virker det som om det kansje er d samme da. men jeg har hatt en sa i uke 6 og fikk ikke sånn sprøyte nå.

jeg vet ærlig talt ikke helt

har du prøvd og google d?

amrikanske sider har ofte mer info enn norske. så prøv og søk på engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...