heidimj Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Skriver her siden det er såpass liten aktivitet inne på seteleie-debatten. Her ligger frøkna i seteleie og jeg lurer på om noen har erfaring med manuell snuing? Kom i fødsel med uoppdaget seteleie sist, da ble det hastesectio (pga hun kom ut med den ene foten) og har ikke lyst til å oppleve det samme en gang til. Er i uke 34-35 nå og skal til ultralyd om et par uker for å få bekreftet mine mistanker. Lurer på om det er noen komplikasjoner ved å snu manuelt? Og har hørt at det ikke alltid går. Noen med erfaring? I følge jordmor er det forøvrig formen på bekkenet eller livmoren som gjerne avgjør om det blir seteleie eller ikke. Og har man hatt det en gang, er sjansen for det samme neste gang stor.
En god nummer to :) Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 jeg kom inn på ul helt tilfeldig for å bare dobbelsjekke at hodet lå ned...men den gang ei.....frøkna mi og lå i sete, og da var det rett til legene for å prøve å snu....! De sa på forhånd at det er ca 30% sjanse for å greie å snu babyen....og de greide det ikke på meg. Men vondt- det var det!!! Kan godt være det er fordi jeg var i uke 38 at det kjentes så godt.... Likevel står det ikke så lenge på, og en må bare prøve å puste godt inn med nesen og slappe av.... jeg valgte keisersnitt da det var opptil 40% sjanse å få akutt keisersnitt hvis en går for å setefødsel, og det har jeg ikke mye lyst til....så nå er det ikke mange dagene før jeg får babyen i armene mine
Suss@ med 3 gutter Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Fikk du ett valg om å ta ks? Jeg har å bebi i sete men har ikke fått spm om jeg vil ha ks engang.. Ikke snur de her heller.. Og nå har jeg 3 dager til termin og er livredd for att bebi er stor og det skal bli haste snitt eller att må bli tatt med tang eller noe.. Men skal på ny undersøkelse på onsdag må vel kansje spørre om jeg har noe å si da?
sn@rt2barns-mor Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Legen min på Ullevål vil ikke gjøre det. han er ikke glad i manuell snuein. mye som kan skje... jeg skal ikke ta sjangsen på det i hvert fall... skal måle bekken i morgen for å se om jeg skal føde vanlig eller om det blir KS...;o) Lykke til!
Elviraen Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Jeg lurer på hva de gjør ved manuell snuing?? Her lå jente med hodet ned på sist ultralyd (uke34) Men i uke 35 hadde hun jammen snudd seg med rompa ned, denne gangen jeg var til lege uke 36 var hun veldig usikker, hun trodde hodet var ned, men at de ikke var festet....jeg kjenner jo selv at det er noe smalt lite neddi der, men jeg vet jo ikke at ikke er rompa på en måte..... så om hun er veldig usikker neste kontroll håper jeg hun sender meg til ul, slik at jeg ikke kommer i fødsel å alle TROR at hun ligger med hode ned og så pluttseli er d rompa.......
heidimj Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2009 Forrige gang fikk jeg valget om å ta keisersnitt eller fortsette med fødselen. Glad jeg valgte keisersnitt da, for ellers hadde det blitt akutt (hun hadde navlestrengen stramt rundt halsen og var blå). Men keisersnittet i seg selv gikk helt fint, det tok 20 min fra vi bestemte det til hun var ute. Jordmor sier nå at jeg IKKE skal gå gjennom det samme igjen og det er opp til meg om jeg vil føde eller ta ks. Det er heller jeg selv som er i tvil, vil så gjerne føde vanlig, men vil ikke oppleve det samme på nytt. Det sikreste da er jo ks, men da får jeg ikke føde - denne gangen heller... Dilemma.. Får høre hva de anbefaler på neste ul.
Dolly Duck Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Hei. Min forrige baby ble snudd manuelt. Faren er at navlesnoren kan vikle seg rundt baby på en uheldig måte. Legen som snudde jenta vår forsikret oss om at det aldri hadde skjedd "på hans vakt". Det var ikke vondt å få henne snudd, men veldig ubehagelig, det er jo en stor bevegelse som skjer inni der når baby snus så det er litt "ekkelt". Hos oss gikk det imidlertid ikke særlig bra. Hun holdt seg i hodeleie til fødsel (som skjedde da jeg var 37 uker, 4 dager etter at hun ble snudd), men hadde navlesnoren rundt ryggen i tillegg til at den var kort (50 cm) så hun kom seg ikke ut. Endte i hastesnitt. Noen sykehus snur ikke manuelt i det hele tatt pga dette, mens andre er veldig opptatt av at vaginal fødsel er det beste uansett. SUS fører den sistnevnte oppfatningen. Men flere jordmødre ved SUS har sagt at man aldri tvinger en gravid til å føde i seteleie, man må bare stå på krava dersom det er det man ønsker. Lykke til, håper frøkna di snur seg rette veien og at du slipper å tenke mer på det. Husk de kan tumle rundt helt til de er omtrent 38 uker (+/-), så hun kan fremdeles legge seg med hode ned.
En god nummer to :) Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 ja, fikk samtale med lege der jeg mer eller mindre fikk velge selv om jeg skulle ha keisersnitt! I og med at jeg har en venninne som er jordmor i Danmark, valgte jeg ks mye pga at i Danmark har de nå sluttet helt med setefødsler. Må vel være en grunn til det tenker jeg....... Får håpe jeg føder "normalt" en eventuell neste gang! Men LYKKE til alle sammen- setefødsel eller ikke! Verden spinner lenge, lenge etterpå også !
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har fått disse beskjedene: tv1 ligger mest med hodet ned, hun fødes først og siden tv2 har sittet i sete nesten hele svskapet vil to stk forsøke å holde han på plass OM han ligger med hodet ned mens jeg føder henne. Om han ligger i/snur seg til sete vil de der og da forsøke å snu ham manuelt, om det ikke går, vil de gå inn med en hånd og "dra han i beina til han snur seg". Jeg trodde de tulla med meg, men det praktiseres visst slik. Håper så inderlig de begge ligger med hodet ned ja. Jeg får ikke føde vaginalt om hun (tv1) ligger i sete ved fødsel. Men tenk at de skal inn der etter jeg har født henne, med en arm... lykke til til den som prøver seg sier jeg da Da får de jammen meg ta han i beina og dra han med seg ut med det samme... Heldigvis legger han seg innimellom med hodet ned nå, får håpe han finner det mest behagelig.. er jo en stund igjen.. Noen som har opplevd at de "går inn med armen" for å snu? Rene kalvingen ser jeg for meg...
heidimj Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2009 Ja. det er jo enda litt tid igjen, og jeg håper hun tar til fornuften :-) Har hatt nok av plager eller i svangerskapet så dette kommer liksom på toppen av fjellet.... Men krysser fingrene for at alt går bra til slutt! Ut kommer hun uansett! :-)
Noddy78, en av hver! Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Hei! Vi har vært til vending to ganger, første gang med snuppa som er 20 mnd snart, Hun ble snudd dagen etter termin og så ble jeg satt i gang for at hun ikke skulle snu seg tilbake. Sist var for snart to uker siden, da var jeg i uke 37+4. Det gikk mye greiere denne gangen, 5 min mot 30 sist. Men det var nok fordi jeg kjente legen(samme som sist) og visste hva jeg gikk til, i tillegg til at det var en stund før. De ser på babyens stilling, navlestrengens gjennomstrømming og stilling i forhold til barnet og morkakens plassering. Krysser fingrene for at hun snur seg av seg selv! Lykke til!
lena som venter gutt nr 2 Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 "snu ham manuelt, om det ikke går, vil de gå inn med en hånd og "dra han i beina til han snur seg".?? det MÅ da være en spøk? Dette hadde jeg ikke tort altså. Hadde manuell vending utpå magen sist/uke 37, og jeg tror min gutt ble veldig stressa av det. Vi endte opp med hastekeisersnitt. Ville ha valgt keisersnitt fremfor snuing.
-lykkeliggravidigjen- Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 jeg skal egentlig på snuing i mårra, men har bestemt meg for å ikke gjennomføre det. har lest mye og er for mye risiko for at jeg vil gjennomføre det. så imorgen får jeg sikkert dato for ks hipp hurra, snart ferdig med graviditet for denne gang! Er nå positv innstilt på ks, gleder meg til det hele er over, lykke til jenter
Staark Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 -overlykkeliggravidigjen- kan du fortelle om reaksjonen du fikk, når du fortalte de på sykehuset at du ikke ville gjennomføre en snuing? Ble du forsøkt overtalt? (Ser at det er imorgen, og håper du tar deg tid til å svare her inne etterpå ) Jeg har selv samme oppfatning, og er redd for å bli tvunget til noe jeg ikke føler jeg stoler på...
-lykkeliggravidigjen- Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 ja lover å svare i morgen på det. De må jo ta hensyn til mors trygghet, og siden det er ein viss risiko med snuing må jo vi bestemme det selv. Svarer deg imorgen, god natt
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 21. mai 2009 #16 Skrevet 21. mai 2009 Jeg trodde de tulla faktisk. Jeg lo til og med, men så fort på ansiktet til legen at det var sant. De GJØR faktisk slik... redd jeg kommer til å sparke ned den som prøver seg å stappe noe INN når jeg vil ha alt UT den dagen..
-lykkeliggravidigjen- Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 hei. Fikk ingen spesiell reaksjon på at eg ikke ville gjennomfør mauell snuin. Legen spurte meg om jeg hadde fått time til ks etter at han såg at ungen ligger i sete enda. Jeg svarte nei at det var det som skulle avtales i dag...så ingen overtalelser hverken fra den ene eller andre side. Skal ta ks om 12 dager.
Suss@ med 3 gutter Skrevet 21. mai 2009 #18 Skrevet 21. mai 2009 Heia da her jeg født i seteleie og det gikk helt fantastisk!!! Skriver en egen fødselshistorie..
Staark Skrevet 21. mai 2009 #19 Skrevet 21. mai 2009 Ok, takk for svar! Jeg krysser alt for at baby i magen ligger riktig vei og holder seg der. Suss@: Gratulerer med babyen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå