Lillevenn33 Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Jeg er plaget med ekstrem svimmelhet og lavt blodtrykk. Gikk til legen (det var en vikar, en ung dame). Hun bekreftet lavt blodtrykk og tok noen blodprøver for jern osv. Jeg sa at jeg er veldig sliten og synes det er slitsomt å være i 100% jobb akkurat nå. Hadde håpet på en 20% sykemelding. Hun sa at nei, jobben må tilrettelegge for meg. Jeg spurte hvordan kan de tilrettelegge for en som er svimmel? Hun skrev en "avventende sykemelding" med beskjed om at jeg skulle kunne få lov til å sitte med hodet mellom beina ved behov på jobb. Det er jo ingen som ville hindre meg i å gjøre dette uansett, og det hjelper ikke meg i det hele tatt at jeg er i 100% jobb men "har lov" sitte med hodet mellom beina! Jeg blir uansett bare verre av å sitte sånn, da blir jeg bare kvalm og svimmel når jeg reiser med opp. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle stå imot, bare aksepterte dette og gikk. Kjenner at jeg føler meg misforstått. Jeg er veldig sliten og svimmel og føler at det er for mye å jobbe 100%. Det var visst ikke noe argument i hennes øyne. Hun ville vel være "flink pike" og ikke skrive ut en sykemelding. Jeg kommer ikke til å levere denne "avventende sykemeldingen" fordi det hjelper meg ikke uansett og den vil bare informere min sjef om at jeg er gravid og jeg synes det er for tidlig. Jeg får bare strekke meg til jeg ikke klarer mer og dra tilbake til min vanlige legen senere. Hva synes dere?
Lola2016 Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Legen skal ta deg seriøst. Bytt lege! Jeg fikk 100 % sykemelding pga kvalme. Jobber med mat og kastet opp bare jeg luktet stekt smør:( Du skal fortelle legen hva du klarer og hvor mye du kan jobbe i din tilstand. Lykke til! Legen har vel aldri vært gravid selv. For noen er det store forandringer som må taes hensyn til:)
05, 07 og nå 09 også :-) Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Hvis dette ikke var din vanlige lege, ville jeg dratt til den vanlige legen på mandag og prøvd på sykemelding på nytt. Utrolig hensynsløst av denne legen og ikke gi deg det synes jeg! Min erfaring er forøvrig at unge kvinnelige leger er det værste å komme utfor hvis man trenger sykemelding. De ser på deg som om du er der fordi du ikke gidder å jobbe og ikke fordi du er syk. Er nok veldig opptatt av å gjøre alt riktig og ikke "bare skrive ut sykemelding" som en lettvint løsning. Men det kan da ikke være feil at en gravid, svimmel pasient får en litt roligere hverdag?! Viktig å ta hensyn til kroppen sin! Den sier fra! Eldre leger stoler liksom mer på deg. Vet ikke jeg, men det er sånn jeg har opplevd det selv...
Tyra01 Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Tror det er stor forskjell på leger på dette området...! Jeg var til min nye lege for første gang (ung, kvinnelig) da jeg var i uke 8, var kvalm mer eller mindre hele dagen, og hadde forberedt en "lang tale" for å prøve å få frem at jeg kanskje burde vært sykemeldt, men ventet ikke å få det... Men hun var så hyggelig, og tok frem sykemeldingsskjemaet før jeg hadde fått snakket ferdig en gang. Jeg var så lettet, og hun sa bare at "Dette gjelder 9 mnd av livet ditt, der du skal gjøre det som er best for deg og babyen din, så jeg er ikke vanskelig på akkurat det med sykemelding til gravide", sa hun. Jeg ble så glad, hadde liksom gruet meg til å legge frem en forsvarstale, men så slapp jeg det Jeg tror ikke jeg hadde fått det så lett med min forrige lege, som var en litt streng, eldre dame, litt mer "graviditet er ingen sykdom"-lege. Det er det jo heller ikke, men man må bli hørt når man har slike plager som følger med... Jeg ville gått tilbake til din vanlige lege, og bedt om å bli tatt på alvor.
villemo26 Skrevet 16. mai 2009 #5 Skrevet 16. mai 2009 Fy fan så latterlig!! Så lennge ho ikkje gjer deg sjukmelding, så kan ikkje ho bestemme ka du kan gjere og ikkje gjere på jobb. Og ei avventande sjukmelding er jo ikkje ei sjukmelding, berre en beskjed til arbeidsplassen om at du kjeme til å bli sjukmeldt vist ikkje ting blir endra. Du burde fått ei aktiv sjukmelding, for da kan du komme og gå som du vil, og dei dagane du føler deg bra, så kan du gjere meir en andre... Synst dette var tragisk og teit av legen din...
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Litt nygjerrig...hva er blodtrykket ditt. Lurer på om mitt også er litt lavt til tider skjønner du....
Lillevenn33 Skrevet 16. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2009 Tusen takk for støttende svar!! Jeg tror jeg venter en uke og så går til min vanlige legen. Hun har selv fått 3 barn og er forhåpentligvis litt mer forståelsesfull. Jeg synes også at en gravid kvinne bør selv bestemme hva hun er i stand til. En 20% sykemelding er vel ikke så mye å be om synes jeg da! Blodtrykket mitt er 100/60 (normalen er 120/80).
Bomsedeisi Skrevet 17. mai 2009 #8 Skrevet 17. mai 2009 Skjønner at du ønsker litt sykemelding, men det er ikke som mange tror at vi selv kan sykemelde oss... Det er faktisk legen som avgjør om man har rett på sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå