pandabjørn Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 I går fikk vi lapp med hjem at de skulle slutte å servere mat i barnehagen fra 27.juli Sander har fått lunsj hver dag fra august 2008 altså 1år orket de det! Begrunnelsen er som følger: Vi opplever at det tar for mye tid og at det tar for mye personale vekk fra barna. Det er spesielt sårbart ved sykdom. I tillegg gjør de fysiske rammene det vanseklig å inkl. barna i like stor grad som vi ønsker. (Barna kan bl.a. ikke oppholde seg inne i selve kjøkkenfirkanten). Men med de rammene vi må forholde oss til, så mener vi det er til barnas beste at avvikler matserveringen. Vi kommer til å fortsette med å ha et fruktmåltid og varm mat på fredager. (jeg tror de har frukt hver dag fra kl 14 som før) hvordan er det hos dere som har matservering? hvem lager maten er det en av de ansatte? Jeg synes bhg er slapp at de ikke holder ut mere enn 1 år! bare pga mye sykdom blandt de ansatte så skal det gå utover matserveringen Kunne de ikke ha fått en fra NAV som kan lage maten da *sukk* Hvordan hadde dere reagert på dette om det hadde vært i deres barn barnehage??
Hikken Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Det er desverre ikke så enkelt at man "bare" kan få en fra NAV til å komme å lage mat, barnehagene har ganske tighte budsjetter :-S (og staten spanderer ikke slikt)
Hikken Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Og jeg ville i hvertfall foretrukket at de voksne passet på barna framfor å lage mat :-)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Regner med de vet hva de gjør, og ett år er vel en ganske lang periode, hvor de helt sikkert har funnet ut at dette ikke er så bra. Her er det også en av de ansatte, men de er ganske mange ansatte pr. barn, så tror ikke det går utover dem. Hadde matordningen blitt avviklet med en såpass god grunn som jeg mener de ansatte i din sønns barnehage har, så hadde det vært helt greit for meg. Det viser jo bare at de ser at det går utover ungene, og at de gjør det som de mener er best for dem. Mange må ha med egen mat i barnehagen til alle måltider, og jaggu er det ikke liv i slike unger også.
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 16. mai 2009 #5 Skrevet 16. mai 2009 Hos oss er det egen kokk som lager varm mat til barna 3 dager i uken;) Mandag har de med matpakke,da er dem på tur.Tirsd,onsd og torsd får dem varmmat og fred får dem brødmåltid i bhg.Frukt hver dag ca 1400. Dette er en priv bhg,og vi bet 2680kr mnd for alt dette. Jeg syntes det er topp tilbud;)
mamman til to gutter Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Barnehagen til mini har akkurat begynt å servere all maten så vi ikke trengte å ha med noe. Jeg var skeptisk til det nettopp fordi det tar en del av de ansattes tid. Heldigvis ansatte de en på deltid som skal ta seg av maten og da er det greit for meg.
Tia med 2 ♀ Skrevet 16. mai 2009 #7 Skrevet 16. mai 2009 karnsje barnehagen har dårlig rutiner? Har jobbet i flere bhg og aldri vært noe problem å få til matserveringen. I komunale jeg har jobbet så hadde en person samlingstund med alle barna mens de andre dekket bordet, et eller to barn var da gjerne med på dekning av bordet. De hadde en uke hver. Det var stor stas for ung amen ville de ikke så fikk de heller sitte i samlingstund, så var ikke tvang på de. Jeg jobba i en familiebhg en stund også der Smurte vi maten for barna siden de fleste var 1 år. Da lagde tidligvakta maten og satt i kjøleskapet sånn at det var ferdig. Og mens en av oss hadde en kort samlingstund dekket den andre på med fat og kopper. Noen barnehager løser det med å ansette en kjøkkenhjelp
Gjest Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 I bhg til sønnen min får de som regel brødmat til lunsj. De lager rundstykker 1 gang i uka, og da samler de sammen de ungene som kommer tidlig og lar de hjelpe til. Pålegg har de oppe på avd. så det tar jo ingen tid å hente frem det. Det hender de lager varmt måltid, men da kun grøt og supper, og det lager de inne på avd. (de har komfyr på alle avd). Det står da og putrer mens de voksne passer på barna. Ser ikke ut til at de må forlate avd. noen gang for å lage mat, og avd er ganske åpen, så man kan stå å lage mat og passe på barna samtidig. Dette er en 1-3 års avd, og de har 4 ansatte.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 Skjønner ikke problemet jeg da. Er vel bare å sende med en ekstra matpakke...
Gjest Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 Hver fredag får de varmlunsj, 4 av 25 barn (som det er på avd. til min sønn) er med på å lage maten sammen med en voksen. Dette synes de er veldig stas.. Kommunal barnehage.
Alba44 Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Jeg ville helt klart heller smurt med mer mat og at personalet har mest mulig tid med barna.
*smula* Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 Jeg synes fellesskapet med å spise felles mat er helt topp. Da får alle den samme maten og de samme rammene rundt måltidet. Vi har med frokost, men resten av måltidene får de i bhg. En av de ansatte ordner mat, mens det er samling. Det er en åpen bhg med kjøkkenkrok, og de eldste barna får være med å dekke bordet. Varm mat 1-.2 ganger i uka.
pandabjørn Skrevet 16. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2009 Har jeg sagt at det er et problem eller?? til deg som skriver det???!! Nå vet jeg ikke hvor mange ansatte dere som har matservering, men i bhg til Sander er det hele 17 stk ansatte!, og det er vel kanskje rundt 50 barn...trenger ikke å være varmmat, men vanlig brødskiver!
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 16. mai 2009 #14 Skrevet 16. mai 2009 I bhg "vår" får barna servert alle måltidene. Brødmat 2 ganger daglig + frukt. En gang i uka får de varmmat:)
halloween-termin :) Skrevet 16. mai 2009 #15 Skrevet 16. mai 2009 Hos oss har de veldig bra fokus på kosthold, og har nå bestemt seg for å servere varm mat hver dag, da de ser hva det gjør med energinivå og trivsel for barna. Vi er superfornøyde!
Himmel og hav Skrevet 16. mai 2009 #16 Skrevet 16. mai 2009 Vi regnet på det i den forrige barnehagen jeg jobbet i. Der var også kjøkkenfasilitetene sånn at vi ikke kunne ha med barna på tilberedning. Vi serverte hovedsaklig brødmat til lunsj, og fant ut at med alt, fra oppskjæring av grønnsaker, dekking av bord og til den siste tallerken var vasket opp og ryddet inn i skapet så tok det 1 time og 10 min som vi fjernet en voksen fra barnegruppa. Det meste av det som skulle skje rundt måltidet var også på et tidspunkt på dagen som var ganske presset fra før med bleieskift, samling, pauseavvikling og legging. De dagene det i tillegg manglet en voksen, så ble det bortimot umulig å få det til. Det ble en prioriteringssak, og vi så at dette kostet mer enn det smakte, både for ungene og oss som jobbet der, som følte at det svært ofte ble gjort "halvveis"arbeid både når det gjaldt maten og barna. Vi valgte å kutte ut matserveringa, men serverte oppskåret frukt og grønnsaker ved siden av brødmåltidene. Ungene hadde med matpakke hjemmefra, og spiste den og vi fikk en helt annen ro rundt stell, mat og legging. Jeg synes begrunnelsen til barnehagen din er god, og at din beskyldning om at de er slappe er litt stygg. Kanskje ting ser annerledes ut for dem som står midt oppi dette enn for deg, men du kan sikkert få lov til å være vikar der noen dager når det er sykefravær så du selv kan bedømme om dette handler om slapphet eller alt for mange oppgaver på en gang ;-)
Snupi27 Skrevet 16. mai 2009 #17 Skrevet 16. mai 2009 i bhg der emilie går er det ansatt en som lager maten til dem. der er det servering hver dag nå.. =) veldig fornøyd med det.. der jeg jobber har vi oxo kjøkkenassistent.. når han er syk så merker vi fort at det blir lite folk på huset når noen må ordne mat til barna..spes om det er syke ansatte oxo.. så jeg kan egentlig skjønne bhg. jeg syns det var bra at de har prøvd det ut og heller funnet det ut på den måten at det ikke lar seg gjøre, enn at de ikke prøver i det hele tatt
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. mai 2009 #18 Skrevet 16. mai 2009 her får barna litt frukt vær dag og middag vær fredag, og når jeg ser hva de får til middag på fredagene er jeg veldig taknemlig for at de ikke har mat mer en 1 gang i uka. ta heller vare på barna en og lag mat til dem
Raych Skrevet 16. mai 2009 #19 Skrevet 16. mai 2009 I bhg til jentene våre er det de ansatte som lager maten, med hjelp fra ungene:) De har delt ungene inn i ulike grupper, og en av gruppene er kjøkkengruppe. Disse gruppene rullerer så det er ulike barn som er med hver gang. Går på rundgang. Går på rundgang blandt personalet også. Det er ikke unger med og lager mat hver dag, men i alle fall 2 dager i uka. Trodde alle bhg serverte lunsj jeg da.... I vår bhg har de varmlunsj 1-2 ganger per uke. Det er de ansatte som lager denne maten også. De ansatte handler også inn maten, og da kan de ta med seg noen av barna på butikken. Ungene synes det er veldig moro å kjøpe inn mat, og å lage den:) Spiser mer også når de har vært med på å lage den. Disse kjøkkengruppene praktiserer de fra barna er ca 2 år.
Elletuppa Skrevet 16. mai 2009 #20 Skrevet 16. mai 2009 Begrunnelsen til at mange barnehager har lunsj som barna får i barnehagene er ut fra et pedagogisk stå sted, men det at barna skal hjelpe til men også sende til hverandre, sette ord på hva de ønsker på maten, smake på ting som ligger på bordet og ser fristende ut osv osv. Barna spiser mer har vi erfart når de får lunsj i barnehagen pluss at kostholdet til mange blir bedre Syns ikke argumentet med sykdom holder... Hvordan er det da med kvaliteten på barnehagetilbudet hos dere? Dersom det er mye sykdom mener jeg at dersom det går ut over kvaliteten må det taes inn vikar.... Dersom personalet syns det tar for mye tid bort fra barna må de vurdere hva de kan gjøre anneledes...F.eks bestille ferdig oppkutta brød fra bakeri( vi har det) Et kjøleskap på hver avd slik at det er enkelt å ta ut pålagg, melk osv.... Og så ville jeg ha stilt spørsmål til hvorfor barna ikke kan oppholde seg på kjøkkenet? Treng jo ikke ha 15 barn, kan jo la et eller to barn hjelpe til.. Synd det å avvikle blir for enkelt.....
Gjest Skrevet 16. mai 2009 #21 Skrevet 16. mai 2009 Hos oss lager de enkel mat som serveres ca kl 14:00. har med egen mat som de spiser 11. Jeg ville synes det var litt rart hvis de ikke ville servere det ene måltidet engang, men siden min sønn har det bra i bhg og jeg ville gått langt for å beholde de ansatte han er så vant til og glad i ville jeg nok akseptert det i stillhet.. men irritert meg litt over det. Ere begrenset hvor god mat man får når den skal lages av en overarbeida mamma med få ideer på morningen og så lagres i noen timer:)
mai mammaen til to Skrevet 16. mai 2009 #22 Skrevet 16. mai 2009 Jeg jobber i barnehage selv. Er ikke så lenge siden vi begynte med smørelunsj. Jeg ser både positive og negative sider. Det positive er at dem spiser mer. Og at det er mye dem lærer ved å spørre om å få sendt brød og pålegg osv. Dem lærer å smøre på skivene selv, blir da mer selvstendig. Men jeg føler også på at det tar ganske mye tid. for vi har fått retningslinjer om at vi får ikke sette en hel hvitost på bordet. for da kan vi ikke bruke den igjen dagen etter. så vi må skjære opp all osten, legge skinke osv på fat. når bemanningen i tillegg ikke er noe særlig bra så er det ganske hektiskt. hektisk å måtte sitte å ha samling alene med 22 barn... en negativ side til er at ffør hadde vi tid til å sitte oss ned å spise sammen med barna. Nå løper vi rundt som slaver for dem trenger mye hjelp. og vi er ikke nok til å ha en voksen ved hvert bord.... så vi går glipp av den koslige matstunden der.... Men alt i alt syns jeg det er forsåvidt greit nok. men til poenget mitt, jeg skjønner personalet i HI sin barnehage., Jeg syns det aller viktigste jeg gjør i barnehagen er å ta vare på barna. ha tid til å være med dem osv. Syns det er så kjedelig at det er så press på at vi skal lage så mye med barna. At om man ikke har laget mye fint som foreldrene får med seg hjem så er ikke barnehagen så god..... Det jeg syns er min viktigste oppgave i løpet av en dag er å passe på at alle barna her det bra. Og det føler jeg at jeg kan gjøre uten å gi dem smørelunsj.... uten å måtte lage et kjempe fint bildet, gips figur osv. Det kan være at jeg sitter meg ned å prater med et barn som er litt lei seg, ELler prater med en som har opplevd noe kjempe kjekt dagen før. Ha tid til å være med i leken dems osv. jeg føler at det er ofte jeg ikke har tid til dette pga at det er så mye annet som skal gjøres. Vi får så mye oppgaver som skal gjøres... MÅ bare få frem at jeg elsker jobben min altså.. men syns det blir bare mer og mer som man MÅ gjøre....
~sjiraff~ Skrevet 16. mai 2009 #23 Skrevet 16. mai 2009 Hos oss har de ansatt en kjøkken assistent i 50% stilling. Nettopp fordi matlagingen tok altfor mye tid for de ansatte på den enkelte avdeling.
Koseklompen Skrevet 17. mai 2009 #24 Skrevet 17. mai 2009 Jeg hadde syntes det hadde vært leit om de hadde avviklet lunchen i barnehagen.. Det går motsatt vei i bhg til snuppa.. fra august så vil de begynne med frokost servering også.. i tillegg til lunchen hvorav fredager er varmmat og frukt på slutten av bhg dagen.
Gjest Skrevet 17. mai 2009 #25 Skrevet 17. mai 2009 Jeg hadde hatt full forståelse for barnehagens avgjørelse. Heller peronale som er der med barna enn matservering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå