Gå til innhold

Strekkmerker: Når kom de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er du første eller flergangsfødende?

Gjorde du noe for å forhindre dem?

Håper på mange svar, uansett om du fikk eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstegangs.

Puppene og lår med en eneste gang

Ingen på magen.. enda!

Har smurt, det hjelper ikke.

Noen har mer anlegg for å få strekkmerker enn andre, og det er også hormonbetinget, så selvom man ikke legger på seg så mye så kan de fortsatt komme.

er 33+2

Skrevet

Jeg fikk med første, på overtid. Jeg fikk ikke med andre som kom noen dager før termin.

gjorde ingenting for å forhindre, for det hjelper ikke. Det er underhuden som revner. Og det er hormonelt betinget.

Skrevet

Jeg har ikke fått strekkmerker enda (og håper de holder seg borte) Har 6 uke igjen nå. Strekkmerker er vist vanskelig å forhindre. Har man annlegg for det, så kommer de vist uansett.

Men har jo prøvd å følge noen "kjerringråd" da som å drikke mye vann og massere magen/brystene/hofter/lår med en sånn massasjevott. Smører med en veldig fet lotion både morgen og kveld. Men har også hørt at å smøre seg ikke vill hjelpe, da strekkmerkene kommer innen ifra.

Vet ikke om dette har gjort at jeg har unngått strekkmerker, men skal ihverfall fortsette med det til den lille ser dagens lys.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe ordentlig mage før uke 24, og da kom strekkmerkene.

Kom en og to og tre, så plutselig føles det bare som om alt revnet opp.

Det kom på siden, på lårene og på puppene etter ca uke 28.

Jeg smørte med krem, mest fordi det klødde.

Jeg er disponert for det, og det ville ikke forandret noe uansett om jeg hadde smørt meg hele dagen lang.

Skrevet

Jeg hadde a cup og endte med d cup under ammingen. Der fikk jeg noen få strekkmerker.

Ellers var jeg helt ræva til å smøre meg for å forhindre det og fikk faktisk ikke et eneste strekkmerke.

Skrevet

Under fødselen. vet det hørstes søkt ut, men det er fakta. Så meg faktisk i speilet da vi var på vei ut døra og skulle på sykehuset og tenkte, "jippi, da slapp jeg strekkmerker" Fikk helt sjokk når jeg så meg selv i speilet på barsel.

Skrevet

Ja, altså det var første gangen jeg fik barn.

Og nei, gjorde ingenting for å ikke få.

Skrevet

Aldri.

Førstegangsfødende, fødte i uke 35, og gjorde ingenting for å forhindre.

Skrevet

Førstemann:

Smurte som en gal, fikk ingen.

Denne gang: Smurt et par ganger bare, ikke fått i uke 26.

Skrevet

Førstegangs. Jeg smurte som en helt! Med Weleda's svangerskapspleiende olje. Fikk ingen strekkmerker før uke 38, da sank magen plutselig, mye, å huden klarte ikke følge med så da fikk jeg litt strekkmerker under magen på siden.

Tror det har mye å si hvordan magen vokser. Om den vokser i rykk og napp eller gjevnt sånn at huden klarer å følge etter.

Skrevet

Ingen her heller enda. Er 33 uker på vei.

Er førstegangs og smører meg som regel etter dusj. Min mor hadde det heller ikke, så tror det er mer arvelig enn hva man gjør for å forhindre de. Og spiser omega 3, såklart! Det er jo fint for huden også

Skrevet

Uke 39 med førstemann, hadde smurt litt, tok omega 3 og gikk mye turer, og mamma har ikke ett eneste strekkmerke, men jeg fikk likevel masse.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Et svangerskap. De kom aldri. Smurte med jordnøttolje fra uke tolv, på alle utsatte steder, og helt rundt ryggen. Ingen merker.

Skrevet

Er det kanskje enkelte hudtyper som er mer utsatt enn andre.?

Skrevet

Uke 20, smurte meg 4-5 ganger daglig, nokon gonger 10 ganger for dagen. Eg har arva mamma sin kropp, fekk på mage, pupper, i armhulen, knehasen, hoftene. Jepp, ju neim it liksom.

Skrevet

Er desverre genetisk, så du får ikke gjort mye fra eller til, hjelper ikke å smøre utenpå når det er underhuden som sprekker...

Med førstemann fikk jeg ingen under svangerskapet, men fikk noen på undersiden av puppene første ukene etter fødselen.

Med andremann fikk jeg noen nederst på magen siste par ukene.

Fikk ingen flere med nummer tre.

Med nummer fire krøp det noen litt oppover magen, men ikke så ille mange og ikke så "dype", de kom siste par ukene.

Eneste jeg tror kan ha en viss effekt er å drikke nok vann, huden er det siste organet som får av den væsken du drikker, og du trenger ganske mye væske når du går gravid. I tillegg lønner det seg å spise omega-3 kapsler, det gir smidighet til hudcellene innenfra.

Skrevet

det skader ikke å smøre...

=)

Moren min har FULLT av strekkmerker, og jeg fikk et bittelite et over navelen (og noen små små små på siden av puppene, de er HELT HVITE)

Vel jeg smurte ganske masse. Hver dag og så ofte jeg gadd=) så litt merkelig... La på meg 20 kg og magen var STOOOR... navlelen var spes utsatt for den hadde helt merkelige fasong... den kom rundt uke 37... (gikk btw 8 dager over tiden)

lykke til=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...