Gjest Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 hvordan gikk overgangen til fast føde? Jeg har hatt alt for mye melk hele veien. Først når poden ble 4mnd justerte melka seg nogenlunde, men jeg har fortsatt for mye melk enn hva han drikker (nå er han 6mnd). Har begynt å introdusere grøt i en liten mnds tid, men det tar tid! Virker ikke som han er så veldig glad i grøt, så jeg prøver ut ulike sorter grøt. De dagene jeg får i han litt grøt, så vil han naturlig nok ikke ha så mye melk. Og da kommer sprengen ganske kjapt ja! Kjenner jeg gruer meg litt til å virkelig gå inn for å innføre flere måltider, kommer jo til å være plaga med masse spreng igjen! Justerte melka seg kjapt hos dere etter at dere begynte med fast føde? Måtte dere pumpe? Lurer på om jeg skal holde ut sprengen eller lette på trykket? Er jo en hårfin balanse før tette melkeganger setter inn....
Makko med to små gutter Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Å få mini til å spise gikk kjempe greit. Han er ikke så veldig glad i vanlig grøt, men velling og middag er kjempe greier. Nå er han 9mnd og nesten ikke intr. i pupp (får pupp morgen og kveld). Må faktisk pumpe noen dager framover for å få opp prod igjen! Ville helst ha ammet 3 ganger om dagen ennå, selvom det er greit å slippe peset med tettemelkekanaler.... Så lenge jeg er hjemme og passer på å amme litt ved hvert måltid går det greit. Å gå med spreng er døden for meg, får tette melkeganger med en gang. Så lenge alt går etter "rutinen" går det greit. Problemet når mini fikk fast føde var at jeg ikke lenger trengte å amme regelmessig (han kunne jo få "slurken" sin litt seinere).
Gjest Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Så deilig at du må jobbe for å få opp prod. igjen!! Hehe, misforstå meg rett, håper bare overgangen til fast føde går smooth hva angår melkejustering! Flere som har produsert for mye melk som kan si noe om hvordan det gikk å gå over til fast føde (mtp melkejustering)??
Yo&La+spire Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Eg hadde veldig mye melk de første mnd....det bare rant og rant og eg ble syk fordi eg lå å bada i kald melk om natta:/ Lite koselig...Husker ikke når det stabiliserte seg, men da vi begynt med grøt (mellom 4 og 5 mnd) så var det ikke så ille lenger...eg amma fremdeles mye da og pumpa til å få ut i grøten, så eg "brukte" vel like mye melk som før...deretter gikk det gradvis nedover til det var helt tomt. (amma mindre, mer mat) Tror trikset er å gjøre det gradvis, ikke kutte tvert, hehe...prøv å ikke pumpe for mye ut, for da utsetter du bare problemet...Litt spreng blir det, men blir det for ille kan du jo pumpe vekk det værste.
Mia og gullgutten! Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Jeg og hadde stor produksjon. Følte jeg hadde spreng selv om lillegull spiste godt de første månedene. Som deg regulerte det seg litt inn når han var ca. 4måneder. Etter hvert begynte vi med grøt om kvelden og merket da selfølgelig spreng igjen. Pumpet meg på de værste dagene. Men det regulerte seg ganske fort inn, og er nå oppe i 2 grøtmåltider og middag pr dag. Lillegull er nå snart 6 måneder. Så en må bare prøve seg fram.og pumpe litt når det er behov..
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Heldigvis er ikke sprengen så vond lenger som den har vært tidligere! Klarer å holde ut uten å pumpe. Jeg lekker når sprengen er som verst, så virker som at kroppen prøver å lette på trykket selv! Får håpe det holder, og at produksjonen nedjusterer seg..
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Hei, jeg gikk med mer eller mindre konstant melkespreng, overproduksjon og lekkasjer de første 6 mnd. Det regulerte seg liksom aldri. Hadde stadig tette melkeganger, fikk brystbetennelse etc. Men nå går det kjempefint. Lillemann er nå 7 mnd og 3 uker, og den siste 1,5 mnd har vært kjempegrei. Det tok overraskende kort tid å få ned sprengen når mini begynte med fast føde (vi startet m smaksprøver allerede da han var litt under 5 mnd). Nå ammer jeg kun morgen og kveld. Puppene føles nesten tomme, men er det ikke. Resten av døgnet får mini vann og fast føde. Til gjengjeld har den h.... sprengen herpa puppene for alltid da, men det får man vel bare ta med på kjøpet..;-S
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Uff, ja kjenner til det der altså! Hadde en del tette melkeganger da jeg gikk med så sykt mye spreng de 4 første mnd! Men slapp heldigvis unna brystbet. Bank i bordet!! Så fint at det har justert seg greit for deg endelig! Hvordan fikk du ned sprengen? Gikk over av seg selv? Jeg teller litt på knappene om jeg bør pumpe litt spreng det puppemåltidet som blir erstattet med grøt..
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Jeg fikk litt spreng i begynnelsen når jeg begynte å erstatte pupp med grøt. Jeg pumpet hvis jeg fikk spreng til disse måltidene (maks 40 ml pr pupp). Etter en drøy uke ga sprengen seg og jeg sluttet å pumpe. Det samme gjorde jeg da nattamminga ble avsluttet; pumpet ut litt fra hver pupp rett før jeg la meg (eller litt tidligere om sprengen ble for vond). So far so good :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå