Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 så lurer jeg på om det er noen som er "alene", som ikke er det.. og lurer på hvordan i huleste dere har klart det, og hvorfor dere kan gjøre dette ovenfor andre som faktisk er alene!! jeg kjenner jeg blir forbanna, for en venninne av meg fortalte hvor lett det var å få alle disse stønadene. og hva med å heller øke stønadene for alenemødre og sile ut de som faktisk ikke er det..!! regner med at jeg ikke er alene i denne saken,
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Men de som faktisk er alene trenger ikke økte stønader. De/vi har det fint som de/vi har det. Da syns jeg heller man skal ta de pengene og gi dem til de som faktisk trenger dem. Feks par som havner mellom to stoler sånn at de slipper å tære forholdet i stykker pga økonomiske vansker.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Synes ikke stønader til aleneforeldre burde økes i det hele tatt. Hvorfor skal aleneforeldre få mer enn de allerede har? os, barnebidrag, redusert barnehageutgifter, ks, bostøtte, ekstra barnetrygd, småbarnstillegg og slike ting som man kan søke på, gir nesten 20 000 i mnd, snakk om å være storforlangende her asså.
junijente fikk julijente Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Jeg er ikke alene, verken i virkeligheten eller overfor nav, og synes det er dårlig gjort av de som later som de er det. Samtidig synes jeg ofte det blir et spørsmål om definisjoner, om man egentlig er alene eller ikke. Selv kan jeg nok tenke meg å videreutdanne meg om et par år, men da må jeg studere 15-20 mil unna her vi bor nå. Av ulike årsaker blir det umulig for mannen min å være med dit, og en så lang reisevei vil ikke være mulig å gjøre hver dag. Dermed vil jeg evt måtte flytte på hybel. Da må datteren vår enten være hjemme med pappa, eller bli med meg til skolen. Spørsmålet blir jo da på en måte om jeg (eller mannen min) vil kunne regnes som aleneforelder. Vi har trang nok økonomi som det er nå, og å skulle bli to husholdninger, som man faktisk blir i slike tilfeller, ser jeg ikke at vi har råd til. Vi vil jo derfor få det bedre økonomisk om vi oppgir at en av oss er alene med omsorgen for barnet, og dermed får stønader for dette. Jeg sier overhodet ikke at vi kommer til å gjøre dette, for jeg synes det er veldig vanskelig selv (og det er som sagt uansett ikke aktuelt før om noen år), men jeg kan faktisk forstå det om noen gjør det på denne måten. Men om man faktisk bor sammen og misbruker stønader er det jo trygdesvindel, og ikke greit (så kan man gjerne diskutere hva det er om man oppgir at man er aleneforsørger i tilfeller som jeg nevnte). Nivået på stønader og utbetalinger aleneforsørgere får vet jeg for lite om til å uttale meg om, så det holder jeg meg unna :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 jeg vet om et par som har fått støander siden mor med baby studerer i en annen by og de har vært ærlige på at de er sammen, men ikke bor sammen. så det kommer nok ann på saksbehandler. jeg syns vi har det ganske godt, men jeg ser jo at jeg bare har ett barn som jeg skal forsørge. hadde jeg hatt 3 hadde jeg sliti.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Trygdesvindlerne gjør ikke dette mot "andre som faktisk er alene", men mot alle oss som jobber og betaler skatt, og mot alle som virkelig trenger at skattepengene brukes bedre (sykehjem, skoler osv). Så dette er ikke en "sak mellom alenemødre".
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #7 Skrevet 16. mai 2009 Det finnes nok en del aleneforeldre som faktisk ikke er alene. Men tviler du på at de er på dette forumet. Så lenge det finnes stønader for ting så vil det alltid finens de som lurer til seg penger. Men nav kan jo ikke akkurat gjennomføre overraskelsebeøk et par ganger i året til alle aleneforeldre for eksempel. På lik linje med at det er de som er sjalu på at noen får hjelp og melder de for svindel, selv om de egentlig vet at personen ikke svindler. (meld gjerne de som svindler staten men vær sikker før.) Jeg har selv blitt meldt for svindel på os. Jeg bor alene med mine 2 barn, bf bor i et annet land. Jeg ser bf 3 uker i året da bor han hos meg for å ha samvær med barna sine.(saken ble veldig fort henlagt da heldigvis.) Jeg vet hvem som meldte meg og jeg vet at det var bare fordi ho er sjalu fordi jeg og bf er venner mens hun har en stor krangel gående med bf til sine barn.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 Redusert barnehagesats gis bare i noen få kommune, og det skal stå ganske dårlig til før man får bostøtte. Og kontantstøtte får du ikke dersom du har barnehageplass. Ordinær barnetrygd får forresten all, og kontantstøtte kan alle også få. De fleste alenemødre med barn mellom 0-3 år, som ikke jobber/har barnehageplass får max: Barnetrygd: 970X 2= 1940 Småbarnstillegg: 660,- OS: 11 534,- (før skatt) Barnebidrag: vanligvis ca 1000-2000,- Kontantstøtte: 3303,- Totalt: 19000,- (før skatt) minus 970,- og 3303,- (som gjelder alle)= 4273,- Alenemødre får altså ca 14 000 mer enn de som ikke er alenemødre. Dette skal kompensere for to inntekter (vanligvis ca 40 000-60 000 per måned). Om alenemora jobber og har barnehageplass, faller kontantstøtte og småbarnstillegg bort, samt at bidraget reduseres.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 Selv om enkelte har "hørt om" noen som får alenemorstønader i tilfeller som du beskriver, er det klinkende klart at enhver familie organiserer seg selv og sitt liv som de selv vil. Om det betyr at dere har to husholdninger en stund, så må dere finne en utvei selv. Løsningen finne hos Statens lånelasse, ikke hos NAV.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 De aller fleste som søker om os og lign. får også bostøtte. Har heller ikke hørt om èn enste alenemor som må betale fullpris i en barnehage, de får dekker 64%. Hva har det med saken å gjøre at alle kan få ks? Aleneforeldre kan få opp til 20 000 i mnd, og jeg mener det får være måte på hvor mye staten skal føde på dem. Jeg synes uansett ikke synd på dem, og mener de får mye slik som det er nå.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Man får ikke BÅDE kontantstøtte OG stønad til barnetilsyn. Dessuten jobber de aller fleste alenemødre, og da får ikke mye ekstra i forhold til alle andre. Ca 2500 (ekstra barnetrygd og støand til barnetilsyn). Bidraget er jo en bitteliten kompensasjon for hva de ville hatt å rutte med om de hadde hatt samboer. Og de fleste som jobber får noenlunde full stilling får verken os eller bostøtte.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 Hvis man har dagmamma, så får man både kontantstøtte og stønad til barnetilsyn.
Gjest marie-s Skrevet 16. mai 2009 #13 Skrevet 16. mai 2009 Neida du er nok ikke alene om å føle det slik, men tviler på at finner noen som tør å tilstå dette på nett lenger siden det var oppslag i media om ei som ble tatt fordi hun bodde sammen med barnefar og mottok stønader. Og jeg synes det er flott at Nav også tar i bruk nye media for å avsløre juks.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2009 #14 Skrevet 16. mai 2009 Ikke alle alenemødre får stønad til barnetilsyn.. Jeg får ikke det, da jeg har permisjon med minstebarnet som nå er 5 mnd. Da kan nemlig guttungen være hjemme sammen med oss, han trenger ikke bhg plassen sin! Jeg får kun redusert OS + ekstra barnetrygd da..
winneboo Skrevet 17. mai 2009 #15 Skrevet 17. mai 2009 Ikke alle alenemødre får bostøtte nei. Jeg er student med full OS men får ikke bostøtte, nettopp fordi jeg jobbet fulltid i fjor.
Mammaen til 2007jenta Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Jeg får heller ikke bostøtte, er student med full OS. Venninnen min derimot, er "alene", og får stønader. Hun var borte fra faren en stund, men de fant sjapt sammen igjen etter at stønadene var invilglet. Jeg synes det er helt sløkket, spesielt siden hun alltid er raskt ute med å poengtere ovenfor andre som faktisk er i full jobb at hun har mer utbetalt enn dem for å sitte på ræva. men har ikke helt samvittighet til å melde henne heller.. Jeg vil, men vil ikke om dere skjønner?=
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #17 Skrevet 26. mai 2009 Innlegger : 16:21 16.05.2009- den heldige eier av ett barn At de aller fleste som søker OS og lign får bostøtte, det er feil, det samme gjelder alenemødre og barnehagepriser. Jeg er alenemor og betaler full pris i barnehage. Så mye "vet" du om det å være alenemor :=)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #18 Skrevet 27. mai 2009 skjønner deg godt jeg. men om hun skryter av dette, så trenger det jo nødvendigvis ikke være deg som ringer inn. selv om det er det, for det vil jo ikke hun få greie på. jeg er HI!. og som alle andre skattebetalere så synes jeg det viktig at pengene blir brukt fornuftiig, jeg støtter opp mot et forslag om å bedre økonomien til enkelte aleneforeldre. fordi det nettopp er aleneforeldre som sliter med økonomien. jeg kjenner også at jeg blir sint og lei meg når det er folk som utnytter systemet, fordi de kunne trengt litt ekstra penger.. ikke alle har det som plommen i egget hele livet, .
Den heldige eier av ett barn Skrevet 27. mai 2009 #19 Skrevet 27. mai 2009 Om du betaler fullpris, så er det vel sikkert fordi du som jeg, har for mye penger. Jeg har aldri tenkt tanken på å søke om noen av stønadene en kan få, fordi jeg uansett ikke hadde fått/har behovet.. Nå snakket jeg generellt om dem som "lever" på os +++, siden det er gjengangeren her inne:) Min venninne på nav sier i alle fall at de fleste av dem som er studenter/lever på os, også får bostøtte/ dekt barnehage, men om du skal krangle på det så for all del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå