Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 ved samlivsbrudd? kommer de liksom og skal undersøke forholdene? om vi faktisk bor fra hverandre og barna har det bra hos den ene foreldren? får servert litt skrekk historier her..
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Tviler på at de driver mye oppsøkende arbeid uten spesiell grunn. Men hvis barna har det bra og du/dere ikke utnytter systemet har du vel ingenting å være redd for?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Nei. barnevernet har ingenting med samlivsbrudd å gjøre. De har kun med barnet å gjøre i så tilfelle. Og det må være meldt inn mistanke om omsorgssvikt før de kommer inn. NAV har faktisk etter loven IKKE lov å komme på hjemmebesøk for å sjekke om en er alene. Ikke om du inviterer dem, engang. Samlivsbrudd er et privat anliggende.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Barnevernet påtvinger sjelden noen hjemmebesøk. Vanlig prosedyre er å sende et brev med møtetid med fire ukers varsel. Da bes det i utgangspunktet om at du møter ved saksarbeiderens kontor, men for noen kan det være tungvint, og da tilbyr barnevernet hjemmebesøk til de som vil. Hvis du mottar brev fra barnevernet, er det fordi noen har sendt inn en bekymringsmelding. Det skjer ikke autmatisk. Nav har ingen rutine for å dra på husundersøkelse til de som søker om støtte. (Det har forresten ikke barnevernet heller.) Men de har folk som er ansatt for å dra ut på hjemmebesøk til tilfeldig utvalgte som mottar støtte som aleneforelder. Personlig har jeg mottatt støtte gjennom flere år, men aldri sett snurten av dem. Jeg har hørt at det kan forekomme, men jeg tror det er de færreste som faktisk får det. Du kan nok bare ta det helt med ro )
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 jaha, hva mener du med det? tror du jeg virkelig ønsker å være alene! frustrerende når man først har blitt alene, og i tillegg blir redd av slike folk som eventuelt skal dukke opp for å sjekke om du er en god mamma.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Nav kommer ikke på hjemmebesøk dersom dette ikke er avtalt, og husk at det kun er politiet som har lov til å komme inn i boligen din mot din vilje. Og da må de såvidt jeg vet ha hjemmel for det, og det må være en reell grunn til at de skal inn.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Nav har alltid med seg politiet på ev "hjemmebesøk" , er da en berettiget mistanke om trygdemisbruk..( har noe konkret..) slik at det alt er en sak...mer enn kun et tips el.Aksjonene samkjøres da gjerne med andre forhold politiet har på de involverte så det blir full ransaking..( stiller med papirer på dette når de ringer på døra)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Folketrygdloven §21 omhandler innhenting av opplysninger i forhold til om en har rett på dem eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå