Gå til innhold

Hva kan skje hvis ett barn ikke har grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet jeg prater om er 11 år og styrer leggetider som han vil,styrer det meste som han vil egentlig men h*n er jo takk og lov ikke noen villstyring heller typen som helst vil sitte inne og nerde.

De h*n bor hos lar h*n gjøre lekser i sitt eget tempo,de sa blant annet her at h*n var ferdig med lekser kl 24 her en dag.

Men stiller meg egentlig spm om hvordan dette vil bli i tenåra da h*n skal ut og farte med moped osv,er det fare for og havne på gale veier på grunn av mangel på grenser?

Er jo noen ganger så vi også glemmer at h*n er bare ett barn men h*n kommer gjerne sånn etter 21 om kvelden og da må vi rett og slett kaste h*n ut kl 22.30 og jeg synes det er da lovlig sent men jeg har jo ikke så mye og si (sambo vet min mening) og han synes jo dette er vanskelig da dette er hans familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok litt an på... Jeg tenker 2 ting: 1 at han er et utfordrende barn, og at foreldrene må prioritere hvilke grenser de velger å være konsekvente på, fordi det ikke er mulig å holde på alle grensene. Hos barn med f.eks ADHD eller aspergers kan det være lurt å gjøre det sånn, fordi det blir mye for barna å "konsentrere" seg om, og da blir de lett frustrerte, og situasjonen blir bare værre. Hvis foreldrene da er flinke til å fokusere på at han skal vise hensyn, være snill, tenke på andres følelser, tenke før han handler, vise respekt og sånne ting, så er sjansene gode for at han blir en kjempe kar.

Men 2. Hvis det ikke er noe som tilsier at han trenger "færre" regler å forholde seg til enn et vanlig barn, så kan det jo muligens skli ut etterhvert. Men igjen, hvis de er flinke til, og strenge på at han skal oppføre seg ordentlig, vise respekt og hensynsfullhet, tenke på andre og være snill og grei, så går det sannsynligvis bra der også.

Det er jo mange måter å sette grenser for barna på. Hvis de gjennom hele oppveksten lærer gode verdier og respekt for andres grenser, så har de et veldig godt grunnlag, og da "erfarer" de gjerne sånne praktiske grenser etterhvert. Hvis de derimot får styre som de vil, og foreldrene ikke setter grenser fordi barna protesterer, så lærer de jo at det ikke finnes noen grenser, og de kan gjøre nett som de vil.

Får håpe det ikke det sistnevnte som gjelder for gutten sin del, alle barn trives jo generelt sett best med reelle grenser å forholde seg til.

Når alt det er sagt, så er det jo fryktelig sent for en 11-åring å gjøre lekser til kl 24! Og jeg reagerer også på at de ikke vil ha han inne i god tid FØR 21.

Skrevet

Barn uten grenser kan bli usikre på om foreldrene bryr seg om dem og kan føle at de er verdiløse. Det kan gi mange utslag senere i livet, men også nå.

Skrevet

HI, dette barnet kommer det til, mest sannsynlig, å gå riktig ille med. Dessverre.

Ring barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...