Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !!

Ser det har blitt skrevet en hel del om HCG, skjønner det er noe ang graviditet å gjøre.

Har selv vært gjennom ett svangerskap men kan ikke huske jeg tok noen annen test enn urin test.

Ser att flere her inne tar denne blodprøven flere ganger er det nye prosedyrer som har komt dei siste åra og da spes for vi som går gjennom assistert befruktning??

Sikkert dumme spørsmål dette her men jeg virkelig lurer på hvorfor alle desse blodprøvene : s

Håper det er noen som kan bruk noen minutter på å gjøre meg litt klokere ; )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan!

HCG står for Human chorionic gonadotropin, som er et hormon som produseres ifbm svangerskap. Urintestene du har tatt slår ut når HCG-nivået i blodet når over en viss grense (på flere tester er grensen rundt 25). Blodprøvene du nevner måler mengden HCG i blodet, så det er bare en annen og mer nøyaktig måte å måle det samme på.

Det er ikke standard å ta blodprøve. Når det gjelder assistert befruktning varierer det fra klinikk til klinikk - f.eks ved Ullevål brukes det ikke, mens på Aleris er det fast prosedyre.

For "andre" graviditeter brukes blodprøver f.eks i de tilfellene der det er tvil om at svangerskapet utvikler seg riktig, da tar man gjerne to prøver med noen dagers mellomrom og ser på endringen i verdien. Er den stigende og innenfor omtrentlige normalverdier så er det et veldig godt tegn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...