Gå til innhold

Ang. svangerskapsforgiftning. Blir litt nervøs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er uke 33+0 i dag.

Fikk beskjed av legen at jeg har eggehvite i urinen, og må være på vakt for tegn på svangerskapsforgiftning. Legen sa at et av tegnene kunne være vondt under ribbeina på høyre side. Det har jeg hatt en stund, men har tenkt det var fordi baby ligger og sparker akkurat der. Vidre var det svimmelhet og hodepine. Blir litt svimmel av og til, men har jo tenkt det er fordi noe presser på hovedåren og det går over hvis jeg bytter stilling.

Hvor lav er terskelen for å kontakte lege eller fødeavd. i sånne situasjoner? Tenker jeg er litt hysterisk, men jeg vet jo ikke.. Hva skjer isåfall hvis det skulle være svangerskapsforgiftning? Er jo for tidlig å bli satt i gang.. Blodtrykket mitt var forresten helt ok i går...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei;) jeg har hatt svangerskapsforgifting to ganger før, så dette kan jeg litt om... så lenge blodtrykket ditt var ok så har du ikke svangerskapsforgifting, vondt under ribbeina er nok pga babyen ja... og svimmel tror jeg mange er på slutten... Hvis du får veldig med smerter imellomgulvet ditt, altså mageknip smerter, og du hovner masse opp, altså får mye vann i kroppen, og du har vondt i hodet, pannevondt som man sier, da er det fare på ferde, det er veldig vanlig å ha litt protiner i urinen... så ikke bekymre deg... dette er helt normale ting så langt...;) lykke til...

Skrevet

Hei!

Har også hatt svangerskapsforgiftning med min første. Mitt råd er; kjøp din egen blodtrykksmåler på apoteket. Da kan du måle trykket hvor ofte du vil hjemme. For det er ALLTID høyt blodtrykk om det er fare på ferde. Over (140/90.)

Selv hadde jeg 220/ 170 på det værste. Men da var jeg kjempedårlig og....

Ikke dyrt heller. 400 kr ca. Og sparer deg for mye bekymring, frykt og bom turer til føden. Og skulle du alikevel ta en tlf til føden, er det jo veldig bra å kunne opplyse dem om hva blodtrykket ditt er

Skrevet

Min lege sier at 3 ting må være tilstede for å konstatere svangerskapsforgiftning; høyt blodtrykk, proteiner i urinen og hevelser i kroppen. Jeg har høyt blodtrykk og mye hevelser, og blir derfor fulgt opp med flere kontroller hos legen, og hvis legen din virkelig mener du står i fare for å utvikle svangerskapsforgiftning, burde du også få det. Svimmelhet og vondt under ribbeina er nok ganske vanlig, så de tegnene i seg selv behøver ikke å bety noen ting, men du bør være obs hvis det kommer plutselige og drastiske endringer i tilstanden din. Så lenge blodtrykket ditt er bra kan du ta det med ro... proteiner i urinen er ikke uvanlig det heller.

Skrevet

Tusen takk:) Ble litt roligere nå.

Ja, har fått beskjed om å komme tilbake om 2 uker istedet for de 4 som er vanlig... Og at jeg må ringe hvis det skjer noen drastisk endring.

Men ble litt paff da de ringte, så fikk liksom ikke spurt om alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...