mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 jeg har ikke noe med dette siden jeg er bare filletante. men blir så sint. mener dette ikke er bra, men de mener han kan bestemme selv. han skjønner det ikke helt ennå tror jeg. hva mener dere?
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 veit ikke hva jeg ville gjort selv... men jeg såg bestefaren min når jeg var 9-10... sitter som klistra..men synes det var greit å se han...men reagerte nok mer på bestemor som var så lei seg, og strauk han på kjaken.... klart jeg var noen år eldre... men tror det er viktig at de f¨år ta del.. om han selv vil... er det jeg tenker nå....
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2009 han blir 6år til sommeren. har vært i forskjellige fosterheimer, og bor nå hos far. han er veldig sårbar etter alt dette, og tør ikke si så mye i mot noen. jeg prøver i si at det er bedre å ikke la han se enn at han kan få det værre etter dette. syns han kan beholde det siste minnet han har av henne levende uten at det blir blandet med dette.
2stk*perfekteBarn Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Helt enig med deg.. Jeg synes virkelig ikke at en seks åring er i stand til å ta den avgjørelsen selv.. Forøvrig synes jeg det er helt unødvendig å la en så liten gutt se det.. Han skal huske mamman sin som den hun var..
Tia med 2 ♀ Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 Ja er nok litt forkjell på å se sin egen mor død og en besteforeldre. Men hva som er bra og ikke vet jeg ikke. Vanskelig det der. Kommer vel ann på så mye annet rundt gutten. Hvor mye de har pratet om døden også også videre.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2009 tror ikke de har pratet så mye. det skjedde plutselig. 23 år gammel
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 hm.. av en eller annen grunn tenkte jeg bestemor...så jo at det sto mor.. uff... stakkar liten gutt... i tillegg som jeg ser tilstanden rundt... så ville jeg nok ikke nei...
Bring_it_on!!:)) Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Jeg så min mor i kisten når jeg var 6 år... Jeg husker svært svært lite av min mamma eller oppveksten min generelt.., men akkurat det bildet av henne i kisten sitter ganske bra.. Men... så absolutt positivt minne.. Hun var veldig pen der hun lå og så veldig fredfull ut.. De hadde sminket henne pent og det så ut som hun hadde et smil eller et fredfullt drag i ansiktet.. Vanskelig og forklare.. Men hun var ung når hun døde og hadde ingen ytre skader.. Så for min del så har jeg positiv opplevelse av den situasjonen ..
Hvalrosskreppa Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Jeg har en søster som fikk se mamma i åpen kiste under minnestundennår søster var 7. Hun husker det som det var i går, men angrer ikke på det. Hun fikk bestemme selv om ville se. Jeg var 11 og selvfølgelig var det vondt og angret rett etterpå, men i dag ville jeg ikke vært foruten. Men jeg tror også man skal se an ungen litt også
♥Snulder Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Hvorfor i alle dager skal du bli sint for det???? Det er absolutt opp til gutten selv og hans nærmeste pårørende! Mine barn mistet sin far da de var henholdsvis 5, 7 og 9. De tok avgjørelsene selv. 2 av dem valgte å se. Det var kun positivt for dem i etterkant.
Gjest biss med twins Skrevet 15. mai 2009 #11 Skrevet 15. mai 2009 Jeg syns en seksåring kan bestemme selv.
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 15. mai 2009 #12 Skrevet 15. mai 2009 MIn nevø var 4,5 år da hans far døde i en ulykke. For han var det veldig viktig å få sett og si hadet til pappa. Hla oppi en bamse og en snusboks sånn at pappa hadde noe å kose seg med. Han måtte faktisk tilbake dagen etterpå og se han enda en , så det var nok asolutt ingen skremmende opplevelse for han. Mitt inntrykk var at dette var utrolig rett og viktig for han. Han var dessuten fullstendig klar over fra dag en at pappa aldri skulle komme tilbake. Av en eller annen grunn så skjønte han det. Tror dette har noe med hvordan han ble inkludert i det meste av det som skjedde og måten han ble fortalt fakta på. Nå er det er sagt, så er jo alle barn forskjellige, og ikke alle er like klare for dette. Nå virket det jo ikke ikke som om det hadde noe nært forhold, så da er det kanskje ikke like naturlig?? Jeg kan ikke gi noe svar, men mener at dette må være opp til nærmeste pårørende, og guttungen selv.
~sjiraff~ Skrevet 15. mai 2009 #13 Skrevet 15. mai 2009 Har ikke erfaring med dette selv, men umiddelbart tenker jeg at det er fint de tar han med på alt som skjer. Hvilken skade tar han av å se sin døde mamma? Døde personer se ofte fredfulle ut.
De tre gull Skrevet 15. mai 2009 #14 Skrevet 15. mai 2009 I vår familie, både min og mannes , er det helt naturlig at vi har syning med barn.. Var selv å så min kusine da jeg var barn og syntes at det var en flott måte å si farvel på.. Tror nok at barn trenger å se den døde for å forstå hva som skjer og hva døden innebærer.. Men det er nok mange meninger ang dette temaet...
twoboys & a girl Skrevet 15. mai 2009 #15 Skrevet 15. mai 2009 synes det kommer ann på barnet og familien. (og selfølgelig på hvordan den døde ser ut).
Ranveig R Skrevet 15. mai 2009 #16 Skrevet 15. mai 2009 Eg meiner generelt sett at når ungar er så store at dei har ein viss forståelse av kva død betyr, så bør dei få sjå viss dei vil. Alternativet er at dei lagar fantasibilete av korleis det ser ut, og alle veit at fantastien kan vere mykje meir skremmande enn slik ting egentlig er. Eg trur eg ville (utan å ha vore i denne situasjonen, så eg kan nok ikkje uttale meg like bra som dei som HAR vore i denne situasjonen) latt guten vår på 3 1/2 sjå viss han ville. Ein 6-åring er generelt sett fornuftig nok til å skjøne "kva det går i". Eg meiner det er bedre å vere åpen og ærlig om døden (og andre vanskelege tema), enn å la ungen forestille seg alle mulige grusomheter.
du og jeg og vi to Skrevet 15. mai 2009 #17 Skrevet 15. mai 2009 Tror ikke du har noen grunn til å bli sint. De vil jo ikke la han se moren for å skade han, men fordi de tror han vil takle det, og fordi de mener han skal få velge selv. Jeg synes det er fint jeg. Ingen seksåring vet hva de går til, han vet ikke hvordan det vil bli å se sin døde mor. Men kanskje det gir han en forståelse av hva døden er. Om du googler det, får du nok noen treff som kan være til hjelp. Her er et; http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=51940&epslanguage=NO
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå