Gå til innhold

Mannfolk og husarbeid... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min gjør ALDRI husarbeid!

Han har bare noen få plikter. Støvsuge 2 ganger i uka, vaske golv en gang i uka og gå ut med søpla. Jeg tar meg av alt av rydding, støvtørking, klesvask, oppvask, middagslaging, regningsbetaling, handling, middagsplanlegging, papirer, vindusvasking, you name it - alt.

Men klarer han å gjøre disse oppgavene sine? Neida. Han støvsuger kanskje en dag i uka, men på de 2 årene vi har bodd her har han vasket golvet 2 ganger (og han skal egentlig gjøre det en gang i uka!)

Hver gang jeg tar det opp sier han at han skal skjerpe seg, men det skjer ikke, så det ender jo med at når han ikke gjør det må jeg gjøre det for ham. Han sier han ikke er motivert og ikke har lyst. Vel, jeg har ikke lyst jeg heller, men jeg må jo gjøre det, ellers ser det jo ut som et helvete her!

Når han kommer hjem er han så grusomt trett at han må sove minst en time hver dag. Vel, jeg er trett jeg også, men vi har hus og unger som må holdes i stand.

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i grunnen så enkelt som at alle som skitner til må være med å rydde og vaske. Jeg ville prøvd å få ham til å forstå at han skitner til like mye som deg, det er da virkelig ikke meningen at du skal være hushjelpen hans?

Hadde du vært riktig sleip kunne du rett og slett latt være å gjøre alt som har med ham å gjøre. Du slutter å vaske klærne hans, du slutter å skifte på hans side av sengen eller skifte håndklærne hans, du tar ikke den delen av oppvasken som han har laget, du handler ikke mat til ham og lager heller ikke middag til ham. Så kan han få se hvor mye arbeid han faktisk skaper.

Skrevet

Ja, jeg har faktisk vurdert det, men han hadde nok ikke lagt merke til det. Han hadde tatt min mat, levd på skiver og leverpostei og kjørt klesvasken til sin mor.

På alle andre punkter er han "snill og grei", men akkurat når det kommer til husarbeid er han håpløs!

Kanskje ikke så rart når han har vokst opp med en hjemmeværende husmor som ikke gjør annet enn å vaske og lage mat. Han bodde hjemme frem til vi ble sammen, og da ryddet moren hans rommet hans.

HI

Skrevet

Støvsuge 2 ganger i uka og vaske golv 1 gang i uka??? Det er jo MYE. Det gjør ikke jeg en gang og jeg er et kvinnfolk. JEg har riktignok ikke støv på hjernen, men jeg liker å ha det ryddig og reint rundt meg.

Kan dere ikke bytte på noen av oppgavene, så kan du ta golvvasken og han gjøre andre ting. Hvis du gir han en handleliste, så kan han handle og regningsbetaling burde han vel klare???

Men gjør han andre ting som også er like viktig som husarbeid? Hva med utearbeid (plenklipping, vedlikehold av bilen etc...) ??

Jeg er enig som person ovenfor skriver at hvis han ikke gjør det dere har avtalt, så villle jeg faktisk ha sluttet å vaske klærne hans og kanskje t.o.m sluttet å lage mat til han (kanskje litt drøyt men) Ihvertfall ikke handlet det han likte best.

Kanskje føler han at han ikke duger til det husarbeidet han gjør? Får han skryt for det? (tåpelig, men menn trenger faktisk skryt hvis de gjør husarbeid) Eller klager du på måten han gjør det må?

Men har dere en avtale om plikter så har dere en avtale om plikter og da bør han følge den avtalen. Noen gang driter mannfolk i det fordi det blir gjort likevel.

Skrevet

Jeg tror det har mye med HVORDAN man sier ting. Husarbeid er jo ikke morsomt i utgangspunktet og spesielt ikke dersom man selv mener det ikke er nødvendig (som kanskje din mann mener?).

Først og fremst ville jeg latt mannen din fått slappe av den timen han sier han trenger, det er slitsomt å jobbe og man trenger å komme seg litt. Det vil også gjøre at han har mer energi til å hjelpe deg etterpå hvis han vet han får en time først for seg selv til å slappe av. (kommer til din avslappning senere).

Så til husarbeid. Her er det jo plenty av måter å gjøre ting på og jeg foreslår at du gjør det slik at din mann føler det er han som egentlig har bestemt dette (han tror han har makta men egentlig styrer jo du, men husk at man må svelge noen kameler og det at han gjør noe er bedre enn ingenting). Et forslag er jo å sette seg ned en kveld og skrive liste som henger på kjøleskapet. Prøv å gjøre det slik at han ikke må hjelpe deg hver dag (hvertfall at han tror det). "kan ikke vi snakke litt om de tingene som må gjøres i huset i kveld?". Lag et skjema som er oversiktlig og hyggelig. Spør han hva han mener er viktig å få gjort så skriver du dem ned pået rent ark (fører jo inn på skjema senere). Når han har kommet med forslag spør du han om hvor ofte han mener det bør gjøres. Når han er ferdig med sine forslag kan du spørre han om ting du mener han har glemt "vi må kanskje skrive opp vindusvask også? Hvor ofte tror du vi må ta det?". Når alt er ferdig så spør du han om hvilke ting han kunne tenke seg å ta ansvar for. Dersom du går hjemme så er det jo klart at det meste går til deg men du kan si at du kan ta noen av hans ting så lenge du ikke er i jobb. Om du er i jobb så deler dere mest mulig. Vi damer får alltid mest uansett.

En annen måte å gjøre det på er å spørre han om to ting "har du lyst til å vake opp eller tørke", "mens jeg tørker støv kunne du støvsugd, eller vil du heller tørke støv?". De fleste blir så paffe av sånne spørsmål at de faktisk velger en ting.

Du kan også gjøre som man gjør med barn å gi han en gode når han hjeler "deg". For eksempel si til han at han kan hvile uforstyrret i en time dersom han kan være så snill å støvsuge etterpå.

Når det gjelder din hvile så er det lurt å ha noe fast. Kanskje han kan ta kveldstellet med ungene så kan du slappe av? Det er en fin tid for far å ha med barna og du får slappe av litt.

Skrevet

Jeg hadde en eks som ikke klarte å gjøre husarbeid. Det kunne være simple ting som å bære et brukt glass fra stuebordet til kjøkkenbenken. Eller sette maten han hadde handlet i kjøleskapet etc. Til og med en ape burde klare det.

MEn årsaken til dette var selvsagt moren som hadde styret og stelt for han hele oppveksten. En hønemor som vasket og ryddet rommet hans, laget middagen, ja gjorde ALT av husarbeid. Ikke rart at noen mannfolk ikke klarer å gjøre husarbeid.

Det er ikke sikkert det latskap det kommer av, men for oss som har vært vant til å gjøre husarbeid hjemme, så blir dette en vanesak. For de som aldri har gjort husarbeid før, kan faktisk de simpleste ting virke vanskelig. Som f.eks hvilket vaskemiddel skal man bruke, hvordan skal man bruke det? Bruker man klut? papir? Hvordan sortere klær? Ja, en hel haug med småtteri som for faller helt naturlig for meg. Tror disse mannfolkene trenger en fast oppskrift på alt som skal gjøres, ja en grundig opplæring.

Jeg håper ihvertfall at alle nåværende og fremtidige mødre sørger for at guttene deres får skikkelig opplæring i hvordan husarbeid skal gjøres.

Min nåværende kjæreste er heldigvis dyktig med husarbeid, men jeg tror han er ryddig av natur :P

Skrevet

Takk for masse gode tips!

Jeg tror jeg må bruke litt barnepsykologi på ham altså.

Grunnen til at han har ansvar for golvvask og støvsuging er at jeg helst skal unngå dette fordi jeg sliter med bekkenet mitt. Jeg vasker derfor golv 1 gang i uken og støvsuger når han ikke gjør det. Han liker også best dette, siden han hater å rydde, tørke støv, lage mat, vaske klær osv.

Jeg er ikke i jobb mer enn en deltidsstilling, men jeg går på skole og er også gravid. Når jeg er hjemme er det en selvfølge at jeg skal ta meg av husarbeidet, men nå er vi jo "i jobb" begge to, og da bør vi dele litt ihvertfall. Jeg bruker vel kanskje 2 timer på husarbeid om dagen - en time etter skole og en time når ungene er lagt. I tillegg tar jeg storrengjøringene 4 ganger i året, og mini-storrengjøringene en gang i måneden (ting som ikke må gjøres så ofte, som å vaske i skaper, vaske vinduer, rydde i klær og skuffer og lignende).

Jeg tror jeg bare må sette meg ned med ham og ta denne samtalen en gang for alle, for dette går ikke lenger. Jeg blir helt utkjørt av det. Problemet er kanskje at jeg blir fort oppgitt og kanskje kommer med utsagn som "Ja, har du støvsugd i dag da?" når vi har lagt oss og han enda en gang har latt være. Og så blir det husarbeidskrangel på senga.

Utearbeid tar han seg forøvrig ikke noe av, vi har ikke noe uteområde som må vedlikeholdes mye. Så der deler vi 50/50. Det samme gjelder oppussing. Og når bilen skal ha nye dekk gjøres det på verksted. Men det er han som skifter lyspærer da! :-)

Skrevet

13:29 var forresten HI.

Og ja, kanskje han trenger opplæring i hvordan det skal gjøres, som 13:22 sier!

Skrevet

Vi gjør det jeg ikke rekker i uka sammen på lørdagen eller fredagskvelden her. Jeg er veldig nøye på det og gjør mer enn de fleste så da har mannen min sagt at han kan hjelpe meg enten fredagskvelden eller lørdagen med de viktigste tingene som rydde huset, vaske bad og kjøkken, skifte på sengen, tørke støy og ta gulvene. Jeg er jo hjemme med to barn så får tatt det meste i uka men utrolig greit å vite at han hjelper når det trengs. Jeg skriver liste og så stryker vi ut det vi har tatt.

Skrevet

Høres jo ut som min mann jo...

Har lært at man ikke kan forvente at de skal tenke på støvtørking/støvsuging o.l. like mye som oss, fordi de ser ikke på det som nødvendig. Hvis jeg lar ting flyte, så blir det ganske så mye over min tålegrense når han begynner å se at det er skittent og rotete.

Fast tidspunkt og rutine er lurt. F.eks han SKAL rydde av bordet og ta oppvasken etter middag hver dag. Og det rett etter middag! Så kan han hvile etterpå. Så kan dere f.eks ha rydding hver torsdag kl 18 til 20. Da kan han velge sine oppgaver fra en liste. Lag en fast liste dere følger hver gang, så kan dere krysse av oppgavene etter hvert som de blir gjort.

Her fungerer det ofte at jeg lager en egen liste til ham så han ser hva han skal gjøre, så er han ferdig når han har gjort alt på listen!

Alternativt be ham lage en liste over hva han mener bør gjøres, kanskje han tenker seg mer om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...