Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med svangerskapsdiabetes eller erfaringer rundt det?

Fikk beskjed om at jeg er i grenseland og må legge om kostholdet.

Prøve å unngå mye karbohydrater osv. Men det er jo karbohydrater i veldig mye mat som jeg spiser til vanlig.

Hva er lov og hva er ikke lov å spise? Er det lov å spise grovt brød, f.eks? Er jo en del karbo i det, men..

Hvor mye kan man spise osv?

Syns dette er vanskelig!!!

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke karbohydratene du skal passe deg for. Det er sukkert. Spis grovt brød, drikk brus saft og kos deg. Men, drikk drikke uten sukker, Du kan spise frukt, men til en viss grad da det er sukker i dette også. Druer er noe av det som er mest sukker i. Unngå lyst brød. Det er ikke bra.

Du kan egentlig spise det samme som alle andre. Hvis du ikke tar noen form for insluinpenn/tabletter er det jo bare kosten du skal legge om.

Spis regelmessig. viktig! Spis sunt, drikk mye vann, spis frukt, men ikke masse, når du har middag, spis litt ekstra grønnsaker/salat enn annet.

Skrevet

Joda, du må kutte ut sukker, men også være forsiktig med mye raske karbohydrater!

Snakket med en lege på fødepol og hun sa at jeg også skulle være forsiktig med mye melk og juice. (Var litt i grenseland jeg også..)

Skrevet

Du skal være forsiktig med karber, ikke bare sukker.

Begrens brød, potet, pasta og ris. Det kan spises, helst grove varianter, og i mindre mengder enn før. Foreksempel 75-100 gram potet til middag som maksgrense.

Grønnsaker og salat kan u spise mye av.

Druer har mye sukker, begrens frukt. Brunost er nei. Noe leverpostei har mye sukker.

Detter er noen få tips. diabetes.no

Skrevet

Tusen takk for svar.¨

Da tror jeg at jeg kan slappe litt mer av. Har nok vært litt i strengeste laget, men er så redd for å gjøre noe som kan gå utover babyen.

Men da skal jeg hvertfall spise grovt brød som før med god samvittighet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...