Gjest Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 Jeg har ikke fått noen jobb neste år (har årsvikariat i år, lærer), forståelig nok siden jeg skal være i permisjon det meste av året, og har kommet opp med en plan jeg tror vil fungere veldig godt. Dersom det går an. Jeg har fått med meg litt av reglene, men er ikke helt inni dem heller, så om noen her er, så er det fint om dere kan kommentere :-) Skal prøve å sette det opp punktvis, permisjonen min begynner midt i juli i år. 1. Jeg tar mine uker og alle fellesukene med 100% lønn, dvs 36(?) uker. 2. Så tar jeg ut ferie overført fra i år siden jeg nå er 100% sykemeldt når det er ferie + permisjonen min begynner midt i ferien, altså 4 uker til. 3. Melder meg arbeidsledig, om jeg får noe er det fint, men sannsynligheten for det er liten egentlig, dette blir da for ca 1-2 mnd. 4. Tar ut ferie for neste år som normalt begge to. 5. Begynner i ny jobb (det burde går greit å få jobb fra august av som lærer, værre i 1-2 mnd på slutten av et skoleår). 6. Pappaen tar sine 10 uker som gradert uttak utover høsten, slik at vesla bare går i barnehagen 3 dager i uken i stede for hver dag fra hun er ca 1 år til hun er ca 1,5 år, de andre 2 dagene er hun hjemme med pappaen sin. Går dette an tror dere? Hadde vært utrolig fint å slippe å sende henne i barnehage fulltid første halvåret, men vet ikke om pappaen kan ta ut ukene sine på den måten?
Neijasså... Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Reglene for gradert uttak er blitt veldig fleksible nå, så det er fullt mulig for pappa'n å ta ut alle ukene sine som gradert uttak. ) Det eneste som ikke kan graderes er mors 9 uker.
Kamomille Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Pappan kan ta ut sine uker på den måten ja, men han må inngå en avtale med sin arbeidsgiver om dette. Det er en egen avtale som du finner på nav.no som både arbeidsgiver og far skal fylle ut. "Problemet" ditt er om du får overført all inneværende ferie til neste år. Du har ikke krav på å overføre mer enn 2 uker betalt ferie, men dersom arbeidsgiver synes det er ok så er dte ikke noe problem. Dersom arbeidsgiver setter seg på bakbena, får du heller avvikle noen uker ferie i høst da:)
Gjest Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Å, det var bra du sa! :-) Da skal jeg undersøke dette i løpet av neste uke slik at vi får det avklart. Er jo samme sånn sett om ukene heter "permisjon" eller "ferie" for min del, så lenge jeg bare får være hjemme med babyen og får penger inn på konto ;-) Pappaen har en ekstremt fleksibel og hyggelig arbeidsgiver, så det vil nok overhode ikke bli noe problem så lenge det bare går an. Vet ikke helt når ukene må tas ut innen (innen 2 år?), så var derfor jeg lurte litt.
Kamomille Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 All permisjonen må avvikles inne barnet er 3 år:) Du får kanskje utbetalt direkte fra NAV siden du ikke har noen jobb å gå tilbake til. Da må du huske at du ikke får pernger fra NAV de ukene du har ferie. Da skal du ha feriepenger fra arbeidsgiver.
Gjest Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Hm, jeg vil tro arbeidsgiver betaler siden permisjonen min begynner mens jeg fortsatt har kontrakt hos dem? Det vet jeg ikke, men det må jeg jo undersøke.
FanteGuri Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Du får penger av arbeidsgiver så lenge du har kontrakt, men når kontrakten går ut får du penger av nav. Var i samme situasjon som deg, når jeg fikk datteren min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå