Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Vurderer om jeg skal ringe NAV men er litt usikker på om det er lurt. Saken er at jeg nylig ble alenemor og klarer ikke å møte på jobb (vakt) når jeg skal fordi jeg ikke har barnevakt. Har prøvd å skaffe en men har ikke klart det. Og kan ikke akkurat ta med meg barna på jobb heller. Så hvis man sier opp jobben pga arbeidstid og omsorg for små barn, slipper man karentene da ? Eller mener NAV at man skal bare møte opp på jobb med 3 barn kl. 06:30 om morgenen ?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Du bør konferere med NAV FØR du sier opp. Forklar saken og ta med dokumentasjon. Om du ønsker det (særlig om arbeidsgiver er IA-bedrift) kan NAV være mellommann mellom deg og arbeidsgiver for å finne en akseptabel løsning for begge parter. NAV-ansatte er også mennesker (de fleste av dem - her som ellers), men også DE har et regelverk å forholde seg til.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Har forsøkt å be om tilpasset arbeidstid, men fik nei til svar. Og har egentlig forståelse for det også siden det har vært nedbemannings situasjon og ikke mange igjen som kan jobben og når en ikke kan ta vakten sin så er det ikke mye de kan gjøre. Men er ganske lei meg, er godt betalt jobb. Og føler meg tvunget ut i arbeidsledigheten. Har aldrei vært arbeidsledig i mitt liv !
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Be om et møte med NAV så fort som mulig. Arbeidsgiver skal tilrettelegge om det er mulig, men i ditt tilfelle ser det dårlig ut da tydligvis. NAV kan kanskje hjelpe deg over i en annen jobb også, men ikke si opp før du har snakka med NAV om dine muligheter og rettigheter.
bagga Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 hva er karantene arbeidsledighetstrygd? sitter i samme situasjon og må kanskje si opp jobben min
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 Blir du arbeidsledig og søker arbeidsledighetstrygd skal du ilegges karantenedager, som blir dager hvor du verken får lønn eller trygd. Det minste du kan ilegges (og det normale) er tre arbeidsdager + evt helgedager. Vurderer NAV det som at du er selv, helt eller delvis er "skyld i" i arbeidsledigheten (f eks ved å si opp selv, eller ved å oppføre deg slik at du sies opp/avskjediges f eks på grunn av gjentatt skulk eller dårlig arbeid) skal karantenetiden være MINIMUM 43 arbeidsdager (første gang dette skjer) og ellers etter NAVs skjønn og "omstendighetene". Ble du klokere av dette?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Du har, sier du, forsøkt å be om tilpasset arbeidstid. Du har, slik gjeldende lovverk er i dag, KRAV på tilpasset om du har såkalt "vektige sosiale grunner" for dette, og det kan skje "uten betydelig ulempe" for arbeidsgiver. La, om mulig, NAV ta den diskusjonen med arbeidsgiver. Det er ikke uten videre gitt at NAV aksepterer nedbemanning som "betydelig ulempe" for arbeidsgiver - det kommer helt an på bedriftens økonomiske situasjon (måtte man nedbemanne for å overleve over tid, eller ville man nedbemanne for å tjene (enda) mer penger over tid). DU kan avfeies med et nei. Vanskeligere å avfeie NAV uten videre. Bruk NAV som samarbeidspartner du, om du kan! (Og husk: For en saksbehandler ved NAV gjør det et mye bedre inntrykk om ber om bistand for å finne løsning slik at du kan beholde jobben enn om du om noen uker søker ledighetstrygd fordi du "måtte si opp" - uten av NAV fikk mulighet til å gi deg bistand.)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Det er fremdeles å anse som selvforskyldt arbeidsledighet om det er pga manglende barnepass. Karantenetiden begynner å løpe fra du registrerer deg arbeidsledig, ikke fra du faktisk sluttet på jobb. Om ikke får du 8 uker ganger to. Det er veldig veldig viktig Ellers kan det jo være at du blir psykisk syk av stresset rundt jobb, barnepass og økonomi og at du muligenskune trengt en sykemelding frem til du fikk orden på situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Bagga: Du får som regel 8 uker karantenetid om du sier opp selv om det ikke er særskilt grunn. Til Hi: Er det det at du ikke har mulighet til å få levert og hentet ungene i bhg og skole eller har du ikke barnepass. Om det er det første kan du nok slippe karantenetiden når du har prøvd alt annet. Er det det andre har du ikke rett på dagpenger.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 Var innom Nav i dag for å snakke med de, og jeg får nok karentene tid når jeg sier opp. Forklarte hele situasjonen og han jeg snakket med var enig i at regelverket var litt firkantet der. Han sa til og med: Javel så stjel noe ! Ble stum der og da men i ettertid så tenker jeg på hvor seriøst NAV er. Den kommentarer var ikke akkurat egnet i situasjonen. Så er litt fortvilet her, totalt avhengig av at x'en leverer i barnehage/skole når jeg har tidligvakt. Og totalt avhengig av at han henter skole/barnehage og har de til jeg kommer hjem fra kveldsvaktene. Og gruer meg til hvis han plutselig finner på å si NEI, og da står jeg der med skjegget i postkassen og kan ikke møte på jobb. Men tilhørende baksnakking fra kollegaer og ødelagde referanser som kan brukes til å skaffe ny jobb. Hvorfor finnes det ikke noen løsninger for en slik situasjon som jeg havner i ? Alene med tre barn, må si opp jobb med god inntekt fordi bedriften ikke kan tilrettelegge arbeidstiden. Og i tillegg må jeg klare å gi barna mine mat og betale regninger i 2 måneder uten lønn som kommer inn ! Livet er blodig urettferdig, har alltid stått på og jobbet, aldri vært arbeidsledig og nå mister jeg alt samtidig. Og alenemor med 3 små er ikke hindring for at jeg skal gjøre en god jobb, men tror nok det blir vanskelig å finne både en arbeidsgiver som er villig til å ta inn en aleneforsørger for tre og har rett arbeidstid. Ønsk meg lykke til, fordi jeg aner ikke hva jeg skal gjøre !
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #11 Skrevet 15. mai 2009 Føler med deg og ønsker deg VIRKELIG lykke til. Kommentaren fra den NAV-ansatte var temmelig ufin, synes jeg, men samtidig forstår jeg han også (tror han egentlig kunne tenke seg å hjelpe deg, men også var frustrert på regelverket). Samtidig kjenner jeg jo holdningen til en del i det offentlige: Arbeidstid er selvsagt noe man har fra 0800 til 1600, det har jo DE og ingen kan vel ha det annerledes? Det du kan gjøre (løser i tilfelle problemet 1/2) er å BE arbeidstager si deg opp pga f eks "en totalvurdering av bemanningsbehovet" eller lignende. Da ER du oppsagt, du HAR ikke sagt opp, og du vil normalt sett få 3 karantenedager. Vet selv at en av mine tidligere arbeidsgivere gjorde dette i forhold til en ansatt. Det er ikke hyggelig å si det, men når det gjelder skolebarnet/barna har vel denne/disse mulighet for å komme seg til og fra skolen på egen hånd? Klart det er hardt, og klart du føler deg som dårlig mor, men i en krisesituasjon må ALLE steiner vendes! Når det gjelder barnehagebarn, har du mulighet til å ha dette/disse med på arbeid i en krisesituasjon (opplevde det flere ganger ved min forrige arbeidsplass)? Det kommer jo både an på alder, hvor "veloppdragent" barnet/barna klarer å oppføre seg på en arbeidsplass og hvilken konkret arbeidssituasjon du har. Ville også gått en runde med arbeidsgiver rundt muligheten for å "velge" vakter. I en situasjon som din skal arbeidsgiver (og andre ansatte, som har mindre "sosiale behov" ) innenfor rimelighetens grenser vise fleksibilitet. Det er arbeidsgiver som skal dokumentere at dette gir "betydelige praktiske problemer". Ikke bare si det, men SANNSYNLIGGJØRE det. Men kan arbeidsgiver det, er det lite å hente. Da skal arbeidsgiver først og fremst tenke bedriftens beste, ikke ditt beste. Det er igrunnen helt naturlig - selv om det er sørgelig. (Samtidig kan du jo se arbeidsgivers vilje til å vise smidighet som en antydning rundt HVOR trygdt du sitter i stillingen - kanskje er det best å komme seg ut i tide.) Og en trøst til slutt: Nedgangstider eller ikke - det er ALLTID behov for ansatte som VIL ARBEIDE, som KAN ARBEIDET SITT og som er villig til å STÅ PÅ. Det er ikke et spørsmål OM man klarer å overbevise en arbeidsgiver om det, det er spørsmål om HVOR LANG TID det tar.... Igjen er mitt råd, i den grad du ikke får et bedre: BE om å bli oppsagt, om dere ikke kan finne en felles løsning på problemet. Ønsker arbeidsgiver å beholde deg, gjør han alt som er praktisk mulig for det. Ønsker arbeidsgiver egentlig å kvitt ditt, slik at du har arbeidet på nåde, har du gitt ham en gyllen anledning - og du slipper karantenetid. Føler så inderlig med både deg og dine!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå