Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Ja, jeg vet at normalen er veldig stor, så det er ikke greit å si. Men en liten pekepinn? Sitter med en søknad, og barnets motoriske forsinkelse er relevant (utviklingen generelt), så da bør jeg ha en ide om hva h*n forventes å kunne? -Går ikke, reiser seg og beveger seg noen få skritt langsmed bordkanten -Klapper i hendene og vinker på oppfordring -Lager en slags pipe- eller mjauelyd ved synet av dyr (eller forventer å se et dyr, f. eks ved synet av kattekurven) - Ingen andre ord -Spiser gjerne selv med hendene, men ikke med skje. Putter skjeen i munnen men ikke i maten Æsj, vanskelig dette, er jo mye lettere å si ting h*n kan enn det motsatte. Så derfor må jeg be om noen skrytesvar hvor dere forteller hva ungene deres kan/kunne på samme alder:) Vet det er mange forum her hvor dette passer bedre, men jeg vil gjerne ha mange svar, og gjerne ganske snart:)
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Som du sier er normalen svært variabel, men i følge gjennomsnittet så skal et barn på den alderen (ut i fra det du skriver) kunne: Gå uten støtte (snittet for å gjøre dette er ca 13-14 mnd) Klappe og vinke Si ca 5-7 ord/ordlyder Få i seg mat på egenhånd ved å bruke en blanding av hender og bestikk. Barnet ditt er likevel godt innenfor normalen, nå ramset jeg opp hva gjennomsittsbarnet kan på den tiden ut i fra de tingene du selv nevnte :-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Takk, flott med svar fra flerbarnsmødre:) Men nevn gjerne andre ting som jeg ikke har eksempler på, hvis noen kommer på noe, så kan jeg vurdere ut fra det... som sagt, det er jo lettere å si de tingene h*n kan, men det er jo det h*n ikke kan som er poenget her... Mye morsommere med skrytebrev;)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Dytter. Det er fritt fram for å legge ut på skravle også:-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 En ting jeg kom på når du snakker om språk; hermer ungen(eller viser lyst til å herme) etter lyder og ord? Da mener jeg sånn følger med på det du gjør/sier og ser ut til å ville prøve selv(selv om det ikke kommer noen lyd). Dette var en ting jeg la merke til med ene mitt barn, som manglet språk lenge, når jeg sammenlignet med andre rundt året. Hun gjorde det ikke, og ville IKKE ha oppmerksomheten rettet mot seg om vi prøvde å få det til. Mye Ah-Ah-lyd langt over forventet alder. Vi måtte ha mye hjelp i flere år. Pinsettgrep? Nei, vet ikke helt. Det er en stund siden mine var så små, og da er det litt vanskelig å huske "rett" alder på slikt:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Hm, nei, hermer ikke spesielt nei. Men er kommet litt mer på da-da-stadiet da, og skravler litt på den måten. Men det gjør også den 8 mnd gamle venninnen;) Takk, skal tenke på den. Pinsettgrepet er der:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 Min lille på 17 mnd kan: *Gå, løpe, hoppe *sier ca 50 ord, som brukes bevisst. (ferdig, opp, låne, vann, lalle osv) *spiser selv med skje *er ikke særlig flink å drikke av vanlig kopp uten søl.. *tar på seg lue selv Kommer ikke på mer jeg..
lillespirenmin Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 ok, i følge denne må jeg vel bare søke om uførestønad til min gutt på 17 mnd også da... han kan: gå selv (for 4 dager siden) men ikke hoppe og løpe klappe,vinke har ca 30 ord han bruker til vanlig. spiser selv med gaffel og hender, men ikke skje kan ikke kle seg selv
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #11 Skrevet 15. mai 2009 hvordan et barn leker med lekene sine kan også fortelle mye om utviklingen. for eksempel om barnet bruker lekebilen til å kjøre frem og tilbake med, eller om han ikke ser "poenget" og heller vil spise på den. eller om barnet vil kle av dukken dukkeklærne (av er ofte lettere enn på, og dette er naturlig i forhold til at barnet selv vet at klær kan tas av og på) om barnet graver med spaden i sandkassen og triller ball osv. her er det også store forskjeller om hva som er normalt, og barn ser og bruker leker forskjellig, noe som er bra for utviklingen. men dersom barnet leker med lekene slik de er ment for sier det mye om barnets forståelse og modenhet. har dere vist barnet hvordan dere ville lekt med lekene, som å trille lekebilen frem og tibake og han har tatt etter og gjør det selv uten at dere oppfordrer er dette positivt! dette er bare et lite tips, ellers ville jeg hørt med helsesøster, hun kan ofte vurdere best.. lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2009 #12 Skrevet 15. mai 2009 prinsutenformagenosv: jeg søker ikke om noe fordi ungen min er senere ute enn de andre på barseltreff, det ligger litt mer bak;) Men jeg ser jo her at utviklingsnivået er forholdsvis greit, så da legger jeg ikke stor vekt på det i denne søknaden. Takk for svar og innspill:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå