Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor sa at når vannet går så må man hentes av ambulanse fordi man ikke skal sitte, stå eller gå.

Hun har født tre barn så jeg stoler jo blindt på henne:) men altså begynner å tvile nå altså...

Har da ikke lest noe om det noen steder..

Hun sier det bare for å skremme meg, sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les linken om "offentlig vannavgang". Hvis ikke hodet er festet skal man legge seg ned, ja, og gjerne bli kjørt av ambulanse til sykehuset pga navlesnora.

Skrevet

Hehe jeg leste det nettopp!

Da fortsetter jeg og stole blindt på svigermor da☺

Skrevet

Men på Ahus blir man ikke hentet i noen ambulanse.Fikk beskjed om at jeg godt kunne sette meg ned og ringe de,men trengte ikke legge meg rett ut.Mest sannsynlig var det bare å tusle rundt med riene om det var behov.Skrev i det andre innlegget også.Så rart at det er så forskjellig overalt

Skrevet

Dette har vært diskutert mye her inne i det siste, og det er tydligvis en del delte meninger..

Men om hodet ikke er festet skal du legge deg rett ned og bli hentet av amulanse.

Dette er fordi navlestrengen kan komme i klem..

Men hør der du skal føde, så får du en sikkerhet i det:)

Skrevet

Jeg skal til Riksen og der har jeg fått følgende beskjed:

Om hodet ligger ned i bekkenet skal det veeeeldig mye til før navlestrengen klarer å komme under hodet og i klem. Det er rett og slett for dårlig plass. I Sverige har de visstnok gått bort fra det at man skal legge seg ned ved vannavgang. Dette gjelder altså selv om hodet ikke er festet! For de som har barn i tverr eller seteleie gjelder kanskje andre regler...!

I mitt tilfellet ligger hodet laaangt over bekkenet selv om termin kun er 2 dager unna og jeg har derfor fått beskjed om å sette meg ned og ringe sykehuset for nærmere instruksjoner.

Enig at det er rart at det er så forskjellig praksis rundt omkring, men det gjelder jo i og for seg mye annet innenfor helsesektoren. Så da må man bare forholde seg til praksis på det stedet man selv skal føde....!

Skrevet

Har også fått beskjed av jordmor at siden hodet ikke er festet skal jeg legge meg ned om vannet går for å være sikker på å unngå at navlestrengen komme i press og barnet da ikke får oksygen.

Skrevet

hmm, jeg skal føde på Ahus.. Dette må jeg finne ut mer av når det gjelder Ahus.

Jeg vet da ingenting om det her, de har ikke hatt plass til meg på svangerskapskurs.. så jeg må rote og grave i alt og være flink til og bruke jordmora mi. og ikke minst svigermor☺

Skrevet

Før hodet skled ned i bekkenet, fikk jeg beskjed av jordmor om å legge meg ned (ikke midt i butikken da - men gå ut og feks legge meg i bilen, med noe under stumpen, så barnet skvatt litt tilbake igjen - for sååå å ringe fødeavdelingen en sokner til og høre hva de vil. Noen sender ambulanse, men tror det er sjeldent. Noen mener det holder å ligge i forsetet (seteryggen ned bare), mens andre igjen får beskjed om å ligge i baksetet. Jeg skulle i alle fall ikke bestemme dette selv, men ringe føden selv og høre hva de synes var best. Har forøvrig 1times kjøring til sykehuset.

Skrevet

Irriterende for de ulike sykehusene og jordmødrene sier ulike ting.

Forrige fødsel lå min i sete og jeg spurte om dette, men fikk til svar at det med å legge seg ned hadde man gått bort fra. Det var visst ikke så farlig som trodde før...

Skrevet

Jeg ville bare si til hun som ikke fikk fødselsforberedende kurs på a-hus at det finnes to private som også har kurs på sykehuset. Med omvisning og alt som a-hus ellers tiller opp med på dette kurset.

Du får navn og nummer på begge to om du ringer føden på a-hus. Det fikk jeg, har fått time og det er til og med billigere enn kurset i regi av a-hus :-)

Skrevet

Ja, JM nevnte de litt i seineste laget.

På kontrollen i går, når jeg sa hvor bekymret jeg var over at jeg ikke hadde fått no kurs. Da begynner hun å snakke om disse andre jordmødrene..

Men de kursene var fullbooket hele Juni og langt ut i Juli så det var ikke håp der heller.

For det er Svangerskapskurs.com du snakker om, sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...