Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Det er blitt så mange overvektige barn i Norge nå, og jeg kan ikke forstå hvordan foreldrene lar det skje! Altså, det må da gå ann å legge om kostholdet når poden vokser seg stor og tykk! Ikke er det bra for helsa (noe alle vet) og ungen vil jo ikke få det noe godt hverken på skola (mobbing) eller på fritidsaktiviteter (vanskelig å følge de andre) Men hvis en unge som har noen kg for mye, så kan en nesten vedde på at en eller begge foreldrene også har det! SÅ; hvorfor i all verden prøver ikke foreldrene å forebygge?? Skjønner ikke det.............
<3 mine søte små<3 Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 er ikke alle barn som er overvekting pga kosthold... er de som har lavt stoffskifte... tror ikke du hi har så mye du sku sagt... se ikke flisen i andre sine øyner, før du kan se bjelken forran ditt eget..
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Antagelig fordi kosthold er en så integrert del av livsstilen at det er utrolig vanskelig å forandre på over natten. Vi burde selvsagt ha langt mer utviklede og helhetlig familierettede tilbud til barn med overvektsproblematikk.
Laybik Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 De som har lavt stoffskifte bør være mer i fysisk aktivitet og trene styrke (mener ikke at små barn skal trene styrke, men hvertfall være i aktivitet) for da går stoffskiftet opp!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Det er ikke alltid ting er som de ser ut. Jeg har en sønn som har hatt et komplisert forhold til spising fra han ble født. Han hadde spisevegring i flere år, uvisst av hvilken grunn, og overlevde stort sett på yoghurt og havregrøt. Det går bedre nå men svinger i perioder, og han er nå litt lubben, men er det han jeg begynner å begrense matinntak på nå? Neppe? Han får sunn, balansert kost, sjelden godterier og kaker. Så tro ikke et øyeblikk at alle runde barn lever på melkesjokolade og pommes frites. Så enkelt er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Det er forskjell på runde barn som du sier og overvektige som jeg tenker på...... Valpefettet vil jo gå bort av seg selv, men de som i en alder av 5 veier 10-15 kg mer enn jevnaldrene... Det er DE jeg sikter til. HI
Kjøttpølsa Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Hvorfor har ikke hi noe hun skulle ha sagt. Jeg syntes Hi har et godt poeng for det er et problem med overvektige barn, ikke problem for andre men for barnet selv og framtiden. Husk at et barn bestemmer ikke selv over sin helse, men det er foreldrene og de legger dette til rette. Enten godt kosthold eller dårlig. Det er et faktum at mange foreldre fører et dårlig kosthold som så klart ofte blir overført til barna. Har du tenkt noe på overvektige barn som blir mobbet? Hvor mange % av disse barna har sykdommer? Ikke så mange. Jeg syntes det er trist for disse barna og mener foreldrene burde bli stilt til ansvar med dette å holde et godt kosthold. Vil nok sette det på spissen og si det er under kategorien "omsorgsvikt"
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 Takk for støtten kjøttpølsa! Jeg og mener det er trist at det er blitt sånn, synes synd på de barna det gjelder. HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 HVordan klassifiserer du "valpefett" og hvor går grensa på når nok er nok med det????? Det er kjent gjennom studier at de som er "runde"(=valpefett slik jeg ser det og har lært det) eller direkte overvektige, i veldig stor grad også er det som voksne. Det er akkurat som barn at vi lettere lagrer fett i fettcellene våre OG de formerer seg. Altså feite barn har flere store fettceller som har stor kapasitet til å lagre fett, de vil aldri bli borte. Ergo er det veldig lett å fortsette å legge på seg og/eller forbli feit som tenåring, voksen med alle de negative følger som det får.... Jeg er helt ENIG med HI her at jeg kan ikke forstå at foreldre i 2009 kan med viten og vilje gjøre barna sine feite!!!! Barn (eller andre) blir ikke feite uten å spise mer enn de bruker. Veldig sjelden det har noe med lavt stoffskifte å gjøre- og i så fall må de bli medisinert og være ennå mer nøye med inntak og forbruk!!! Klar over at det høres krasst ut, men det er tross alt vi som foreldre som fullt og helt styrer våre barns kosthold, mengder og aktivitet, spesielt opp til en viss alder. Og da gjelder det å gjøre det en kan for å etablere gode vaner og livsstil. hadde jeg ikke gjort det, så vet jeg søren ikke om jeg ville se meg selv i øya!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Har så selfølgelig ingen klar grense over hva som er overvekt og hva som er valpefett, det er noe man må se ann egentlig. Men det er ikke vanskelig å plukke ut de som har et problem hjemme med kostholdet. HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Hva med gutten i nabohuset her da, som er tynn som ei flis, men ikke spiser noe som er sunt.. Han spiser loff med nugatti, boller, brus, og andre "tomme kalorier" det samme gjør moren hans. Hun spiser en halv pose kjøpeboller og en cola til lunsj. Tynne er de begge to, men de liker ikke frukt og grønnsaker. Kan ikke forestille meg det er noe særlig bra, den guttungen er syk til stadighet, han må hjem og hvile litt etter skolen før han kan leke osv. Da er det nesten bedre med de ungene som har litt valpefett, de spiser gjerne litt for mye snop, men de spiser skikkelig mat i tillegg. Mange foreldre som overfører helt horrible matvaner til ungene sine, men det gjelder ikke bare de overvektige.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 det er like jævlig for ungene det- å lære de å spise horribelt bare fordi de er tynne. ikke noe særlig bedre for folkehelsa i alle fall. det viktigste av alle parametre; røyking, kosthold og fysisk aktivitet, er fysisk aktivitet!!! der kan vi gjøre mest for å forebygge all "dritt" så om du er tynn som ei flis, og derfor ikke "trenger" å trene, så har du bomma helt( med tanke på nabokjerringa over...)
Kjøttpølsa Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Selvfølgelig ikke, ofte kan slike ting slå ut i utviklingstadie også. Har sett det flere ganger. Barn i 4-6 klasse som eser pluttselig ut eller i tennåringstadiet. Mange er og vil alltid bli tynne selv med dårlig kosthold. Jeg har akkurat den samme meningen for dette letter ikke problemene som kan oppstå av å ha et veldig dårlig kosthold.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 da jeg skrev det med valpefett så var det egentlig myntet på ett av svarene ovenfor, som sa at valpefett ikke er noe problem. jeg tror det mer er en hvilepute som fort kan vare alt for lenge siden det er et ømtålig tema, spesielt ettersom barna blir eldre og eldre og begynner å forstå dette med utseende. hvor lett er å skulle legge om kosten til ei følsom jente på 10 år fordi hun plutselig har for mye "valpefett"....som kanskje viser seg å være "mer " enn det.....??? da er det såååå MYE bedre å ikke komme dit! Ja, barn som er fostret på masse morsmelk og kan være nokså tjukke og runde når de er rundt året, løper det av seg da de får beina under seg. Jeg tenker nesten at det er det som må være valpefett og noe som vi ikke skal bekymre oss for!!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Det er nok mange som går på en smell ved at kroppen plutselig forandrer seg i tenåra, i 20- åra eller når de blir eldre, etter graviditet eller ulike "stadier" som vi går gjennom- de har vært vant til å spise masse "junk" og ikke bevege seg og likevel være tynne/se bra ut. Og så skjer det "et eller annet" hormonelt el noe og så blir de kjempetjukke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå