Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på når sønnen min på 1,5 år skal beg å drikke melk. Han har aldri likt det og har da ikke fått melk siden han var 12 mnder og fikk mme.

Han vet godt hva det er, og skyr det som pesten. Prøver jeg å lure det i han, brekker han seg og blir rimelig sint. Han spiser yoghurt omtrent hver dag, ost et par ganger i uken. Kalsium tabletter og vitamintabletter er jo kun for barn over 3 år. Prøver å få i han brokkoli og andre grønsaker som inneholder kalsium men han er flink å spise rundt.... Er redd for kvalitet på både tenner og skjelett. Noen med erfaring som kan gi tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som han får i seg nok når han spiser andre melkeprodukter. Tror ikke du trenger å bekymre deg. i andre land er det jo ikke vanlig å drikke så mye melk. Har du prøvd rismelk,havremelk eller soyamelk? Rismelk likner mest på mm i smak. Disse er tilsatt Kalsium hvertfall, men som sagt tror ikke det er nødvendig.

Skrevet

jeg har akkuart samme problem!! umulig å få i henne melk, men biola blåbær og bringebær drikker hun med stor lyst. så d kan du jo prøve? ellers sa helsesøster at yoghurt gav mye av det hun trenger.

Jenta mi mi vil heller ikke ha mme... så derfor ammer jeg morgen og kveld enda, tør ikke helt å slutte. Mest kos da, vet ikke hvor mye hun egentlig får i seg.. .

Skrevet

Jenta vår ville ikkje drikke melk før ho var ca 17 mnd. På helsestasjonen sa dei at det gjorde ingen ting, så lenge ho fekk i seg litt melkeprodukt. Ho er glad i ost og yoghurt (1 yoghurtbeger + litt ost kvar dag), så dermed fekk ho dekka behovet meinte dei.

No er ho antagelig allergisk (merka det då ho begynte å like melk ved 17 mnd og drakk eit par dl til frukost) og må ha totalt melkefritt kosthald. Det går veldig fint det og - melk er ikkje uerstatteleg!

Vi brukar havremelk (tilsett kalsium) i matlaging og som drikke der vi andre drikk vanleg kumelk. Ost må ho klare seg utan.

Skrevet

mini ville heller ikke ha, var akkurat som din. Helt til han begynte å legge merke til at alle de andre barna i barnehagen drakk det. Da var det noe annet :) Nå er han straks to, og drikker melk som bare det. Jeg stresset ikke noe med det jeg, så endret det seg da han var ca 18 mnd. Og din får jo i seg endel melkeprodukter, så tror ikke du skal bekymre deg så veldig. Det kan plutselig snu :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...