Gå til innhold

Fann denne på 2.trimester...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg fann denne på 2.trimmester. Kan tenka meg at denne er meir aktuell her inne, sidan me nærmer oss fødsel?!?

Dere som ser noe mangler - før gjerne på:)

HA MED EN BAG TIL SELVE FØDSELEN. LA DEN ANDRE BAGEN TIL SELVE OPPHOLDET LIGGE I BILEN, DENNE KAN MANNEN HENTE ETTER BEBISEN ER KOMMET OG DERE ER FLYTTET TIL BARSEL ELLER PASIENTHOTELL:

FØDEBAGEN:

1. HELSEKORTET!!!!!!!!

2. Matpakke til mor og far! (kjøp noe salte kjeks og brus - sukkerholdig). Ha klart i kjøleskapet når det nærmer seg.

3. Fotoapparat

4. Videokamera

5. Lader til disse to

6. Mobillader

7. Blader (om det skulle ta lang tid og riene kommer sjelden)

8. Radio

9. Kontanter - til korttidsparkering/sjokolade og brus automat/ kaffe osv) - står gjerne på gangen på sykehuset

10. Nattkjole. Om du ikke ønsker å føde i sykehusklær.

11. Sokker!! (du fryser på bena)

12. Mannen må ha badebukse om dere skal føde i vann f eks.... ?

13. Lypsyl, nesespray og paracet.

14. Et par ekstra sokker, ekstra t- skjorte, joggebukse og sko som du kan trå inn i (slippers/ crocks) etter du har dusjet og stelt deg etterpå. 15. Brillene dine

16. Mobil og lommebok

17. Toalettmappen (hvis du vil ordne deg etter fødsel før du flytter over til barsel/hotell).

BAGEN TIL OPPHOLDET SOM LIGGER I BILEN:

1.Ett par håndklær (vi får på hotellet men bare to hver og bebisen tisset på dem rett som det var under stellet - mas å spørre etter nye hele tiden....)

2. Pose til skittentøy

3. Et lite ullteppe til babyen

4. klær til babyen

5. Bleier!

6. stelleprodukter til baby - rumpekrem (tror ikke vi brkte noe særlig på sykehuset av dette altså). ta med noe å rense navlestrengen med om det trengs. klorhexidin

7. smokk. Anbefales ikke før amming er på plass men den tar ikke mye plass og den kan være livreddende.

8. morgenkåpe

9. MANGE svæææære truser. Gjerne str XL. Du må nemlig ha gedigen bleie på deg etter fødsel. Kjøp billige på lidex feks. Får nettingtruse på sykehuset.

10.joggedresser til deg, gjerne ett par. Blir fort skittne pga melken.

11. varme sokker - tjukke. Du fryser veldig etter fødsel.

12. ammebh

13. ammeinnlegg.

14 brystvortekrem. Lana eller purelan.

15. LActasyd underlivssåpe!!!! sånn pumpeskum. Livreddende!!!!

16. Libresse nattbind - lilla pakke. Eneste om hjelper. De største som er.

17.Toalettsaker

18. Ørepropper

19. Blader/babybok og penn

20. Bilstolen må stå klar i bilen:)

21. Og ikke glem følgende: Mannen må også ha sin bag pakket klart om han ikke vil bruke den første tiden av bebisens liv på å reise hjem og hente sine klær, undertøy, sokker, tannbørste osv.... Ha også dette i bagen for menn klarer ikke å pakke selv når du står med rier og er fødende i gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ejg kan stryke minst 15 ting av de to listene der, hehe... Har født 3 ganger, og jeg trengte i hvertfall ikke alt som ble ramset opp der. Men greit å ha listen som et utgangspunkt da! :-)

Skrevet

Hva var det du ikke trengte da? Syns listen var ganske lang.. :/

Prøver å pakke minst mulig..

Skrevet

Skal vi se...

Fra fødebagen (jeg pakker nå alt i en bag jeg da, men for å ta det ryddig), ville jeg strøket:

*Matpakke. Man får mat (i hvertfall mor), og om ikke er det stort sett en kiosk på sykehuset hvor man kan kjøpe ting om man trenger. Kjører man på natten, så er det bare til å hive i seg noe før man drar.

*Vi har ikke videokamera, men ellers ville jeg jo tatt det med da.

*Blader. Ville heller hvilt mellom riene, gått litt el på natten, og på dagen er jo kiosken åpen, så da kan en heller kjøpe da om behov.

*Radio

*Nattkjole. Sykehusskjorte og nettingtruse duger veldig bra, gjør ikke noe om de blir innsmurt i blod og fostervann heller, da kan man bare bytte dem. Også greit å kunne kneppe opp sykehusskjorten like før babyen kommer slik at den får komme opp på det nakne brystet ditt. Ser ikke for meg at å dra opp/av seg nattkjole er så praktisk.

*Badbukse til mannen, vannfødsele er uaktuelt for min del

*Paracet, dette får du om du trenger det!

*Ekstra klær, ikke til selve fødselen...Slipper el er jeg med på, det kan vøre praktisk

Til oppholdet ville jeg strøket:

*Håndklær, har alltid fått/funnet meg det jeg trenger uten noe stress.

*Klær og bleier til babyen for oppholdet, vi har i hvertfall fått det vi trengte på Haukeland, men greit å ha hjemreiseklær (+ et skift) og 1-2 bleier til turen hjem.

*Stelleprodukter til babyen, vi har nå fått det lille vi evt har trengt på sykehuset, stort sett har vi ikke trengt annet enn vann og vaskeservietter til stumpen når barnebeken (første bæsjen) har kommet ut

*Morgenkåpe, kun fordi jeg personlig ikke liker plagget, liker man det så tar en det med :-)

*Maaange truser. Nettingstrusene man får på sykehuset er kanskje ikke så vakre, men du verden så praktiske og gode når man nettopp har født! Har holdt lenge med 2 truser for meg, 1 siste dagen og en til hjemreise, ellers har jeg brukt nettingtrusene man får

*Joggedresser, liker ikke joggedresser. Ville heller tatt med 2 behagelige bukser med plass til litt mage og en 2-4 topper/gensere som passer til årstiden

*Tjukke sokker. Jeg har svettet som en gris etter mine fødsler, tynne holdt lenge, hehe...

*Brystvortekrem, smøre dem inn med melk og la dem lufttørre fungerte godt nok for mg på barsel i hvertfall

*Underlivssåpe. Uff nei, ikke NOEN såpe får komme i nærheten av mitt såre underliv etter fødselen, kødder ikke emd det området da altså... Ikke tale om! Klappe forsiktig på med vann i dusjen og etter hvert toalettbesøk (spyle med dusj) og klappe like forsiktig tørt med litt papir varmer enn nok for meg.

*Blader/babybok/penn. Tok med alle gangene, men brukte det egentlig aldri, så gidder ikke ta med denne gangen.

Ellers er jeg mer eller mindre enig med listen :-) Ble visst mer enn 15 punkter ja. Husk nå bare at vi er ulike, så min liste er ikke nødvendigvis den rette for deg, men i hvertfall jeg trengte overhode ikke alt som stod på den første listen.

Skrevet

Dette er jo bare hovedinnlegget. Det er mange kommentarer på selve innlegget på 2.trimester som kommer med gode forslagt til hva man ikke trenger å ta med, likeså om hva man trenger ta med. Har født to ganger før, og en del av dette som er ramset opp i HI har jeg aldri hatt behov for å ha med.

Anbefaler å lese hele innlegget istedet for bare det som står i HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...