Trultetryne Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Var på kontroll i dag og fikk vite at jeg er rhesus negativ. jordmor sa at dette ikke var noe å bekymre seg for i våre dager. men jeg er veldig flink til å lage bekymringer av ingenting. er det noen her som har erfaring med dette?
Elvegris Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Jeg er også rhesus negativ - i likhet med ca 15 % av den norske befolkning. Jeg har et barn fra før og er nå gravid med nr 2. Ingen problemer knyttet til det å være rhesus negativ. Det skal tas et par ekstra blodprøver av deg i bestemte uker mot slutten av svangerskapet, for å sikre at du ikke utvikler antistoffer dersom babyen har en annen blodtype enn deg (altså er rhesus positiv). Når babyen din er født, blir det tatt en blodprøve av den for å finne ut om den er rhesus positiv eller negativ. Hvis babyen er rhesus negativ, trenger man ikke gjøre noe spesielt. Hvis babyen er rhesus positiv (altså det motsatte av deg), skal du innen 72 timer etter fødselen få en sprøyte (vanligvis i magen) som sikrer av eventuelle senere svangerskap også går greit. Sprøyta sikrer at du heller ikke i senere svangerskap danner antistoffer mot babyene bærer fram. Ikke noe å bekymre seg for, med andre ord. Før kunne det bli komplikasjoner fordi man gjerne ikke visste at mor og barn hadde ulike blodtyper. Når man vet det (som i ditt og mitt tilfelle) går det helt fint! Lykke til videre i svangerskapet!
rosa76 Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 hei hei Jeg hiver meg på svaret til Elvegris. Venter barn nr 3. Er selv RH negativ og har to barn som er RH positiv. Alt ble gjort som elvegris sier. Intet problem i dag dette her, så det er bare å slappe av:-)
Trultetryne Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2009 Takk for svar :-) Jeg skal ikke bekymre meg mer for det. Jeg fikk høre hjertelyden i går! Skal tenke på det heller :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå