Gå til innhold

Jeg vet ikke om jeg tør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg har tenkt å kle på meg bunaden, og dra ut å spise på restaurant 17.mai. Sammen med ungene, såklart =o) Også i finstasen!

Det er ingenting å ta seg til her, og jeg hadde først tenkt å grille her hjemme, men jeg føler litt for å feire litt ekstra. Det er jo den beste dagen i året. Alltid vært, ved siden av julaften, så klart =o)

Dette har jeg gjort en gang før, men folk ser jo litt rart på deg, når du tropper opp i bunad...men det ER jo 17.mai, selv om du ikke er i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville gjort det jeg ja! :D

Det er nok flere nordmenn rundt deg enn du aner..kan love deg de kommer til å smile annerkjennende til deg om de ser deg i bunaden ;)

Skrevet

Det må du!

Kjenner du andre nordmenn i nærheten? Hva slags forhold har barna dine til 17.mai?

Det er rart å være i utlandet når andre feirer 17.mai, man vet så godt hva man går glipp av.

Skrevet

Hørtes tøfft ut. Vet ikke om jeg heller hadde turt.. hehe. Men er jo gøy og markere det da selv om dere ikke er i Norge da. Du får samle naboer og venner og ta med dere grytelokk og norske flagg og gå i tog rundt om i nabo-strøket og synge "JA VI ELSKER"

Skrevet

Det hørtes jo litt moro ut. Jeg ville nok gjort det om jeg var i din situasjon. Du er jo norsk, og sikkert stolt av det.

Skrevet

Jeg har jo gjort dette her bare en gang før, for mange år siden.

Jeg syntes det var alfor "gæli" at vi ikke skulle feire, så jeg kledde jentene (som var små den gangen) i bunadene, og gutten min som var liten da (yngstemann var ikke født), og ut på restaurant dro vi i finstasen!

Han jeg var gift med den gangen, skjemtes...og det måtte han bare gjøre for meg! Det var 17.mai!! =oD

Jeg tok med ungene og kjørte til den beste restauranten vi visste om. Eldstejenta syntes det var ekkelt, og håpet jo hun ikke traff på noen hun kjente..hehe, men ingen ringere enn en klassekamerat var på samme restauranten! (hun var ca 11-12 år, tror jeg), men det som skjedde var jo at hun fikk skryt over hvor fin hun var =o)

Men altså...jeg er ikke så sikker nå. Hadde det vært en norsk tilstelning, hadde det vært annerledes. Men det er det jo ikke.

Mannen min er innlagt akkurat nå, og har en hjertefeil (opereres neste uke), så det er litt stressende å tenke på feiring på en måte.

Men jeg har jo så fryktelig lyst, for mitt norske hjerte banker sånn for 17.mai.

Jeg kan ikke noe for det. Det er så nasjonalistisk at det nesten er skremmende...

Skrevet

Gjorde du det?

Jeg har ikke lest innlegget ditt før nå, men jeg må innrømme at tidligere i dag tenkte jeg på med takknemlighet at jeg bor her jeg bor, siden jeg har vandret i byen i bunad i to dager, og ALLE vet akkurat hvorfor.

Og til deg over, som tror at det er masse nordmenn rundt omkring som vil se NL og nikke anerkjennende - det er tvilsomt. I området hun bor er det svært få norskamerikanere (ikke sant, Northernlights?), og ekte nordmenn er det nok heller ikke flust av.

Jeg synes du er tøff om du gjorde det, men jeg tror jeg ville gjort det selv. Bunaden er jo så vakker, og det er fint å vise den frem. Og hva kan skje, egentlig? Folk ser rart på en? Helst er de vel nysgjerrige, og ikke misbilligende.

Skrevet

Folk fra andre kulturer tør jo å skille seg ut - indere i sarier, muslimer i hijab, ortodokse jøder med sidekrøller og "skull caps" etc. Det er bare færre av oss nordmenn, så folk flest har ikke sett det før, men det er bare å sette i gang å vise seg frem! Det er ingen skam å være norsk! (Stort sett, iallfall.)

Skrevet

Neida, jeg gjorde det ikke ;o) Jeg hadde litt for mye å tenke på. Rett og slett for mange ting den dagen. Men jeg lot minsten drasse med seg det norske flagget hvor enn vi gikk, bla på Wal-Mart!

;o)

Under andre omstendigheter hadde jeg så absolutt gjort det =o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...