Gå til innhold

Jeg gruer meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff... Jeg vet nok ikke nok, og ikke er jeg blitt godt informert av hverken lege eller jordmor heller..

Men når jeg ser alle innleggene her om modning, og åpning, og stripping og jeg vet ikke hva, så får jeg et inntrykk av at nå fremover, så kommer det konstant til å være mennesker som stapper fingre opp i mitt aller helligste...

Aller mest gruer jeg meg dersom dette skal utføres av lege eller jordmor som jeg nå jevnlig har gått til i 6 måneder. En del roller liker jeg å holde adskilt.

Jeg er nok litt blyg, men er det grunn til å grue seg, sånn egentlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva du vil osv tror jeg. Jeg er i uke 38 nå, ikke har legen nevnt det og ikke jordmor. Har heller ikke spurt da. Men tror ikke alle praktiserer det. Jeg har bare hørt om det her.

Sist gang jeg fødte som er 11 år siden var det ingen som sjekket sånt før fødsel var i gang.

Skrevet

Sist jeg fødte var det ingen som sjekket åpning eller var oppi der før jeg var godt uti fødselen, og da var det egentlig helt greit å få sjekka hvor man lå i løypa..

Denne gangen har de sjekket meg en gang på føden da jeg var oppe med det jeg trodde var rier..

verken min jm eller lege har vært oppi der:)

Så det er nødvendigvis ikke noe du trenger å bekymre deg for:)

Lykke til..

Skrevet

eg venter og et juni barn, er nå 37 uker på vei:) har heller ikke hørt noe om at verken jordmor eller lege skal oppi å sjekke noe som helst.. er ikke blitt noe spes godt informert om noen ting eg heller.. litt frustrerende.. førstegangs fødene her..

Skrevet

Jeg har aldri blitt spurt om/undersøkt for åpning på svnagerskapskontroller, tvert i mot har legen nektet å sjekke og JM under tvil med nr 3 når jg nærmest tigget om det (ville vite hvor landet lå). Strippe ville hun slett ikke gjøre enda jeg bare var en uke unna termin. Dagen før termin med nr 3 var vi på sykehuset pga misstanke om svk.forgiftning (var ikke det), og da ville legen der undersøke åpning siden ctg hadde registert rier på meg (kjente ikke noe til det selv), fant knappe 1 cm, men da strippet han siden jeg ba om det. Fødte ikke før noen dager etterpå.

Du har nok neppe noe å engste deg for, og om de tilbyr å sjekke, så har du lov til å si nei :-) Når du først er i fødsel derimot kan det jo være greit å få sjekket for åpning innimellom, men også her bestemmer du.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt HI..

I mitt første svangerskap var det en annen jm her, og hun utførte ikke sånn sjekk. Ikke legen heller. Denne gangen går jeg bare til jm, og hun utfører dette! Noe jeg gruer meg veldig til!! Men det er jo lov å si nei....

Synes vel ikke generelt det er ille at de sjekker meg, men at hun jeg har vært hos i 9 mnd skal putte fingrene opp der synes jeg ikke noe om...

Gjest Sauen er fødeklar!
Skrevet

Det er sjelden de sjekker oppi der før fødsel - det er som regel i spesielle tilfeller (fare for for tidlig fødsel, men da tar de vel helst ultralyd, ved vannavgang, overtidskontroll, hvis de skal sette igang fødselen).

Jeg ble ikke sjekket før under fødsel sist gang. Og da var det egentlig helt greit, selv om jeg også hadde gruet meg pga diverse greier i fortiden min... Jo lengre jeg kom i fødselen jo mindre brydde jeg meg om plukkingen egentlig, hehe, hadde nok med meg selv=)

Skrevet

sist svangerskap for ca 5 år siden sjekkt både lege og jordmor jevnlig etter åpning osv.

Denne gangen har jeg bare vert hos legen en gang i uke 16 og da sjekket han selvsagt ingen ting. Ellers har jeg gått jevnlig til jordmor og hun sjekket bare en gang for å se om hodet til babyen hadde festet seg skikkelig ( fare for setefødsel)

Ellers så synest jeg ikke dette er noe å grue seg for, de gjør jo dette 10 ganger om dagen og synest nok ikke det er noe mer en å titte deg i øret.

Men selvsagt dersom du finner det ubehagelig så er det jo ingen grunn til at de skal sjekke deg.

Skrevet

Vet du hva, jeg skjønner at du gruer deg. For etter å ha lest her inne, får man jo følelsen av at noen skal oppi der og kikke konstant. Dette er mitt 3 svangerskap. Jeg har ALDRI hatt noen som har kikket oppi der før under fødsel, for å sjekke hvor langt jeg har vært i forløpet. Ikke har jeg noen gang fått spørsmål om det ellers heller, og jeg har gått til forskjellige JM og leger. Så du kan bare ta det helt med ro!!! Dersom du ikke har lyst til å bli sjekket på noen som helst måte og ber om det selv, er det ingen som trenger kikke oppi der! Så nyt den siste tiden du, ikke gru deg, det er ikke noe å grue seg for! :)

Skrevet

he he.. husker det fra sist. Men på slutten var jeg bare dirt lei og ville bare ha denne ungen ut!

Skrevet

Jeg fikk lille prinsessa mi for 5dager siden, og ingen var oppi der før vi var på føden:) da vi kom dit fikk jeg også velge selv om de skulle sjekke det.. de ville selfølgelig gjerne sjekke, for å vite hvor langt jeg hadde kommet i fødselsforløpet.

tro meg! når du er på fødeavdelingen med rier, så vil du sannsynligvis synes det er greit å få vite hvor godt du er i gang.. og viss ikke, så sier du nei..

så, fordi om jeg skjønner godt hva du mener, så vil jeg anbefale deg å glede deg:) det går så bra.. å husk at det er jobben deres, de vet hva de driver med, vet hvor forskjellige folk er, og de vil ikke engang tenke over noe annet enn det de driver med der og da.. åsså er det glemt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...