OsloMor Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Har bakt brødet du la ut oppskrift på mange ganger nå, og for et godt og lettvint brød. Bytter ut 50% av fint hvetemel med sammalt (jeg synes da sammalt er godt) og kjører på, holder seg ferskt lenge og veldig godt til sild:). Har jo fått noen særs gode oppskrifter av deg før, så da jeg så tråden om brødet så nølte jeg ikke.
OsloMor Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 14. mai 2009 Litt freestyling av nicket ditt her, men budskapet når vel frem allikevel;)
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Det var bra å høre! Jeg blir trist av sammalt, men har i det siste kjørt på med en haug hvetekli i stedet, og det går også bra, trenger imidlertid litt løsere deig da. Når vi er så husmoderlige: jeg har ny ovn. Den er fancy og innebygget og i stå-høyde og kjøkkenet ser jo da ut som jeg er fancy jeg og, men det er bare utenpå - problem: er det meningen at den skal stå og vifte i lang tid etter den er slått av? Er det dens forsøk på selvrensing? Hilsen vant-til-gamleovnen.
OsloMor Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2009 Sammalt er min gode venn, bruker det i pannekaker også (50/50, for å unngå revolusjon). Kanskje de er blitt så fancy at de kjøler seg selv ned etter, siden de er bygget inn i høyden ? Hilsen, har-aldri-opplevd-annet-en-nyovnen, kun beundret på avstand.
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 Men hvorfor det? Det drar jo strøm og ovnen blir jo kald igjen uansett? Må finne ut hvordan jeg skal bruke den perioden til å faktisk lage mat - det er en varm ovn som uansett belaster min strømregning. Er det også meninga at døra skal være igjen mens det skjer? Ser nemlig ut som den holder på like lenge enten døra er åpen eller ikke.
Tokatter_USA Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Det er det dummeste jeg har hørt. Jeg har en gammel og rar ovn, men den klarer virkelig å kjøle seg selv ned når den er slått av, uten vifte. Kan du ikke slå den av?
Gjest Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 Nei, kan ikke det. Den er slått av og nullstilt, men vifter i lange tider etterpå. Og det er heller ikke liflig å høre på vifta summe.
Tommage♀♂ Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 På nyere varmluftsovner er det helt vanlig at vifta står og går en stund etterpå. Aldri tenkt over at det trekker strøm jeg, men du sier noe der ja.
tre_prinsesser Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Vi pleier å la døren til ovnen stå oppe (hvis det ikke er noen unger som løper rundt) for da tar det kortere tid å kjøle den ned og vifta slutter å bråke...
Mammapostei! Skrevet 31. mai 2009 #12 Skrevet 31. mai 2009 Såvidt jeg har fått med meg er det kun innebygde ovner som har denne viften. Viftens funksjon er ikke å kjøle selve ovnene, men mantelen for å hindre høy overflatetemperatur der siden den står inni et skap. Denne viften styres av denne tempraturen og starter automatisk uavhengig om ovnen står på eller ikke. den går nok mens stekeoven brukes også. Har jeg blitt fortalt da.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå