Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Jeg er gravid for 2. gang og både jordmor og lege sier det er trygt så lenge man spiser av nyåpnet pakning, men går man på nettet finner man andre retningslinjer. Jeg har spist speket kjøtt så langt, men nå vet jeg ikke om jeg tørr mer.. Det er jo så IKKE verdt det viss noe skulle skje, men jeg blir jo forvirra når helsepersonellet jeg har å forholde meg til sier JA og matportalen sier NEI...
snuffe Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Nei. At en tilfeldig jordmor og lege går mot offentlige kostholdsanbefalinger bryr jeg meg ikke nevneverdig om.
tre gulljenter <3 Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Jeg sliter med samme spørsmål... Vi skal lage til mat her hjemme på 17 mai, og spekemat er jo selvsagt en av tingene.... jeg har SÅ lyst på, men her ikke spist det så langt... Min jordmor sa akkurat det samme som din... Jeg har gått å tenkt på om jeg husker hva jeg spiste i de forrige svangerskap.... men det er så lenge siden... Jeg kan ikke huske at noen sa noe om hva jeg skulle spise og ikke.... Hadde en bok å gå ut fra, brukte ikke internett i det heletatt...
Madam-mim Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Nei! Jeg går ut i fra matportalens retningslinjer. Ingen grunn til å "gamble" ved å spise det. Klarer meg fint uten både til 17. mai og andre dager. Vi kan jo spise spekemat resten av livet.
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Nei, ser ikke noen god grunn til det så lenge det er en risiko for å inneholde toxo eller listeria.
2 søte små:-) Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Nei, men gleder meg til å gjøre det i slutten av juli:-)
erteposen + 4 Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 Nei, jeg spiser ikke spekemat. Jeg forholder meg til matportalen, og tar ikke sjansen selv om den er minimal. Har mistet før, og vil ikke risikere noe.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 14. mai 2009 #9 Skrevet 14. mai 2009 Nei Så lenge jeg er gravid så holder jeg meg langt unna spekemat.. Dette er mitt 4. svangerskap, og har ikke rørt spekemat i noen av dem, tør ikke gamble på at ting vil gå bra.. Venter heller til babyen er ute spå kan jeg spise det..
123tipp Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Det er toxoplasmose som er faren, spekekjøtt er for salt til at listeriabakterien trives. Jeg har hørt at toxoplasmose dør ved dypfrysing? Jeg ble anbefalt å dypfryse salami (hadde sååå lyst på) i to døgn, da var det trygt
**micke** Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 ja, men litt mindre enn normalt. jeg er i tillegg immun mot toxo, så ble litt mer avslappet når jeg fant ut det. frysing tar for øvrig knekken på toxo. har også hørt at f.eks. stekte fenalår-sneier skal være riktig så yummi da tar en jo knekken på både toxo og listeria
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 14. mai 2009 #13 Skrevet 14. mai 2009 Ja, men bare stekt Har laget noen pitabrød med ost og fårepølse,- hiver det inn i ovnen for steking. Smeltet ost og stekt fårepølse..Mmmm...Har tenkt å gjøre noenlunde samme med fenalår snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå