Gå til innhold

Hjelp! Ang fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss ønsker pappa å ta ut mer permisjon enn de tildelte 6 ukene som er fedrekvoten. Min arbeidsgiver er derimot ikke lystne på å la meg jobbe i 4 uker (som pappa ønsker). Plikter min arbeidsgiver å legge til rette slik at pappa kan ta ut mer permisjon? Eller må vil rette oss etter min arbeidsgiver slik at pappa ikke får mer permisjon?

Nav er ikke akkurat raske i avtrekkeren og vanskelige å få tak i, så jeg satser på at det er noen her som har peiling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må avtale permisjonen med din arbeidsgiver. Dette er ikke noe som NAV legger seg oppi eller kan påvirke. I forhold til foreldrepenger forholder NAV sek kun til om rettighetene er opptjen og om permisjonen avvikles på lovlig måte.

Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge, men kun i den grad det er mulig å gjennomføre. Det kommer jo bl.a helt ann på f.eks mulighet til å få vikar etc.

I utgangpsuskntet er vel ikke dette noe problem hvis dere kan legge pappas permisjon til slutten. Da kommer jo du tilbake i jobb 4 uker før tiden. men dersom dere ønsker at du skal jobbe 4 uker midt i permisjonen, så kan arbeidsgiver argumentere med at det er vanskelig ift. tilrettelegging.

Skrevet

Din arbeidsgiver plikter å gi deg permisjon i den grad du søker om det. De kan ikke nekte deg å være i jobb de ukene du ikke er i permisjon. Din mann har akkurat like mye rett på permisjon som du har.

Skrevet

Lillegutt ble født i desember, så søknaden er sendt fra min arbplass (jobber som lærer). Planen var at pappa skulle ha 4 uker permisjon i høst, men nå sier arbeidsgiver at det ikke går pga vikarer o.l. Dette har de jo visst om siden søknaden ble sendt fra skolen i november. I tillegg var en av de ansatte ved skolen med og hjalp meg med søknaden, så jeg trodde jo at alt var ok. Men nå... aaargghh...

Tror jeg kommer til å gå dit i morra og forklare hva jeg mener om saken. Hadde vært greit å vite om jeg har noe å støtte meg til i forhold til lover/regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...