solei Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Har ett innlegg på skravle angående avslag på søknad. Han er 14 mnd og har ikke fått plass nå eller til høsten. Søkte i mai 2008. Noen skrev at kommunen skal betale tapt arbeidsinntekt. Det er jo ny lov om at barn fylt 1 år innen august 2009 SKAL ha barnehageplass. Nå har jeg fått ulønna perm siden jeg ikke har fått plass. Kan jeg kreve kommunen for lønn??
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Tja, du kan jo forsøke å stille deg i køen blant alle andre som ikke får det de har krav på: Sykehjemsplass, nødvendige operasjoner, spesielt tilrettelagt opplæring osv...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Det er så provoserende sat regjeringen kan si at vi garantert skal få plass, også viser det seg at realiteten er en helt annen. Skulle bare mangle at de også skal betale for det. De lover noe de absolutt ikke klarer å holde. Dårlig gjort!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Svaret var ment å illustrere at jeg tror det er ganske nyttesløst. kommunene har fått veltet over seg en masse nye oppgaver, uten at det følger penger med. Derfor brytes lover hver eneste dag. Beklager, men jeg tror ikke du kommer noen vei med et søksmål. Men har du penger til advokat, tid til overs og liker papirarbeid og styr, så værsegod!
solei Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2009 Det som gjør meg forbanna er at alle kritiserer hvor dyr kontanstøtten er og tapt arbeidskraft. Men får staten inn skattepenger og arbeiskraft på meg nå da? Må ha perm iflere mnd ulønna. Så de skal pokker meg få punge ut med kontantstøtte ja!! Og til deg over så er jeg sykepleier. køene blir ikke bedre av at jeg må være hjëmme ,og ikke på sykehjemmet jeg jobber. Er ikke akkurat overflod av sykepleiere på et sykehjem!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Man burde kanskje heller avslutte kontantstøtteordninga og bruke pengene på barnehageplasser?
solei Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2009 Ok..vet kommunene sliter. Men er lei av at de er så slavisk barnehageforkjempere når de ikke holder løftene sine. Køene er jo blitt verre etter at de begynte å satse for noen år siden. Hvor er logikken? Barneantallet i Norge har ikke økt unormalt mye de siste årene.
solei Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2009 Tror desverre ikke at de hadde brukt de pengene på barnehager. De er jo liksom allered satt av til barnehager. Er jo litt derfor støtten er der enda..takk og lov for det!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #10 Skrevet 14. mai 2009 Postet litt for fort der: Kontantstøtta koster staten ikke bare de 3-4000 per mpned, det koster mye mer i tapte skatteinntekter for den mammaen/pappaen som går hjemme uten å bidra til samfunnsøkonomien. Og sånn som i HIs tilfelle, bidrar til lengre sykehuskøer fordi hun som sykepleier blir borte fra jobb. Det igjen gjør ventelistene lengre, og pasientene må være sykemeldte lengre posv osv... En ond sirkel, rett og slett. Hvor mye HIs permisjon egentlig koster samfunner (direkte og indirekte) er umulig å beregne, mend et skulle ikke forundre meg at det er snakk om hundretusener. En barnehageplass koster ca 8-9000 for staten/kommunen per måned. Skulle tro det lønte seg BIG TIME. (Og det var ikke et innlegg i en debatt om hvorvidt barn har best av å være i barnehage eller hjemme hos mamma, tenker her kun rent samfunnsøkonomisk).
Trollemor75 Skrevet 14. mai 2009 #11 Skrevet 14. mai 2009 Jeg har lest et sted at det anbefales å saksøke kommunene, om ikke for noe annet for å skape presedens. Lovfestet rett til barnehageplass en nytt og uprøvd i retten, og det er foreldrenes ansvar å sørge for at retten er oppfylt og for å ta skritt om den ikke er det. (altså ikke opp til kommunen å følge opp om alle har fått, men de skal være forpliktet til å tilby en plass) Altså, ingen vet helt hva som ville skje om noen saksøker kommunen sin, men vi har retten på vår side, og til syvende og sist kan det føre til endringer à la: det er Staten som har lovfestet retten til barnehageplass; det er ikke nok plasser; foreldre saksøker kommunen; kommunen maser til Staten; mange nok kommuner maser, Staten bevilger mer penger øremerket til barnehagene...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #12 Skrevet 14. mai 2009 Du måtte ikke ha søkt på nytt i 2009 ? Her i Trondheim sa de til meg at om jeg ikke fikk plass måtte jeg sende inn ny søknad i januar eller innen fristen i mars. Jeg søkte derfor plass fra 31.12.08 og fikk plass.
solei Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. mai 2009 Nei, men om du har endringer så må du føre de på. Hvis ikke står søknaden slik den er.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Køene har vel ikke blitt verre! De fleste steder i landet har man full barnehagedekning. Her i byen fikk jeg plass med en gang til lillebror. Storebror var 3,5 før han fikk plass for noen år siden.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article663501.ece
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Dagmamma? Av egen erfaring vet jeg at det kan være et vel så bra tilbud som barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå