Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #1 Skrevet 14. mai 2009 Fikk vite på første kontroll hos lege at jeg er rehsus negativ. fikk ikke noe mer informasjon enn at jeg må ta en ny blodprøve i uke 32 for å se om jeg jeg danner antistoffer mot babyen sitt blod eller noe. Syns det er litt lenge å vente uten å vite noen ting... spurte jordmor om dette forrige gang jeg var der og hun sa det var veldig sjelden at det skjedde noen forvekslinger mellom blodet før under fødselen.. men er bekymret likevel..er i uke 26 nå, så enda mange uker igjen til det blir sjekket. Dere andre som er rehsus negative, får dere oftere kontroller, eller er det bare denne blodbrøven i uke 32 som er vanlig å ta?
It's all about me Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Rart de ikke sier noe, for det er ikke så dramatisk som det høres ut som. Skulle du danne antistoffer er det ikke noe farlig for barnet du bærer nå. Risikoen kommer da i så fall neste gang du skulle bli gravid. Da kan disse antistoffene gjøre så kroppen støter ifra seg barnet. Derfor tar de to tester på slutten av svangerskapet for å sjekke, og setter en sprøyte rett etter fødselen. Denne sprøyen "nullstiller" blodet så det er som du ikek har født og det er ingen fare for neste barn. Ser de antistoffer i testene under svangerskapet vet jeg ikke hva de gjør, men det er ikke noe farlig der og da iallfall. At kroppen danner antistoffer er sjelden. Det kjedelige med blod med resus nagativ er at en må ha 3 ekstra stikk i hvert svangerskap, to blodprøver og sprøyta etter fødselen.
Gjest Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Det er vanlig å ta blodprøve rundt uke 12, 32 og 36 dersom man er RH negativ. Er dette selv og venter nr 4. Om dette er det første barnet ditt og du ikke før har mistet etter uke 7-8 i et svangerskap, så kan du nok ta det helt med ro. Da skjer det ikke noe uansett. Etter fødselen vil de sjekke babyen sin blodtype, og den Rh+, så får du en sprøyte i låret for å hindre at du danner antistoffer mot en evt senere Rh+ baby, og får da samme oppfølgning som nå med blodprøve i uke 12, 32 og 36. Mine 3 barn har vært Rh+, Rh- og Rh+, jeg har fått de sprøytene jeg skulle ha etter nr 1 og 3, og spurte også etter jeg hadd en SA i uke 5, men da var det ikke nødvendig fikk jeg vite. Har aldri hatt noen problemer me at jeg er RH-. Ikke at det er noe indikasjon for at det skal gå fint for deg altså, men jeg er et vanlig standereksempel her, for JM din har helt rett i at det er sjeldent det dannes antistoffer mot barnet, og det skjer omtrent aldri mot første barnet.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Jeg mener jeg tok to blodprøver, i tillegg til den på første kontrollen.
prekæs Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Mulig dette jeg tar feil men mener bestemt at i verste fall, så blir barnet byttet blod på, men det skjer vel aldri lenger etter at man ble klar over at rehsus negative kunne danne antistoffer? Har heller ikke hørt om noen tilfeller hvor dette ender tragisk. Er reshus negativ selv. Tror HI skal slappe av og satse på at hun er i gode hender:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #6 Skrevet 14. mai 2009 ok, tusen takk for svar alle sammen. Ser det ut som det ikke er noe å bekymre seg for likevel, så da skal jeg slappe av resten av svangerskapet!
Trollemor75 Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Det pleier ikke å være noe dramatisk, selv om de skulle måtte skifte blodet, noe som er meget sjeldent. Jeg er selv Rh-, Trollet er Rh+. Fikk samme oppfølging som deg under svangerskapet. Eneste litt dramatisk var at han fikk den verste gullsotten som man hadde sett på lenge på sykehuset; han var 2 poeng under blodutskiftingsgrensen, og ble på nyfødtintensiven i 5 dager. Det høres ille ut, men det var ikke det: de tok seg godt av han, og fordi jeg måtte bli lenger på sykehuset, fikk masse gode råd ang. amming og stell av sykepleierne på intensiven (de hadde det mye mindre travekt enn på barselhotellet). Nå er han frisk og rask, og vi har bere bilder igjen fra hans tid som "kineser" (alt. gullrot, han var VELDIG gul). Jeg ble forklart at gullsotten ble så ille pga uforlikelighet mellom hans blodtype og min, herunder rh-faktoren. mvh,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå